10 524 läst · 55 svar
11k läst
55 svar
Får en egenföretagare åtgärda sina egna skarvkablar och elmaskiner?
Eftersom jag inte vill se denna diskussion svämma över i ett par andra trådar så får väl berörda svara här.
Varför i glödheta skulle jag inte få lov att såsom egen företagare reparera mina egna 3-fas skarvkablar? Detta då om jag självfallet har nödvändig kunskap mm.
Enligt ett svar från pellefant eller vad det var så kan ju en elektriker låna en kap/ger-såg från mig och då skadas? Hmm, men knappast av elfel på min maskin men det blir ju ännu roligare då om jag helt plötsligt inte ens får lov att reparera mina egna maskiner och då även enfas sådana eftersom de allra allra felsta kap/gersågarna är enfas.
Det är inte ofta jag anser att en dels åsikter är idioti men jag överlåter med varm hand någon från elsäkerhetsverket att tala om för mig att jag absolut inte får reparera min egen utrustning för att jag använder den yrkesmässigt.
I nödfall får jag väl ta ledigt den stunden det tar och laga utrustningen "hemma" då. För tusan, företagsförsäkringen täcker sådant om nu någon någonsin skulle bli skadad.
Hmm, vad gäller då jag är anställd? Får jag lov att byta kol på min egen sticksåg t ex eller skall jag anlita en elektriker för detta just för att den används av mig yrkesmässigt?
/Kent som faktiskt är nyfiken på hur f_n en del läser regelverket.
<edit>Ändrade till korrekt nick, sorry för misstaget
Varför i glödheta skulle jag inte få lov att såsom egen företagare reparera mina egna 3-fas skarvkablar? Detta då om jag självfallet har nödvändig kunskap mm.
Enligt ett svar från pellefant eller vad det var så kan ju en elektriker låna en kap/ger-såg från mig och då skadas? Hmm, men knappast av elfel på min maskin men det blir ju ännu roligare då om jag helt plötsligt inte ens får lov att reparera mina egna maskiner och då även enfas sådana eftersom de allra allra felsta kap/gersågarna är enfas.
Det är inte ofta jag anser att en dels åsikter är idioti men jag överlåter med varm hand någon från elsäkerhetsverket att tala om för mig att jag absolut inte får reparera min egen utrustning för att jag använder den yrkesmässigt.
I nödfall får jag väl ta ledigt den stunden det tar och laga utrustningen "hemma" då. För tusan, företagsförsäkringen täcker sådant om nu någon någonsin skulle bli skadad.
Hmm, vad gäller då jag är anställd? Får jag lov att byta kol på min egen sticksåg t ex eller skall jag anlita en elektriker för detta just för att den används av mig yrkesmässigt?
Att reparera apparater (eller tom tillverka) behöver man så vitt jag vet ingen behörighet för. Har ex. aldrig hört talas om att TV reparatörer har någon El behörighet (de har visserligen ett certifieringssystem, men det är inget obligatorisk. Och är mer en kvalitetsbeteckning). Om sedan skarvsladdar räknas till apparater eller till behörighetskrävande elprylar har jag ingen aning om.
På en arbetsplats skulle man möjligen kunna tänka sig att det är ett arbetsmiljöproblem om maskinerna repareras av alltför okunnig personal.
På en arbetsplats skulle man möjligen kunna tänka sig att det är ett arbetsmiljöproblem om maskinerna repareras av alltför okunnig personal.
Bra inititiv Kent om än litet omoget.
Min tolkning av föreskrifterna är att svaret på din fråga är att du inte får reparera dina egna 3-fas skarvkablar även om du anser dig ha nödig kännedom. Läser du ändringsföreskriften 1999:4 så ser du att stycket "Utbyte, ändring eller reparation av delar som ingår i sladdställ vilket inte är fast anslutet i matningspunkten" har utgått under §4 "Följande arbeten får utföras av annan än elinstallatör".
