Kolla dina elfakturor
Tyvärr har billiga tjänster ofta dolda villkor som gör dem dyra i längden. Telinet är ett tydligt exempel, som visar att den som vill få lägsta möjliga kostnad måste jämföra varje ny faktura med de gamla för att upptäcka försämringar.
En trist del av vår nya valfrihet när det gäller el, telefoni, bredband, försäkring och andra liknande tjänster är att många företag har som affärsidé att först locka kunder med lägsta pris och sedan så snabbt de kan höja priset.

Det värsta jag drabbats av det senaste året är Telinet Energi. De blev min familjs elleverantör när jag förra året letade nytt lägsta rörligt pris i ett löpande avtal med 1 månads uppsägningstid. Men för två månader sedan skrev Svenska Dagbladet om en kund som blivit lurad av Telinet och krävd på 900 kronor för att avsluta avtalet, men att detta enligt Energimarknadsinspektionen (EI) bryter mot lagen. Jag upptäckte att även jag gjort misstaget att tro att samma avtal löper vidare om inte elbolaget skickar ett brev med nya avtalsvillkor.
Tack vare att e-fakturor finns kvar hos internetbanken har jag kunnat kolla och upptäckt att efter 6 månader ändrade Telinet från löpande avtal till rullande 12 månaders bindningstid. Efter ett år höjdes den fasta månadsavgiften från 0 till 99 kronor. Under två månader i somras var avtalet åter ”Löpande” (kanske efter påpekande från EI), men efter 16 månader skedde den fjärde ändringen av avtalet, tillbaka till 12 månaders rullande bindningstid. Inte en enda gång har jag fått något brev om ändringarna. Mitt misstag var att inte jämföra fakturorna och se att Telinet ändrat villkoren.
När jag läst artikeln i Svenska Dagbladet valde jag en annan elleverantör, åter med rörlig pris och en månads uppsägningstid. Men häromdagen kom en extra faktura på 900 kronor från Telinet: ”lösenavgift p g a bruten bindningstid”. Trots att EI påpekat att elbolag ska meddela kunderna alla ändringar i avtalsvillkoren 60-90 dagar i förväg, så har Telinet alltså fortsatt att ta betalt baserat på avtalsändringar som bryter mot ellagen. När jag veckan före jul ringde till Telinets kundtjänst och sa att detta verkar orimligt, så fick jag direkt svaret att de stryker den extra fakturan.
Men hur många andra elkunder har missat att läsa om Telinet i Svenska Dagbladet? Hur många andra kunder även hos andra elbolag gör det jag först tänkte: ”Jag hinner inte tjafsa om detta, jag betalar 900 kronor.”
Det är oschyst att reglerna för tjänsten avsiktligt konstrueras så att det är kundernas misstag som ger vinsten. Men tyvärr verkar enda fungerande lösningen vara att kontrollera till exempel elfakturan varje gång den kommer genom att jämföra med föregående och se att villkoren inte har ändrats. Om jag inte hade gjort det så hade vi fortsatt att betala 99 kronor extra per månad till Telinet.
Läs mer (externa länkar)
Lurad av elbolaget – vill varna andra
Elhandelsföretaget Telinet Energi följer inte ellagen
Kommentarer
30