Ladda elbilen - så förbereder du huset
Fler och fler skaffar en elbil och laddar den hemma. Här går vi igenom vad det krävs av husets elsystem att ladda en elbil och hur du anpassar det för att fungera optimalt.
I framtiden laddar kanske gemene man sin elbil hemma. Men vilka krav ställer det på husets elanläggning att ladda en elbil optimalt? Vilken utrustning krävs för att du ska kunna komma igång?
Först och främst är det viktigt att husets elanläggning är modern och stabil. Har du en äldre elanläggning hemma med slitna kontakter och andra problem är det inte säkert att det kommer att klara av den höga lasten som adderas när du ska ladda en elbil. Innan du laddar elbilen bör du vara helt säker på att elanläggningen hemma är dimensionerad och balanserad för att klara av uppgiften. Det kan en auktoriserad elektriker hjälpa till med.
Experterna: Undvik att ladda bilen i vanligt vägguttag
Rent juridiskt kan du använda ett vanligt vägguttag (så kallat Schukouttag) i närheten av bilens parkeringsplats för att du ska kunna ladda din elbil. Själva laddaren sitter monterad inuti elbilen, så den laddkabel som medföljer bilen är det bara att plugga in i vägguttaget.
- Det finns idag inget förbud mot att ladda elbilen i ett vanligt vägguttag, förutsatt att det inte ger en väsentlig risk för elsäkerheten. Myndigheten tittar nu på om detta nya användningssätt utgör en väsentlig elsäkerhetsrisk. Det finns sedan maj 2017 inkluderat specifika krav rörande elbilsladdning i elinstallationsreglerna som kan tillämpas, säger Mikael Carlson, expert hos Elsäkerhetsverket.
Samtliga experter vi talar med säger att du i största möjliga mån bör undvika att ladda elbilen vanligt vägguttag. I elinstallationsreglerna (som är en sammanställning med regler och rekommendationer utifrån ellagen och den forskning som finns) står det att vägguttag för allmänbruk inte bör användas för elfordon eftersom de inte är avsedda för långvarig last. Risken är att systemet överhettas - det finns med andra ord en påtaglig brandrisk.
- Det vi har sett är att Schukouttag inte är gjorda för att belastas med hög last under lång tid. Kör du kaffekokaren eller vattenkokaren hemma handlar det om en hög effekt under en kort tid. Men en elbil drar väldigt mycket effekt under väldigt lång tid. Det gör att du får en uppvärmning i systemet och att kontakterna åldras snabbare över tid. Risken blir att du får brand i uttaget. Även elanläggningen kan vara gammal och överhettas, säger Mikael Carlson.
Detta gäller även trefasuttag, även om dessa är på sätt och vis ett bättre alternativ eftersom belastningen blir mer jämn i elanläggningen. De är dock fortfarande inte konstruerade för att hantera så hög effekt över så lång tid.
- Jag skulle personligen aldrig rekommendera någon som köpt en elbil och ska göra en installation att välja vanligt vägguttag. En laddbox känns som en given investering i det här fallet. Då är du framtidssäker. Det pågår diskussioner om att det kan bli krav på laddbox med typ 2-uttag framöver eftersom det är en betydligt säkrare lösning. För publika stationer är det redan ett krav från EU, säger Nils Dahl, tekniker hos Total El i Malmö AB.
Väljer du ändå att ladda ur vanligt vägguttag och det är ett enfasuttag med matchande laddkabel innebär det att du har 10-13 ampere, vilket på en natts laddning ger cirka 15 mils körning enligt siffror som Umeå Energi tagit fram. Men Elsäkerhetsverket rekommenderar att du ställer ner laddningen till 6-8 ampere för att minska riskerna.
- Det har varit en del olyckor i Norge. Det är dem vi sneglar på nu när vi kommer med rekommendationer om att hellre välja laddbox så att du inte riskerar överhetta elanläggningen hemma. Det vi också har sett i Norge är att folk som inte skaffat laddbox valt att ställa ned laddningen för att höja säkerheten, säger Mikael Carlson på Elsäkerhetsverket.
Du laddar förstås långsammare då.
