M Myckling skrev:
Har Telenor och är otroligt missnöjda med dom. Obefintlig kundservice som nästan är omöjlig att få svar från. Att ringa är enormt tålamodsprövande och svar via mail tar i bästa fall ca 2 veckor. Det är så otroligt irriterande att företag som lever av att sälja informationstjänster är så dåliga på just kommunikation.
Tänk så olika det kan vara. I början när jag anslöt mig till Telenor. Så fick jag veta att felet låg hos nätägaren. Som dök upp inom en vecka. Kort därefter var det fel igen och nätägaren kom och bytte en liten kabel efter en två-tre dagar.
Enda skillnaden jag har upptäckt är att jag knappt kan använda Wifi på den ena altanen. Men det är ett fel som jag är medveten om och kan göra något åt.
De anser att jag har en helhetslösning hos Telenor så fick jag även en gratis uppgradering av fiber abonnemanget också. Har startat om routen ca tre gånger på ca två år. Har varit lite svajigt några gånger efter 24 på nätterna. .

B
Det är lite dumt att det inte jämfört ordentligt, för i de "öppna" nät som finns så spelar ju den som är KO roll, dvs den som driftar och tänder nätet. i många fall står ju bara operatören för att ha IP nr.

Om en Bahnhofkund i Telia Öppen Fiber får problem med att DHCP, så är det ju inte Bahnhofs fel.. då Telia sköter den... som exempel...

, nä, det vore egentligen bättre att jämföra de som driftar näten..

Unikt namn
Har varit tvungen att använda Telia i flera år, men efter några turer med supporten är jag omvänd från att va skeptiker till mycket positiv.

Lyhörd support som stannar kvar på tråden tills ärendet lösts.

Även om de är dyra (dyrast?) så upplever jag att leveransen motsvarar priset.

Använder Bahnhof på arbetsplatsen och jag har inte alls samma positiva bild av dom.
Långa ledtider och dålig återkoppling.

Skumpe
Att ComHem är sist förvånar mig inte. Maken till sk*tföretag får man leta efter.

• Gilla
Carl.Alm
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har just kastat ut Bahnhof som leverantör, de har stora kapacitetsproblem i Göteborgsområdet och min trafik till olika delar av landet och utomlands går ofta långa omvägar. Exempelvis så routas ofta trafiken till Stockholm via Köpenhamn.

Det har blivit bättre under sommaren och hösten, men när jag fick ett kanonerbjudande från Telia så kunde jag inte tacka nej. De kopplas in om några dagar och då får vi se om de håller vad de lovar, vilket alltså inte Bahnhof gjorde.

Innan Bahnhof hade jag A3, de var klart bättre än Bahnhof, men jag bytte bort dem för att jag inte var nöjd med dem heller. Innan detta hade jag mitt lokala energibolag (som tyvärr slutat leverera bredband till privatpersoner). Energibolaget hade en grymt bra tjänst, det är numera alltid den jag jämför med när jag tittar på vad folk får ut av abonnemanget. Jag antar dock att jag aldrig mer kommer att få det lika bra igen, de hade:
- låg packetloss
- extremt lågt jitter
- låga latenser (relativt avståndet) vart jag än skulle.

Jag gissar att den bra lösningen inte hade peering med andra operatörer utan att all peering gjordes med Internet. Dvs det är peeringen som görs mellan operatörerna i Sverige som sänker nätet. Det är pga detta jag nu hoppas på Telia då de har ett bra stamnät. Men vi får väl se...
Kan du berätta lite mer om hur du gör dessa tester? En sak som flera tagit upp här är ju problematiken kring vems fel det är när det är fel på uppkoppling. Om man i Göteborg är uppkopplat t.ex. via itux fiber, hur vet man om felet ligger hos Bahnhof eller itux? Om det strular hos itux vinner jag ju ingenting om jag byter från Bahnhof till Telia...

Har jag köpt en tjänst av t.ex. Bahnhof så får de se till att leverera det avtalade, är inte vanligt att själva lokala fibernätet begränsar utan det brukar uppstå i IP-näten och dess kapacitet som är Internetleverantörens ansvar (oftast så).

A AndersS skrev:
Har jag köpt en tjänst av t.ex. Bahnhof så får de se till att leverera det avtalade, är inte vanligt att själva lokala fibernätet begränsar utan det brukar uppstå i IP-näten och dess kapacitet som är Internetleverantörens ansvar (oftast så).
Ja, såklart är der Bahnhof som jag ska vända mig till, och så kan jag bedöma hur de hanterar ärendet, men om själva felet uppstått i det lokala fibernätet så hade det uppstått med vilken som helst internetleverantör så genom att jag byter leverantör kan jag påverka hur ärendet hanteras, men inte att det uppstår.

