Beror på vad du skall göra med dessa...
 
Hylsor och tång är till centralen, mätaren för test när allt ät färdigt.
 
Får inte länken till hylsorna att funka...

Jag köpte en sådan här tång för ca 300 kr nyss, dock är de största hylsorna till 6 mm². Skulle haft 10 mm² också, när tången nu klarar det :)
 
  • 1390953515921.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstigt, den funkar för mig.

Vart köpte du din tång?
 
Vad ska du göra i centralen? Varför hylsor?
 
Tänkte dra rk intern i centralen då jag ska ha smarthouse. Tycker det ser bättre ut med ändhylsor, men det kanske är onödigt?
 
Nu funkade länken... Hmm.

Här köpte jag min --> www.eldirekt.se
De hade fraktfritt just då :)
Tången heter XLCE 0510, art. nr. 1630512.
Hylsor, nr 0891182, 0891180 och så vidare, fallande 2 nummer.

Lite drygnavigerad sida bara.
 
Verkar inte som om den är kvar, iaf så hittar inte jag den.

Men ändhylsor och tänger är väl kombatibla med varandra? På samma sätt som vanliga kabelskor?
 
  • Gilla
Lasse245
  • Laddar…
Sökte du på XLCE 0510? Jag kollade igår och då fanns det där.
Sök annars på art nr på hylsorna.
1630512 heter den, lagervara står det :)
 
Är det någon fördel med isolerade ändhylsor, jämfört med oisolerade?

Är det tillåtet att använda RK6 utan ändhylsa där en skruv går ner direkt mot kardelerna? Det känns nästan oundvikligt att några kardeler skadas.
 
-PC- skrev:
Sökte du på XLCE 0510? Jag kollade igår och då fanns det där.
Sök annars på art nr på hylsorna.
1630512 heter den, lagervara står det :)
Nej, det gjorde jag ju inte...:banghead:

Vilka storlekar klarar tången och hur upplever du kvaliten på den?
 
b_hasse skrev:
Är det någon fördel med isolerade ändhylsor, jämfört med oisolerade?

Är det tillåtet att använda RK6 utan ändhylsa där en skruv går ner direkt mot kardelerna? Det känns nästan oundvikligt att några kardeler skadas.
Det är nog mest att de är enklare att hantera om man använder dem i större antal och frekvent, man ska helst inte tvinna änden och att få i den i oisolerade är då betydligt mer tålamodsprövande. Annars finns väl mer marginella fördelar genom att det samtidigt ger stabil övergång genom att isoleringen kommer i stöd och skyddas, kan vara bra vid riktigt utsatta miljöer med vibrationer, aggresiv atmosfär osv men inget som märks i hemmafallen.

Viktigast är att man har en tång av hög kvalite, annars kan nog erfarenheterna av hylsor bli som vissa nämnt i olika trådar närmast negativa. Hylsor för en viss area är kompatibla men olika fabrikat har ibland skild färgstandard så man får se upp lite, för felvald hylsa ger också risk för negativa erfarenheter även om den verkar sitta bra direkt vid pressningen.
 
Den har 6 presslägen och klarar 0,5-10 mm².
Känns helt ok.
Finns en justering på den, tror att det är hur hårt man måste pressa ihop den innan den släpper.
Skruvade utbytbara pressbackar, vet dock inte om det går att köpa som reservdel.
 
Mikael_L
Ändhylsor tycker jag själv skjuter väldigt högt över målet.
Jag antar då att du tänker skruva kablar mot dinskene-monterade apparater. Dessa har ju som regel överfall, så hylsa för att skydda kardelerna behövs ju inte.
Den övriga vinsten ser jag som alltför marginell.

Själv skulle jag alltså skippa det.

Multimetern/isolationsprovaren bör ju fungera som tänkt, jag ser ingen anledning till att vara direkt orolig.
Funderar du lite över isolationsmätningen kan du väl köpa ett motstånd från Elfa på typ 100 Mohm, eller kanske tio på 10 Mohm om det är svårt att finna stora värden och testa mätaren mot.


Denna multimeter löser dock inte alla kontroller, såsom JFB-test, jordkontinuitet och slingimpedans/max kortslutningsström.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.