Måns håller kunden i handen

Att bygga stora lyxvillor är inte det som driver säljaren Måns Björklund. Nej, det är de små detaljerna som gör det. En list på rätt plats kan göra under med en liten budget.

Han lever på andras bostäder, som agent för ett kataloghusföretag får Måns Björklund provision på de hus han säljer. Han vill inte prata exakta belopp med Byggahus.se, men det räcker med en affär i månaden för att han ska ha sitt på det torra. Ibland blir det fler, uppskattningsvis mellan tolv och femton hus per år. 2004 blir det kanske ännu fler.
– Förra veckan sålde jag fem hus. Det ska inte gå. Det är helt sjukt, säger han.

Men han vill inte kalla sig säljare. Det riktiga jobbet består i att koordinera och leda jobbet från den första kundkontakten till det färdiga huset. Alla hussäljare jobbar inte likadant. Tidigare jobbade Måns Björklund för en annan hustillverkare. Då var han bara säljare. Han satt mest inne på kontoret och hade inte samma ansvar eller kundkontakt. Genom att byta jobb och bli sin egen arbetsgivare, som agent för ett annat företag som också bygger kataloghus, fick han fler arbetsuppgifter. Alltså jobbar han sedan årsskiftet både som säljare och byggledare.
– Jag är den som kunden håller i handen hela vägen tills det att de får nyckeln i den istället, säger han.

För att ro allt i land jobbar han ibland mellan 60 och 70 timmar i veckan. Det tar ungefär ett år från första kundkontakten till det att ett hus står inflyttningsklart. Under det året ska kundens önskningar förverkligas och uppemot 60 personer koordineras. Samtidigt har Måns Björklund flera byggprojekt i olika stadier på gång. Att starta ett, kanske två, nya byggen i månaden är en lagom nivå för att hinna ha kontroll på alla tycker han.

– Man måste vara intresserad av logistik för att det ska fungera, säger Måns Björklund som har ett förflutet som reservofficer, van att basa över 150 personer. Men trots sin militära bakgrund kan det bli lite tufft ibland.
– Det är lite jobbigt när de inte inser att jag har flera kunder och ofta har 10 bollar i luften. Vissa tror att jag har gått under jorden om jag inte hör av sig på tre timmar. Eller när de ringer om någon skitsak på helgerna, då blir man sur. Jag har också ett liv. Det ökar inte arbetslusten precis att svara på samma frågor tio gånger.

Många köpare upplever att de är världens viktigaste personer ända tills det att sista bankreversen är betald. Sen är de inte lika betydelsefulla längre.
– Branschen har ett stort problem där och generellt sett måste vi bättra oss. Reklamationer kan naturligtvis uppstå, det gäller att fixa så att kunden minns åtgärden och inte felet, säger Måns Björklund och pratar om vinflaskor. För hans del gäller det att hålla sig väl med sina kunder även efter det att affären är avslutad. I hans kontrakt ingår oftast en rabatt om köparen går med på att visa huset ett antal gånger.

– Jag brukar inte vara med då, det får de sköta själva, säger säljaren som inte heller behöver ägna sig åt att ragga kunder.
– Nej, de flesta kommer till oss via nätet, säger Måns Björklund som uppskattar att 90 procent av hans köpare kommit via länkannonser på internet. Han säger att det tar honom en kvart att avgöra om det kommer att bli en affär eller inte. De som tvunget vill ha en prislapp göre sig icke besvär.

– De tänker bara på kostnaden och köper osett. Kan de inte förstå mina exempel brukar jag föreslå dem att vända sig någon annanstans, säger säljaren och berättar om ett hus som aldrig blev byggt.
– Det gick inte, han ville ha så många dumma lösningar och lyssnade inte på mig när jag förklarade.
Att bygga ett hus som han själv inte trodde på skulle vara dålig reklam, så affären blev aldrig av. Men annars är det kundens önskemål som står i fokus.
– Jag försöker komma hem till kunden så fort som möjligt. För att bilda mig en uppfattning om deras stil. Om det är rysch-pysch eller något mer modernt som gäller.

Den tiden tar han sig gärna. Men att lägga energi på att sälja för mer än vad kunden har tänkt sig är ingen bra strategi.
– Om kunden i slutändan inte kan betala får ju jag problem. Vad huset till slut kostar beror till stor del på de tillval kunden plockar på sig. Att sälja ett bubbelbad för 50 000 är väl okej, men det är inte det som är det roliga. Folk med mycket pengar uppskattar inte alltid det de får för dem. Utmaningen ligger i att göra hus mer personliga med hjälp av smarta lösningar och små subtila detaljer.

Det är inte tvunget att sälja en kåk för fem miljoner. Dessutom innebär större hus mer arbete och på så vis tjänar jag mindre i timmen. Så jag skiter i säljet och tänker främst på att det är en familj som ska ha ett hem. Mitt jobb är att göra det bästa för dem under deras förutsättningar. En inbyggd bokhylla med spotlights kostar inte många hundralappar. Sådana lösningar, som gör ett hem personligt, är roligast att jobba med.

Det är intresset för färg och form som ger säljarens vardag guldkant. Måns Björklund berättar om sin arbetsskada att ständigt studera arkitektur.
– För en tid sedan såg jag ett par fantastiska stuprör i Danmark, säger han.
Det är sånt som gör att man fortsätter trots att man ibland blir två år äldre för varje år.