1 964 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Snabbt svar angående väv eller panel i kökstaket
Hej!
Står i begrepp att måla den omålade furupanelen vit i kökstaket. Har precis tvättat och ska börja kvistlacka.
Plötsligt blev jag tveksam! Skulle behöva ha tips snabbt!
Under panelen ligger ett tak med väv på. Huset är en gammal skånelänga och jag skulle därför vinna cirka 1 cm i takhöjd om jag tog bort panelen (idag är det 200 cm). Dessutom är det omöjligt att få till snygga taklister eftersom den förra ägaren (aka arslet) har satt panelen fruktansvärt dåligt med stora glipor vid väggarna. Någon glipa är 10 cm.
Dock ogillar både jag och sambon väv skarpt (och jag ogillar dessutom bredspackling). Undrar därför om någon har ett tips. Kan man sätta tjock "dölja skavanker och väv-tapet" i taket???
;Målartvätten skulle torka till 17:00 så jag hade tänkt sätta igång nu. Antingen kvistlacka eller riva bort panelen????
Står i begrepp att måla den omålade furupanelen vit i kökstaket. Har precis tvättat och ska börja kvistlacka.
Plötsligt blev jag tveksam! Skulle behöva ha tips snabbt!
Under panelen ligger ett tak med väv på. Huset är en gammal skånelänga och jag skulle därför vinna cirka 1 cm i takhöjd om jag tog bort panelen (idag är det 200 cm). Dessutom är det omöjligt att få till snygga taklister eftersom den förra ägaren (aka arslet) har satt panelen fruktansvärt dåligt med stora glipor vid väggarna. Någon glipa är 10 cm.
Dock ogillar både jag och sambon väv skarpt (och jag ogillar dessutom bredspackling). Undrar därför om någon har ett tips. Kan man sätta tjock "dölja skavanker och väv-tapet" i taket???
;Målartvätten skulle torka till 17:00 så jag hade tänkt sätta igång nu. Antingen kvistlacka eller riva bort panelen????
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
väv suger (bokstavligen talat)
... urk, behåll panelen (svårt att ge råd utan bild iofs)
Tack för tipsen! 
Panelen åkte ner, jag knackade ett hål i gipsen och 13 cm upp (under isolering) låg ett gammalt innertak. Ska höja taket minst till detta och sedan istället isolera ovanifrån. Vid spisfläkten låg vatten på gipsen och panelen så tur var väl att jag rev ner det antar jag..
Panelen åkte ner, jag knackade ett hål i gipsen och 13 cm upp (under isolering) låg ett gammalt innertak. Ska höja taket minst till detta och sedan istället isolera ovanifrån. Vid spisfläkten låg vatten på gipsen och panelen så tur var väl att jag rev ner det antar jag..
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 110 inlägg
Låter som om du gjorde rätt val där ja. d^_^bSjörre skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fråga angående Nibe frånluftsvärmepump f730 & luftvärmepump
Värmepumpar -
Dimensioner plasttak, önskar snabbt svar
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilket insynsskydd blir snabbt och prisvärt?
Trädgård allmänt -
snabbt svar angående spackling
Färg, Måla & Tapetsera -
snabbt svar angående pris på lbhus ugglan
Hustillverkare
Tjänster
Populärt i forumet
-
Hur löser jag grovt strukturerade väggar? "pizzeria 90 tal..."
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur fylla igen sprickan?
Färg, Måla & Tapetsera -
Slipa ner och måla om befintliga snickerier eller köpa nya och måla?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur stor skillnad mellan färgerna bör det vara för att bli snyggt?
Färg, Måla & Tapetsera -
Behöver hjälp, renoveringstapet eller riva tretex?
Färg, Måla & Tapetsera