Bygg-Frank backar och tar ansvar för förmedlade byggfirmor
Flera som köpt byggtjänster via Bygg-Frank har hamnat mellan stolarna, men efter kritik från Konsumentverket lovar förmedlingstjänsten att ta totalentreprenörsansvar.

Bygg-Frank marknadsför sig med riktiga hantverkare och trygga avtal.
1 oktober blir det ändring i de avtal som skrivs via Bygg-Frank i deras hantverkarförmedlingstjänst. Tidigare har det varit så att kunderna köpt tjänsterna genom Bygg-Frank, men när det strulat och byggentreprenören inte velat göra rätt för sig har Bygg-Frank avsagt sig ansvaret och menat på att de bara förmedlat en tjänst.
- Vi har hamnat i en fruktansvärd situation med pajkastning mellan Byggfrank och byggaren. Ingen tar ansvar för situationen och vi har fått ta in en jurist, men det är knappt att någon svarar på juristens/våra frågor, skriver en kvinna, som skulle få sitt hus tillbyggt, i ett mail till tidningen Byggaren.
Efter kritik från flertalet kunder, media och Konsumentverket backar dock Bygg-Frank och tar nu på sig totalentreprenörsansvar.
- Då kan vi ta en mer aktiv roll och agera kraftfullare när ett problem uppstår genom att vi själva kan åtgärda det då vi har avtalsrelationen med konsumenten. Det ger oss t.o.m. möjligheten att byta ut en entreprenör som inte fungerar på ett önskvärt sätt, skriver Bygg-Frank i sitt svar till Konsumentverket.
Myndigheten kritisterade Bygg-Frank på flera punkter:
Otydlighet i fråga om till vem konsumenten ska reklamera – Bygg-Frank eller hantverkaren.
Oskälig generell ansvarsfriskrivning.
Oskälig ansvarsfriskrivning gällande information om rotavdrag.
Oskälig klausul om ungefärlig prisuppgift.
Alla dessa ska nu åtgärdas.