21 880 läst · 103 svar
22k läst
103 svar
El-dosa bakom badkar
Det blir utan tvekan både bättre och "säkrare" än att sätta en ny dosa på väggen, naturligtvis under förutsättning att man tätar på samma sätt som originaltätningen. Dvs med silicon eller vad dom nu använt i just det aktuella fabrikatets dosor.
Jag har mycket svårt att se att "min" tätning skulle bli sämre än nått tempojobb på "kines" fabriken, och därmed knappast försvåra ev. garantiåtaganden
Jag har mycket svårt att se att "min" tätning skulle bli sämre än nått tempojobb på "kines" fabriken, och därmed knappast försvåra ev. garantiåtaganden
Hej jag lovade att kolla upp vad det stod i BBV:
6.3.4 Efterkommande installationer
Skruvinfästningar ska förseglas enligt tätskiktstillverkarens
monteringsanvisning.
Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast
göras i massiv konstruktion, såsom betong,
murverk eller särskild konstruktionsdetalj, (t.ex.
kortling).
För ökad säkerhet mot fuktskador är det
lämpligt att alltid välja system med infästning
genom limning.
6.3.4 Efterkommande installationer
Skruvinfästningar ska förseglas enligt tätskiktstillverkarens
monteringsanvisning.
Skruvinfästningar i våtzon 1, ska endast
göras i massiv konstruktion, såsom betong,
murverk eller särskild konstruktionsdetalj, (t.ex.
kortling).
För ökad säkerhet mot fuktskador är det
lämpligt att alltid välja system med infästning
genom limning.
Du får inte använda installationskabel som anslutningssladd. Och inte anslutningssladd som installationskabel. Hur har du då tänkt göra den övergången? Ska du gå med RKK hela vägen till centralen eller hänga EKK fritt som om det vore en sladd?elmont skrev:
Man kan göra som någon annan klipsk person föreslog lägga en infälld dosa på andra sidan väggen dra EKK kabel till den och sedan RKK från den dosan genom väggen ( VP rör ) till badkaret.
Då slipper man ha några skarvdosor där det är blött och RKK kabeln kan man sätta fast ordentligt utan att oroa sig för att man skruvar genom tätskiktet under badkaret.
Hade jag tänkt på denna lösning tidigare så hade det sett ut så hemma hos mig.
Då slipper man ha några skarvdosor där det är blött och RKK kabeln kan man sätta fast ordentligt utan att oroa sig för att man skruvar genom tätskiktet under badkaret.
Hade jag tänkt på denna lösning tidigare så hade det sett ut så hemma hos mig.
Det är så vitt jag förstår inga konstigheter med att ansluta fasta "apparater" med tex EKK,dom flesta maskiner är som inte flyttas eller vibrerar är nog inkopplad med "typ" EKK/EKLK. Och ett badkar kan nog klassas om "fast". Ingen "normal" far ju och flyttar runt på det. Så jag ser inga som helst problem med en EKK varken säkerhetsmässigt eller funktionsmässigt.
Alltså jag blir verkligen inte klok på hur detta ska utföras på ett bra sätt! Håller på att planera för nytt badrum hemma och alla väggar ska göras om så har alla förutsättningar att göra detta på ett bra sätt! Vill in med ett bubbelbad.
Hål i tätskiktet vill man juh undvika till varje pris, men blir verkligen inte klokare efter denna tråd. Får nog helt enkelt leta vidare på nätet för att hitta ett riktigt bra sätt!
Hål i tätskiktet vill man juh undvika till varje pris, men blir verkligen inte klokare efter denna tråd. Får nog helt enkelt leta vidare på nätet för att hitta ett riktigt bra sätt!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 815 inlägg
Ja många kockar är det. Hur man än gör så ska det ju göras tätt! Enklast och säkrast borde då vara ett rörutlopp, som jag då lägger min röst på och hoppas att det understryker den metod som rekommenderas mest. Däri kabel EKK/FKK direkt till badet eller via utanpåliggande anslutningsdosa.
Får ta och prata med mitt försäkringsbolaget och se hur de ställer sig till denna lösning. Känns juh perfekt så länge det är utfört precis som en rörgenomföring för en blandare. Men sen säger juh branschregler att det endast får finnas genomföringar för just blandare i vägg i zon 1.
Jag har en lösning i mitt badrum som behöver korrigeras nu när badkaret ej blev inbyggt som det ursprungligen var tänkt. Det sitter en apparatdosa under karet.Rrrrr skrev:Tycker ni överdriver lite. Håller med om att rörutlopp är bättre, men så farligt är det väl inte med en dosa där? Och Det är ju inte elektrikerns fel att snickaren slarvat då han borrat hål/gjort tätskikt runt dosan.
Sätter man en tätningssats E:3157712
[bild]
Inne i dosan.
Samt en anslutningsdosa E:1437731 utanpå så blir det tätt och fint!
[bild]
Nu då snickarn slarvat så kan man kanske behöva täta mellan dosan och gipsen också.
Eh.. Va? Limmad kanal är alltid att föredra i badrum. Man ska ju inte sabba tätskiktet med skruv/spik i onödan!
Den minst dåliga lösningen i detta läge verkar vara att använda anslutningsdosa + tätningssats och sedan byta ut anslutningskabeln från badkarets pumpmotor ända till någon torr plats där en säkerhetsbrytare kan monteras. I mitt fall är detta i en garderob på våningen under, ett par meter kabel blir det.
Rätt uppfattat?
Ja det förstår jag. Men ipklassningen blir ju i praktiken irrelevant om jag ändå drar en ny anslutningssladd till en torr plats. Då handlar det bara om att göra en snygg tätning mot väggen egentligen.... Så ovanstående + silikon borde rädda situationen.
Vill man åt en högre ipklassning antar jag att en utanpåliggande kopplingsdosa är det jag ska använda, men bäst måste ju ändå vara att inte koppla alls i detta utrymme?
Vill man åt en högre ipklassning antar jag att en utanpåliggande kopplingsdosa är det jag ska använda, men bäst måste ju ändå vara att inte koppla alls i detta utrymme?