Bredbandsleverantörerna som får bäst (och sämst) betyg

Hur nöjda är hushållen med sina bredbandsleverantörer?

Kundnöjdhet bredbandsleverantörer.

Kundnöjdhet bredbandsleverantörer. Grafik: Svenskt Kvalitetsindex

Kundnöjdheten avseende bredband ligger fortsatt relativt lågt enligt en färsk undersökning gjord av Svenskt Kvalitetsindex. Där 60 är samma som att företaget har svårt att motivera kunderna att stanna kvar, och 75 innebär en stark relation, så är snittet för hushållen 63,6.

De bredbandsleverantörer som toppar listan är Bahnhof och Ownit, Bahnhof är den enda leverantören som når över 70. I andra änden hittar vi Com Hem, som med sina 58,9 ligger en bit under branschen som helhet. 

Svenskt Kvalitetsindex analys av siffrorna är att pandemin haft viss påverkan.

– Ett halvår då många varit hemma har självklart påverkat användandet. Det har ställt större krav på både bandbredd och den hårdvara som kunden använder, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex, och fortsätter:

- Branschen behöver bli bättre på att hjälpa till och säkra att kunden har bra utrustning. Operatörerna får nämligen ganska ofta ta kritik, även om det beror på hårdvara som ligger utanför deras kontroll som t ex dåliga modem, routrar etc. Kunden uppfattar bredbandet som en tjänst som bara ska fungera och kan inte alltid se skillnad på dessa gränssnitt.