Hej!

Hoppas ni kan hjälpa mig.

jag letar efter en billig lösning på kompressor och spik/klammer pistol. Jag skall enbart montera typ takpanel och liknande. Har någon något gångbart tips eller erfarenheter att dela med sig av?

Tacksam för svar

Sök lite på forumet så ser du vad du inte ska köpa. Biltemas pickadoller tillexempel. Funkade inte alls för panel. :p

Kolla ljudnivån på kompressorn. Det är mitt tips. Jag höll på att få psykbryt när jag köpte kompressorn. 95 dB är inte lämpligt på en kompressor man jobbar nära. Jula har en ljuddämpad rackare på 85 dB, som tyvärr kostar några slantar extra - cirka 1700 kr.

http://www.jula.se/Butik/docs/Malla...248461&pf_id=SE-200005&dept_id=SE-200

Jag har den som spikpickekompressor och den fungerar prima.

Tanken är på 6 liter och är en ypperlig däckpump också. Större behövs inte.

Ok och tack för detta, då drar jag slutsatsen att det räcker med en maskin som ger 150-180l/min i fri avgiven luftmängd.

Jag som är novis på detta och desutom rätt så snål ser att det finns spik/dyckert pistoler från 400kr och uppåt.
Duger de billiga maskinerna till jobbet att spika takpanel ?

Hänger på denna tråd då jag tänkt köpa en spikpistol nu i veckan.

Biltemas funkar inget bra ser jag vad är det för fel??
Funkar den på Jula bättre eller vilken rekomenderar ni som inte kostar multum??

Hagbard har lagt länkar som visar på en dyckertpistol för rundt 400 kr kan den duga kanske.

Är det dumt att välja kompressor och pistol för lättare arbete?

Vad krävs för "konstruktionsspikning", Någon som vet?

Som vanligt hamnar man i mycket vill ha mera fällan när man kollar på verktyg ???

Hej!

Funderar på att köpa en spikpistol, men jag vet inte vad jag ska köpa.

Jag ska spika panel på huset.
Spika stavparkett.
mm. mm.

Vad ska jag köpa?

M@ZE skrev:
Hmm undra varför den här är hälften så dyr ?

[länk]

Dock står det inget om ljudnivån på den, kan det vara därför ?

Den är ju lite starkare och har fler L/min och hälften så dyr .. hmm vad satsar man på asså .. ?

Finns ju en hel del kompressorer på Biltema också .. snurrigt värre :(
Det var DEN kompressorn jag köpte först. Slog igång den och svimmade nästan av det otroligt jobbiga ljudet av kompressorn. Inte ens placerad i källaren, med slang upp på övervåningen var ljudet acceptabelt. Motorn går på rätt höga varv och stressar upp en cool byggares hjärta till max.

Hade Sverker testat kompressorn hade den åkt i tunnan direkt.

Jag åkte skytteltrafik mellan biltema och jula den dagen och jämförde kompressorerna. Det verkar som Biltema köper in kompressorerna från ABAC också. Kartongerna har exakt samma stämplar - fast maskinerna är NONAME...eller Biltema-klistrade. Dock hade inte Biltema 85-decibelmaskinen när jag köpte.

Jonas_H skrev:
Hej!

Funderar på att köpa en spikpistol, men jag vet inte vad jag ska köpa.

Jag ska spika panel på huset.
Spika stavparkett.
mm. mm.

Vad ska jag köpa?
För parkettspikning köper du en dyckertpicka.
Jag köpte en DeWaltpicka, D51275K. Flera golvläggare jag jag talat med kör SENCO SFN-40 eller en äldre Paslode.

Dewalts pickor är inte dåliga, men de är rätt nya, så många har nog inte provat på dem helt enkelt.

Sencopickan är smörjfri har jag för mej. Det kan tala FÖR den, men den är dyrare än DeWaltpickan.

Problemet med de flesta dycketpickor är att bygeln är lite trubbig och därmed meckig att komma in ordentligt nära noten vid parketspikning. De jag talat med har låtit vässa bygeln. Jag tycker det funkar bra med trubbig bygel - man lär sej att sikta rätt.

IMG_4002.jpg

Panelen spikar du med en spikpistol. Du behöver således två pickor för dina behov.

Fasting65 skrev:
För parkettspikning köper du en dyckertpicka.
Jag köpte en DeWaltpicka, D51275K. Flera golvläggare jag jag talat med kör SENCO SFN-40 eller en äldre Paslode.

Dewalts pickor är inte dåliga, men de är rätt nya, så många har nog inte provat på dem helt enkelt.

Sencopickan är smörjfri har jag för mej. Det kan tala FÖR den, men den är dyrare än DeWaltpickan.

Problemet med de flesta dycketpickor är att bygeln är lite trubbig och därmed meckig att komma in ordentligt nära noten vid parketspikning. De jag talat med har låtit vässa bygeln. Jag tycker det funkar bra med trubbig bygel - man lär sej att sikta rätt.

[bild]

Panelen spikar du med en spikpistol. Du behöver således två pickor för dina behov.
Va bra! En till med en 51275K. Vet du var man kan få tag i rostfri DA-dyckert 15 gauge? Jag använder dyckert från Gunnebo Fastening, men de har ingen rostfri.

Montera skyddsglasögon! Jag råkade spika olyckligt i en skruvskalle, varvid spiken kom tillbaka. Visserligen en bra bit ifrån ögonen den gången, men man vet ju inte vad som händer nästa gång.

kacklaren skrev:
Ok och tack för detta, då drar jag slutsatsen att det räcker med en maskin som ger 150-180l/min i fri avgiven luftmängd.

Jag som är novis på detta och desutom rätt så snål ser att det finns spik/dyckert pistoler från 400kr och uppåt.
Duger de billiga maskinerna till jobbet att spika takpanel ?
Problemet med de billiga dyckertpickorna är att de gör fula märken i panelen, jag har själv en billig från Classe och en DeWalt och de gör samma jobb men jag använder INTE den från Classe till panel då det blir jäkligt fula märken efter den. DeWalten gör inga märken alls.

Är det just för märkenas (i träet) skull Biltemas funkar dåligt ?
Dom två jag hört uttala sig om Biltemas pickadoll har i.a.f vart väldigt nöjda ???

Fasting .. ok då är jag med, 85 decibellaren verkar vara att föredra och du har ju gjort en smärre studie på kompressorer vilket vi tackar för :)

En fråga .. vilka jobb kan man använda den till, och vilka limits har den ?

Dyckertpistol
Mutterdragare

?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.