Dyr bakläxa för bygghandel efter felleverans
Husägare fick fel takpannor men bygghandeln vill inte byta.

Monier Hollander. Foto: Monier
En husägare och en bygghandel träter om vem som ska stå för konsekvenserna av att bygghandeln levererat fel takpannor. De levererade takpannorna var Monier Hollander V Svart Eng, istället för Hollander V Taktegel Glaserad Mattsvart.
Bygghandeln menar på att husägaren borde ha upptäckt felet vid leverans, medan husägaren menar på att felet bara syns i direkt solljus och därmed har reklamationen skett så snart som det var möjligt. Reklamationen skedde två månader efter leverans i slutskedet av takomläggningen. Solen låg på och en avvikelse mellan plåtarbetena och pannorna blev synlig.
- När man kom till framsidan av huset där solen också står som mest, visade det sig att den svarta plåten runt takkuporna och husgavlarna inte hade samma färg som pannorna. Takpannorna på det nya huset hade en brun nyans och inte mattsvart som de har på enplansbyggnaden bredvid på samma tomt, skriver husägaren i en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden.
Företaget ska ha svarat husägaren att denna ska göra klart takarbetet för att skydda taket under hösten, medan de undersökte vad som gått fel.
Efter att man analyserat situationen kom man fram till att det de facto var fel sorts pannor, om än väldigt lika. Men bygghandeln säger samtidigt att reklamationen inte kommit in i skälig tid, att den medför oskäliga kostnader för dem och att husägaren genom att lägga hela taket inte har begränsat skadan.
- Någon reklamation gjordes inte vid leverans eller då pallarna bröts. Felet borde ha upptäckts redan i offerten, ordererkännandet, följesedeln och/eller på varumärkningen. De kostnader som NN begär är inte skäliga, skriver Optimera i sitt svar till Allmänna Reklamationsnämnden och säger att dumpning och frakt skulle kosta dem 250 000 kronor vilket de finner oskäligt.
Enligt dem handlar det om en mycket svag nyansskillnad mellan pannorna som endast är synlig vid solsken och som de menar inte är störande.
- Båda är svarta men engoberingen i tillverkningen gör att en nyansskillnad kan vara synlig, skriver Optimera.
Allmänna Reklamationsnämnden håller med om att nyansskillnaden är så pass liten att det inte går att utdöma skadestånd, såsom husägaren vill. Hon måste själv stå för nedmontering med mera om hon vill byta pannor.
Däremot är det bevisligen fel pannor som levererats och reklamationen, slår nämnden fast, har skett inom skälig tid. Eftersom omleverans med rätt pannor aldrig har skett har husägaren rätt till ett prisavdrag.
- Nämnden bedömer att beloppen bör motsvara vad hon betalat för de aktuella takpannorna, dvs. 223 327 kr. Nämnden rekommenderar därför Optimera att betala detta belopp till henne, skriver de i sitt beslut.
Kommentarer
17