Vad står egentlige EK för, Elkablel?

Vad betyder då följande förkortningar och stämmer det jag skriver?

EKK
EKRK: EKK + alumninumband
EKLK: EKK + aluminiumband och flertrådig bileddare i kontakt med bandet
EKPK: EKK + stålbandsarmering

Förmodar även att priserna och tåligheten är i den ordningen jag har skrivit...

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Mikael_L
EK = enkelkardelig, väl ?

FK = fåkardelig
RK = rikkardelig ... ?

Skillnaden mellan EKK och EKLK är (i huvudsak) att EKLK har jordbiledare och aluminiummantel.
Den tål därför lite mer stryk t.ex. ifrån verktyg (spadar och annat sånt man stöter emot väggar med) och gnagande skadedjur etc.
Ibland drar man EKLK istället för EKK för att den sitter lite rakare och snyggare pga att den är styvare.

EKRK är i grunden annorlunda uppbyggd, med sämre isolationsmaterial t.ex.
Den får inte dras i fuktiga miljöer.

• Gilla
phyx
  • Laddar…
Kompletterar listan

MK=mångkardelig, ett mellanting mellan FK och RK.

PEX - Med PEX (i elsammanhang) menas i regel N1XV-R 5G** som är en fåkardelig matar- eller jordkabel,

det finns även en enkardelig variant av PEX-kabel som heter N1XV-U ända ner till 3G1,5 (E00 210 01).

PEX står för tvärbunden polyeten

• Gilla
Leif So och 1 till
  • Laddar…
den MK jag har använt har varit flertrådigare än RK och därmed mycket mjukare att jobba med.

/L

• Gilla
Leif So
  • Laddar…
Är det ingen som säger "kulo" längre? :)

EKLK: EKK + plastbelagt aluminiumband

Apprentice skrev:
Kompletterar listan

MK=mångkardelig, ett mellanting mellan FK och RK.
Ja, om man skall vara lite petig så betyder som sagt 'K' inte "kardel" i beteckningen, utan typen av isolering; 'K' = PVC. E/F/M/R osv betecknar ledaren (utförande och material) 'E' = "enkeltrådig koppar" osv. Så exv. EKK utläses: ledare av enkeltrådig koppar med isolering av PVC och ledningshölje (alltså mantel på kabeln) också i PVC.

• Gilla
antonjn och 3 till
  • Laddar…
Naturligtvis är en KULO det man använder inte ekrk

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Loner skrev:
den MK jag har använt har varit flertrådigare än RK och därmed mycket mjukare att jobba med.

/L
MK har inte fler kardeler än RK. Det är ett mellanting av FK och RK. Så din MK var nog ingen riktig MK isf.

lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, om man skall vara lite petig så betyder som sagt 'K' inte "kardel" i beteckningen, utan typen av isolering; 'K' = PVC. E/F/M/R osv betecknar ledaren (utförande och material) 'E' = "enkeltrådig koppar" osv. Så exv. EKK utläses: ledare av enkeltrådig koppar med isolering av PVC och ledningshölje (alltså mantel på kabeln) också i PVC.
OK, MK=mång-PVC ;)

Elmont... Tack, äntligen en bra förklaring till vad allt betyder! Vad de ska användas till kan man ju hitta lite varstans men just den där översikten har jag inte hittat...

Sen är detta ju gamla beteckningar, numera heter det inte FK utan "H07V-R", EKK heter "SE-N05VV-U", EKLK heter "SE-N07VA5EV-U" etc etc. Men just därför (Långa krångliga beteckningar) kommer nog de flesta , inklusive jag själv, att fortsätta använda de gamla kabelbeteckningarna......

• Gilla
senap
  • Laddar…
Precis som det "nya" systemet att märka centraler kommer att ha fruktansvärt svårt att så igenom. Vi märkte efter det "nya" i ett hyreshus för c:a 8 år sedan eftersom konsulten hade föreskrivet det, besiktningsmannen förstod ingenting och vi har aldrig använt det igen.

• Gilla
Fundi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.