Be good.
Min tolkning av föreskrifterna är att svaret på din fråga är att du inte får reparera dina egna 3-fas skarvkablar även om du anser dig ha nödig kännedom. Läser du ändringsföreskriften 1999:4 så ser du att stycket "Utbyte, ändring eller reparation av delar som ingår i sladdställ vilket inte är fast anslutet i matningspunkten" har utgått under §4 "Följande arbeten får utföras av annan än elinstallatör".
Be good.
hempularen>Japp och arbetsmiljöproblem hanteras av berört företag dvs även egenföretagaren.
Som anställd så visst om nu min chef skulle säga att jag inte får reparera min egna maskiner så tja, då får väl han fixa reparationer då *S* och det är ju här kontentan ligger.
På ett stort företag så har företaget verktyg maskiner mm men även regler för hur fel på dessa skall hanteras.
Detta gäller oavsett om det är en eller trefas.
Skarvsladdar kräver ingen behörighet vilket visats i en tråd här men däremot så faller det givetvis under arbetsmiljölagen om de då vill att vem som helst skall få lov att reparera saker.
Som egen så lyder man under arbetsmiljölagen men har även arbetsgivaransvaret för sig själv och även då försäkringar mm som skall täcka eventuella skador.
/Kent
Som anställd så visst om nu min chef skulle säga att jag inte får reparera min egna maskiner så tja, då får väl han fixa reparationer då *S* och det är ju här kontentan ligger.
På ett stort företag så har företaget verktyg maskiner mm men även regler för hur fel på dessa skall hanteras.
Detta gäller oavsett om det är en eller trefas.
Skarvsladdar kräver ingen behörighet vilket visats i en tråd här men däremot så faller det givetvis under arbetsmiljölagen om de då vill att vem som helst skall få lov att reparera saker.
Som egen så lyder man under arbetsmiljölagen men har även arbetsgivaransvaret för sig själv och även då försäkringar mm som skall täcka eventuella skador.
/Kent
gravedigger>Ehh, men läs svaret från elsäkerhetsverket som en av de berörda fick då? *S* Det verkar som om en hel del här _INTE_ läst detta.
/Kent
/Kent
Och nu kanske man skall klippa in vad man får göra här...
1. Utbyte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår
i fast installerad anläggning, dock inte inom utrymmen med explosiv
miljö.
2. Utbyte av ljuskälla, t.ex. glödlampa och lysrör, proppsäkring, knivsäkring
och liknande förbrukningsmateriel.
3. Fast anslutning och utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen
i bostäder.
och svar från elsäkerhtsverket är följande...
jag ställde frågan till elsäkerhetsverket:
Hejsan!
Jag undrar om det är behörighetskrävande eller inte att göra en 3-fas
skarvsladd och om man får byta ut en trasig handske på en befintlig sådan?
Är det någon skillnad om det är på en byggarbetsplats eller hemma som det
utförs?
och fick följande svar:
Svar: I hemmet är det tillåtet att byta eller tillverka en trefas skarvsladd om
Du har erfoderlig kännedom, ELSÄK-FS 1996:2 4 §. På byggarbetsplats gäller
ELSÄK-FS 2006:1. Samtliga föreskrifter finns på vår hemsida
Nya Elsäkerhetsverket -NYA Elsäkerhetsverket [NS4 version] .
Så gravedigger, definera anslutningsdon för mig då och var snäll och förklara elsäkerhetsverkets egen tolkning av sina regler då med tanke på att din tolkning inte överensstämmer med elsäkerhetsverkets.
Det där med regler på arbetsplatser stämmer överens med vad jag skrivit
/Kent
miljö.
i bostäder.
Hejsan!
utförs?
och fick följande svar:
Så gravedigger, definera anslutningsdon för mig då och var snäll och förklara elsäkerhetsverkets egen tolkning av sina regler då med tanke på att din tolkning inte överensstämmer med elsäkerhetsverkets.