Det brukar bli en del strul när man byter leverantör så man vill nog undvika onödiga byten om syftet är att undvika strul...

T tophee skrev:
Kan du berätta lite mer om hur du gör dessa tester? En sak som flera tagit upp här är ju problematiken kring vems fel det är när det är fel på uppkoppling. Om man i Göteborg är uppkopplat t.ex. via itux fiber, hur vet man om felet ligger hos Bahnhof eller itux? Om det strular hos itux vinner jag ju ingenting om jag byter från Bahnhof till Telia...
Jag börjar med att pinga ett antal kända siter som jag har koll på vart de finns. Exempelvis ClodFlare, Google, Facebook mm. Jag tar långa ping sekvenser och räknar ut medel, min, max delay. Jag kollar även upp packet loss (den kan dock bero på överlast av servern så man får ha lite fingertoppskänsla).

Nästa steg är att göra en traceroute not dessa och kolla upp pingtiderna till alla routrar på vägen, samt var de finns. Här får man också information om vilken väg trafiken går (ping-tiden talar bara om hur långt det är till målet).

Bahnhof rotade min trafik till Stockholm via Köpenhamn och de använde CloudFlares datacenter I Stockholm istället för det i Göteborg. Då blev jag less på dem.

Telia som jag har nu skickar all trafik raka vägen till Stockholm, men de har väldigt låg packet loss och små variationer i ping-tiderna så jag kan leva med deras brister (för tillfället).

Edit: jag kör ping-mätningar mot valda destinationer och plottad dem i min hemautomstisering. Häromåret jämförde jag dessa kurvor med trafimönstren på de stora internetknytpunkterna och kunde då se en tydlig korrelation. Jag upptäckte då också att under melodifestivalen går internetanvändningen ner kraftigt. Det var just detta beteende jag ville ha bekräftat då jag såg det i mina kurvor också...

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
hsd
M Manhunter skrev:
Inte konstigt att Comhem ligger på jumboplats.Dålig kundservice.Lovar mer än man kan lova
Ja där ser.man ,förr (typ 15år sedan )var de utmärkta med kanonservice

Service är en färskvara som avgörs den dagen du behöver den. Går inte att leva på hur man var för 15 år sedan.

pacman42 pacman42 skrev:
jag kör ping-mätningar mot valda destinationer och plottad dem i min hemautomstisering. Häromåret jämförde jag dessa kurvor med trafimönstren på de stora internetknytpunkterna och kunde då se en tydlig korrelation. Jag upptäckte då också att under melodifestivalen går internetanvändningen ner kraftigt. Det var just detta beteende jag ville ha bekräftat då jag såg det i mina kurvor också...
Intressant! Återkom gärna när du har motsvarande data för Telia. Om det du ser huvudsakligen speglar hur det går till på de stora internetknytpunkterna (varifrån får du dessa data, förresten?) så kan det ju lätt bli samma med Telia. Sedan förstår jag att ditt resonemang är att Telia har bättre kapaciteter för att hantera "rush hour" trafik, vilket ju är ett rimligt antagande. Men jag undrar också vilken skillnad det gör om din trafik går till Stockholm via Köpenhamn eller direkt? Märks dessa millisekunder verkligen? Gissar att du spelar spel där det gör skillnad?

T tophee skrev:
Intressant! Återkom gärna när du har motsvarande data för Telia. Om det du ser huvudsakligen speglar hur det går till på de stora internetknytpunkterna (varifrån får du dessa data, förresten?) så kan det ju lätt bli samma med Telia. Sedan förstår jag att ditt resonemang är att Telia har bättre kapaciteter för att hantera "rush hour" trafik, vilket ju är ett rimligt antagande. Men jag undrar också vilken skillnad det gör om din trafik går till Stockholm via Köpenhamn eller direkt? Märks dessa millisekunder verkligen? Gissar att du spelar spel där det gör skillnad?
Jag har en son som spelar, men det är inte därför det märks. TCP-protikollet reagerar snabbar när det ökar på hastigheten när man har låga latenser, detta gör att vanlig webbsurf också blir snabbare. Men här är också packet loss viktigt och där upplever jag att Telias låga antal tappade paket kompenserar för den något längre latensen.

Ja, jag jobbar med att optimera sådant här sedan 25 år tillbaka...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.