Stark tillväxt för byggvaror via nätet

Bygghandeln är den bransch som går starkast fram bland e-handlarna enligt en ny rapport.

Bygghandeln visar starkast tillväxt.

Bygghandeln visar starkast tillväxt.

Bygghandeln ökar sin försäljning på nätet med 39 procent under tredje kvartalet i år jämfört med samma period förra året, och är med de siffrorna den bransch som går starkast fram. Detta kan sättas i relation till hela e-handelns tillväxt som mäter 16 procent under kvartal tre, enligt E-Barometern som ges ut av Postnord i samarbete med HUI Research och Svensk Digital Handel.

Det bör dock tilläggas att säljutvecklingen för bygghandeln sker från en ganska låg nivå. Analysen som ges i rapporten är att allt fler byggvaruhandlare väljer att satsa på nätet, och att detta i kombination med den kommande sänkningen av ROT-avdraget drivit upp försäljningen via e-handel så kraftigt att branschens lyckats ta tillväxttäten. Eftersom det också är en bransch som mognat mycket på nätet och fått förbättrad logistik så kan det dessutom hålla i sig.

E-handeln ökar överlag i samhället.

- Konsumenternas shoppingvanor blir allt mer digitala och deras beteende förändras just nu i snabbare takt än vad många företag hinner med. En av de främsta konkurrensfördelarna för svenska detaljhandelsföretag gentemot de stora internationella e-handelsaktörerna är att de även har fysiska butiker. Här måste svenska företag bli ännu bättre på att i snabbare takt skapa sömlösa  shoppingupplevelser, säger e-handelsexpert Arne Andersson.