/Kent
Dessutom, gravedigger, skall jag vara ännu mer "omogen" nu men jag frågar dig hur många behöriga elektriker som tillverkar skarvkablarna som säljs på t ex Biltema, enligt dig så skulle det ju krävas *suck*
/Kent
/Kent
Medlem
· Västerbottens län
· 17 953 inlägg
Biltemas kablar monteras nog österut, Finland undantaget, på accord. Och knappast av en med svensk behörighet. Nu blev jag så inspirerad att jag ska byta mina Semko 17 mot CEE trots den sena timmen.
Prototypen, fuskar med allt
Prototypen, fuskar med allt
Jag skulle tolka reglerna som att det inte har att göra med om du lagar skarvsladden hemma eller på jobbet. Det avgörande är om den sedan skall användas i "yrkesmässig verksamhet", och det är då de hårdare reglerna gäller.
Dessa föreskrifter gäller arbete i yrkesmässig verksamhet på eller i närheten av sådana elektriska starkströmsanläggningar och elektriska anordningar där det finns elektrisk fara för dem som deltar i arbetet.
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180002280/2006_1.pdf
Dessa föreskrifter gäller arbete i yrkesmässig verksamhet på eller i närheten av sådana elektriska starkströmsanläggningar och elektriska anordningar där det finns elektrisk fara för dem som deltar i arbetet.
http://www.elsakerhetsverket.se/download/18.60a759a611147b1cd6180002280/2006_1.pdf
Angående att låna ut maskiner så ska du som arbetsgivare se till att den som använder dina maskiner har tillräcklig utbildning och kunskaper om maskinen ifråga, så det är inte bara att låna ut till höger och vänster.snickarboden skrev:Enligt ett svar från pellefant eller vad det var så kan ju en elektriker låna en kap/ger-såg från mig och då skadas? Hmm, men knappast av elfel på min maskin men det blir ju ännu roligare då om jag helt plötsligt inte ens får lov att reparera mina egna maskiner och då även enfas sådana eftersom de allra allra felsta kap/gersågarna är enfas.
Angående att företagsförsäkringen täcker en eventuell skada: Numera fungerar lagar och föreskrifter så att ingenting får hända och ingen får bli skadad, inte att försäkringen ersätter skadan!
Byta kol på din sticksåg får du göra själv eftersom det anses vara en normal skötselåtgärd och inte en reparation, det får därför utföras av lekman. Arbetsmiljölagstiftningen menar säkert också att du ska ha kunskaper om det också för att få göra det.
I Sverige är efterlevnaden och tillsynen av arbetsmiljölagstiftningen på arbetsplatser alldeles för dålig! I USA är det mycket hårdare! Om du som anställd åsidosätter regler och föreskrifter så får du, om du har tur, 1 varning. Vid nästa tillfälle är det bara att lägga ner bältet och gå hem!
När ska du börja skilja på arbete och fritid?
snickarboden, du skrev själv om en 3-fas gjerdersåg, jag trodde du menade gersåg. vad sågar man med en gjerdersåg
och det kan ju vara så att någon bara råkar hålla i en maskin utan att tjyvlåna den och sladden till den är felkopplad.....
ok, försäkringen går in och täcker den som lidit skada, men har nu tex en snickare begått ett lagbrott så gissar jag att försäkringsbolaget regressar så i slutändan så får snickaren betala. obs! gäller inte dej snickarboden
och det kan ju vara så att någon bara råkar hålla i en maskin utan att tjyvlåna den och sladden till den är felkopplad.....
ok, försäkringen går in och täcker den som lidit skada, men har nu tex en snickare begått ett lagbrott så gissar jag att försäkringsbolaget regressar så i slutändan så får snickaren betala. obs! gäller inte dej snickarboden
Min tolkning är att det med anslutningsdon i detta fall avses väggurtag. Vad gäller Elsäkerhetsverkets svar så vill jag med bakgrund av ändringsföreskriften 1999:4 mena att det är felaktigt.snickarboden skrev:Och nu kanske man skall klippa in vad man får göra här...
miljö.
i bostäder.
