Hej!

Har ett vägg uttag i tvättstugan som tvättmaskinen är kopplad till (10A propp)
Köpte en torktumlare och använder samma vägg uttag som tvättmaskinen, men det visade sig att proppen gick när vi körde med båda på en gång. Jag bytte ut en del i proppskåpet så att jag kan köra med en 16A propp. Klara sladdar mm av det?
Eller är det bäst att dom har vars en propp?!

Huset är från -55 och sladden är också från -55.

Hur skulle ni göra?

(Och jag vet att man inte får göra det själv!!) ;)

/Lars

• Gilla
craig_karr och 1 till
  • Laddar…
Med största sannorlikhet har du 1,5mm[sup]2[/sup] kabel och då får du inte stoppa i en 16A säkring, då kan kablarna brinna upp och med stor risk även ditt hus.

kongolasse skrev:
Hej!

Har ett vägg uttag i tvättstugan som tvättmaskinen är kopplad till (10A propp)
Köpte en torktumlare och använder samma vägg uttag som tvättmaskinen, men det visade sig att proppen gick när vi körde med båda på en gång. Jag byte ut en del i proppskåpet så att jag kan köra med en 16A propp. Klara sladdar mm av det?
Eller är det bäst att dom har vars en propp?!

Huset är från -55 och sladden är också från -55.

Hur skulle ni göra?

(Och jag vet att man inte får göra det själv!!) ;)

/Lars

Kör inte med båda på en gång.. ;)

Byt ledning till uttaget till 2,5 kvadrat så får du säkra med 16A

Hej

Var nere och kollade in sladden nu. Där finns 4st trådar i den (kör ju vara med 3st nu) och dom är ca 1,7 mm tjocka. Det är inte flera koppar trådar utan 1 hel. Och sladden är utan på liggande på väggen, så det skulle vara lätt att byta ut den. Det är bara det att det finns en hel del andra sladdar som ligger precis utan på den så det är svårt att komma åt den utan att börja gräva bland dom andra.

Men det är kanske bäst att bara köra med den ena maskinen åt gången. Skulle bara vara roligt att veta vad det är för sladd.

Tack för era svar!

/Lars

kongolasse skrev:
Hej

Var nere och kollade in sladden nu. Där finns 4st trådar i den (kör ju vara med 3st nu) och dom är ca 1,7 mm tjocka. Det är inte flera koppar trådar utan 1 hel. Och sladden är utan på liggande på väggen, så det skulle vara lätt att byta ut den. Det är bara det att det finns en hel del andra sladdar som ligger precis utan på den så det är svårt att komma åt den utan att börja gräva bland dom andra.

Men det är kanske bäst att bara köra med den ena maskinen åt gången. Skulle bara vara roligt att veta vad det är för sladd.

Tack för era svar!

/Lars
Vad det är för sladd ? ...hur menar du då, arean är 1.5mm[sup]2[/sup] och typen är EK (enkel-kardel)

Vilka färger har du på trådarna, är någon oisolerad, har du metallmantel/blymantel?
Kan vara EKK, EKLK eller rent av EKRK(Kulo)...

Om du måste köra med 16A så måste kabeln bytas även om den går under andra kablar.

kongolasse skrev:
Hej

Tack för era svar!

/Lars
Om det är fyra trådar så kan koppla fram två faser jord och nolla. En fas till tvättmaskinen och den andra fasen till torktumlaren.

Hej!

Tack för alla svar. Ja det kanske man skulle göra.