Installera dedikerad laddbox för elbilen
Den som väljer installera en dedikerad laddningsbox istället kan ladda bilen snabbare, eftersom den släpper på mer ström (upp till 32 ampere beroende på antal faser) då den sitter på egen kabel med egen säkring i elcentralen. Ofta har dessa system även övervakning och kan bryta strömmen om det uppstår problem, på så vis är de säkrare.
- Laddboxen för elbilen installeras av ett behörigt elinstallationsföretag. Man kan kolla på Elsäkerhetsverkets hemsida genom att knappa in deras organisationsnummer och se så att de har rätt behörighet, säger Mikael Carlson och fortsätter:
- Jag har sett att det kommit ut laddboxar där man försöker undvika elinstallationsföretag. Du köper den och trycker i en stickpropp i ett vanligt don. Då har man fortfarande inte kollat anläggningen och man har fortfarande en risk i och med den inkopplingen. Det där är något jag tror att vi på Elsäkerhetsverket kommer att behöva kolla närmare på framöver.
Var därför noggrann med vad det är för laddbox du väljer. Fundera också igenom ifall du ska ha en enfas eller en trefas. Fördelen med trefas är att belastningen på din elanläggning blir jämnare.
- Kopplar du den på enfas drar du ganska mycket ström på den fasen, då ska det helst vara en som inte har så mycket belastning i övriga huset annars är risken att man snedfördelar balansen. När man bestämmer sig för laddbox bör man först be elinstallationsföretaget se över balansen i elsystemet så att du inte blåser huvudsäkringen varje gång du ska ladda bilen, och gemensamt fatta beslut om vad som passar din anläggning, säger Nils Dahl.
Att köpa laddbox till elbilen
Laddboxen kostar en del, både i ren inköpskostnad och i installationskostnad. Allt från ett par tusen kronor upp till omkring 20 000 kronor beroende på hur kraftfull laddbox du väljer och hur mycket jobb installationen kräver (det finns även alternativ där du hyr laddboxen för ett par hundralappar i månaden).
Ett elinstallationsföretag kommer hem till dig och drar en separat kabel från din nya laddstolpe/laddbox in till din elcentral och sätter den på en egen säkring.
När du köper laddbox bör du försäkra dig om att den har ett så kallat typ 2-uttag eftersom det går mot att det blir standard framöver. Likaså bör du kontrollera om den har inbyggd jordfelsbrytare, annars krävs en separat sådan för elbilsladdningen i din elcentral.
En laddbox med stöd för 16 ampere ger cirka 25 mils räckvidd på en natts laddning enligt Umeå Energi. Väljer du en kraftfull laddbox kan det dock kräva en uppgradering av husets huvudsäkring. Med högre effekt på huvudsäkringen följer också en dyrare månatlig elnätskostnad. Här måste du själv överväga tillkommande kostnader mot ditt behov av snabb uppladdning och den räckvidd du kör innan du har möjlighet att ladda utanför hemmet.
- Vissa väljer att byta huvudsäkring för att de tycker att det är värt det och ser det som en del i drivmedelskostnaden. Men alla vill inte det. Det är en avvägning, behov mot plånbok, säger Peter Andersson, produktchef emobility hos Eon Energidistribution.
Kostnad ladda elbilen
Den kostnad du har för att ladda din elbil är givetvis unik sett till dina förhållanden, dels utifrån vad du har för elavtal och utrustning hemma, dels utifrån vad du har för elbil. Men låt säga att du har ett vanligt elavtal utan solcellsanläggning eller liknande hemma. Den genomsnittliga kostnaden för laddning är då cirka 1 krona per kilowattimme av bilbatteriets kapacitet, då inkluderar vi vanliga förluster i laddningen varför elpriset blir lite högre än det genomsnittspris som råder på marknaden just nu.
Har elbilens batteri exempelvis 50 kWh kapacitet kommer det att kosta omkring 50 kronor att ladda det fullt utifrån den beräkningen.
Peter Andersson bekräftar detta och säger så här:
- En elbil drar ungefär 2 kWh per mil. Det skiljer förstås utifrån modell, om du kör stadstrafik eller landsväg och om det är sommar eller vinter. Men som ett riktmärke kostar det ungefär 2-2,5 kronor per mil.
1 krona (ovan) är i det här fallet det rena energipriset med inkluderad uppladdningsförlust, men tänk på att det även tillkommer en elnätskostnad.
Kommentarer
131