Hejsan!
utförs?
och fick följande svar:
/Kent
pellefant> Gjerdesåg dvs en rätt vanlg byggsåg som väger as *S*
Självfallet kan en sladd vara felkopplad, varför tror du att jag inte vill låna en sladd utan att själv kolla den?
SawSaw>Som arbetsgivare ja men som egenföretagare utan anställda så är det enbart en person som omfattas av det regelverket och det är jag själv.
Sen det där om normal skötsel så får jag enligt föreskrifterna även lov att byta anslutningsdon upp till 400V 16A, var snäll och definiera anslutningsdon för mig.
Rätt märkligt att jag skulle få lov att byta ett don men inte göra detsamma på en skarvsladd *S*
Jag har inget problem att skilja på jobb och fritid, bara det att jag har för lite av den senare vanan *S* men eftersom det huvudsakligen är min egen utrustning som används i bägge fallen så ligger ansvaret fortfarande på mig, detta helt enligt elsäkerhetverkets förskrifter.
Faidros>Det står ingenstans i 2006:1 att det ställs krav på behörigheter utan enbart att de som arbetar där risker för elskada finns skall ha tillräcklig utbildning etc. D v s rätt allmänt hållen men det är självklart att om man har en elektriker i ett företag så har denna då hand om underhåll etc.
/Kent
Självfallet kan en sladd vara felkopplad, varför tror du att jag inte vill låna en sladd utan att själv kolla den?
SawSaw>Som arbetsgivare ja men som egenföretagare utan anställda så är det enbart en person som omfattas av det regelverket och det är jag själv.
Sen det där om normal skötsel så får jag enligt föreskrifterna även lov att byta anslutningsdon upp till 400V 16A, var snäll och definiera anslutningsdon för mig.
Rätt märkligt att jag skulle få lov att byta ett don men inte göra detsamma på en skarvsladd *S*
Jag har inget problem att skilja på jobb och fritid, bara det att jag har för lite av den senare vanan *S* men eftersom det huvudsakligen är min egen utrustning som används i bägge fallen så ligger ansvaret fortfarande på mig, detta helt enligt elsäkerhetverkets förskrifter.
Faidros>Det står ingenstans i 2006:1 att det ställs krav på behörigheter utan enbart att de som arbetar där risker för elskada finns skall ha tillräcklig utbildning etc. D v s rätt allmänt hållen men det är självklart att om man har en elektriker i ett företag så har denna då hand om underhåll etc.
/Kent
Kent. Dina frågor är bra och det här är nog faktiskt själva pudelns kärna i frågeställningen.snickarboden skrev:
"hur många behöriga elektriker som tillverkar skarvkablarna som säljs på t ex Biltema"
Min gissning är det är 0. Jag tror inte att det är föreskriften om behöriget mm. 1996:2 som du ska läsa för att få svaret på vad som gäller för tillverkningen utan snarare föreskrifter om viss elektronisk materiel 2000:1, LVD eller liknande.
gravedigger>Hmm, du anser med andra ord att elsäkerhetsverket svarar fel men du har rätt? Jaja *S*
Anslutningsdon är följande... sammanfattande benämning för olika slags uttag, intag, skarvdon o dyl.
Nu är detta från en äldre utgåva av starkströmsföreskrifterna men det skulle förvåna mig mycket om de ändrat på definitionerna och hinner inte leta i den nya på nätet nu.
/Kent
Anslutningsdon är följande... sammanfattande benämning för olika slags uttag, intag, skarvdon o dyl.
Nu är detta från en äldre utgåva av starkströmsföreskrifterna men det skulle förvåna mig mycket om de ändrat på definitionerna och hinner inte leta i den nya på nätet nu.
/Kent