/Lars

• Gilla
BlueSwede2
  • Laddar…
vad jag minns så kan man säkra en 1,5mm2 med 16A om den är utanpåliggande förlagd enstaka kabel vilket denna verkar vara. däremot så är det bättre att göra som granit skrev för då fördelas belastningen bättre på huvudsäkringarna.

nu citerar jag från hur det var förr:
"§21, tabell 3, förläggningssätt B.ledararea1,5, enstaka ledning: strömvärde 19 Ampere. tabell 1:lednings strömvärde 18-21 Ampere ger största tillåtna märkström för säkring 16 Ampere"

pellefant skrev:
vad jag minns så kan man säkra en 1,5mm2 med 16A om den är utanpåliggande förlagd enstaka kabel vilket denna verkar vara. däremot så är det bättre att göra som granit skrev för då fördelas belastningen bättre på huvudsäkringarna.

nu citerar jag från hur det var förr:
"§21, tabell 3, förläggningssätt B.ledararea1,5, enstaka ledning: strömvärde 19 Ampere. tabell 1:lednings strömvärde 18-21 Ampere ger största tillåtna märkström för säkring 16 Ampere"
Gäller inte det endast kortare sträckor (max 0,5-1m)?

inte vad jag vet iaf, däremot förläggningssätt B:
-öppen förläggning (även i installationsrör) högst 25 cm långa genomgångar som är tätade med material med tillräcklig värmeledningsförmåga.
-förläggning i utrymme mellan bjälklag och undertak
-förläggning i kabelschakt,kabelkanaler o liknande

däremot kanske det är ändrat i omed svensk standard o blå boken

Som jag ser det går det inte att säkra 16A diazed i detta fallet.
En 16A dvärgbrytare skulle ev. kunna vara ett gränsfall men då måste kabeln ligga helt fritt på vägg och ha bra kylning.

Det står vidare i kommentaren till Tabell 4 som du hänvisar till att man normalt inte rekomenderar högre säkring än 10A till för 1.5mm[sup]2[/sup] samt 16A för 2,5mm[sup]2[/sup]

Om vi räknar på det enligt SS 424 14 24:
Nominellt strömvärde på 1,5mm[sup]2[/sup] CU är 18A enligt Tabell 9
(19A enligt förläggningssätt B Tabell 4)

Sedan måste vi ta hänsyn till korrektionsfaktorn enligt tabell 12.
I detta fall minst 3 kablar på vägg utan avstånd det blir en faktor på 0,66
Har man en ensam kabel på vägg är det 0,94, men denna är ju inte ensam.

Säkringen bestäms sedan av kabelns Iz
En 1,5mm[sup]2[/sup] CU skall ha Iz på 18A eller högre för 16A Diazed (Tabell 1)
En 1,5mm[sup]2[/sup] CU skall ha Iz på 16A eller högre för 16A Dvärgbryt. (Tabell 2)

Uträkning med 3 kablar på vägg:
Iz= 18x0,66=11,88 enligt tabell 9
(Iz= 19x0,66=12,54) enligt tabell 4
Med detta Iz kan du överhuvudtaget inte använda dig av 16A säkring.

Uträkning med 1 kabel på vägg:
Iz= 18x0,94=16,92 enligt tabell 9
(Iz= 19x0,94=17,86) enligt tabell 4
Med detta Iz Kan du endast enligt tabell 4 (förläggningssätt B) använda dig av 16A Dvärgbrytare.
Inte alls av Diazed här heller.

I den tabell som hänvisas till, gamla §21, så står det " Likaledes får utan hinder av vad i tabellen anges, ledning med area 1,2mm2 säkras med 16A . . . under förutsättning att kablen används endast inom icke brand- explotionsfarligtutrymme."

Jag förstår inte varför du använder korrektionsfaktor när det bara gäller en belastad kabel på vägg. I min 4241424 är faktorn då 1,00.

Det är ju inte en ensam kabel, utan den ligger ju under flera.

Nej i ovanstående fall så är det en anhoppning av kablar och då får man räkna med korr.faktor. Det jag ville ha fram var att om det är en ensamt förlagd kabel så kan det gå att säkra med 16A. Tittar man än mer noga på fallet ovan så skriver frågeställaren att det är kablar i flera lager då tillkommer dessutom korr.faktor 0,7.
Vi verkar dessutom ha olika utgåvor på 4241424 har kommit ut en ny under 2005.

:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.