Den arga plåtslagaren
Idag blir det ett långt blogginlägg om husbygget för jag måste få skriva av mig om en otäck hantverkarupplevelse.
Nu har ruskvädret kommit. Stormen/orkanen Sven drar fram över landet i superfart, men som tur var fick vi allt det viktiga på huset på plats i tid. Delvis tack vare en plåtslagare som kunde komma med kort varsel. Men det här med att ta in offerter på plåtslagararbete visade sig bli en lika stormig historia som den som pågår i södra och västra Sverige just nu.
I måndags ringde jag ett gäng plåtslagare och förklarade att jag mycket snabbt behövde få en offert på ett plåtslagarjobb. Anledningen till att jag ringde flera var dels för att få in offerter så att jag kunde hitta en som låg bra till i pris (som man gör), och dels för att jag av erfarenhet är van vid att bara cirka två av tio hantverkare faktiskt dyker upp som utlovat. Och nu var det storm på gång så det blev lite extra akut. Men tre plåtisar sade att de kanske var intresserade, men ville komma ut och titta på jobbet först.
Dagen därpå dök, döm om min förvåning, alla tre upp, varav två kom samtidigt :wow:. Ingen ringde innan så jag var inte på plats, men snickaren tog emot dem och visade vad som behövde göras. En av dem var trevlig och tillmötesgående, två var av den buttrare typen och suckade och muttrade tydligen en del. Den trevliga plåtisen återkopplade redan samma dag med ett pris (ett helt ok sådant) och en lösning - och kunde dessutom börja jobba redan denna veckan. Kanon! Jag väntade in ifall de andra två skulle höra av sig under dagen men de ringde inte ens och meddelade att de varit och tittat på jobbet. Eftersom de varit väldigt negativa på plats tog jag beslutet att den lösningsorienterade glada plåtisen skulle få jobbet.
Nästa dag meddelade min snickare att plåtisen var på plats och börjat arbeta. Snabba puckar! Och igår drog stormen in över landet så det var även lite tur för plåten kom på plats i tid.
Fakturerar för att "han inte fick en chans"
Men igår drog alltså stormen in på flera sätt. Halv 8 igår morse, när jag satt och jobbade, ringer min snickare och berättar att en av de sura plåtisarna från Nyströms Plåt och Smide ringt för att han hade någon fråga om jobbet, och snickaren hade då förklarat att vi valt en annan eftersom det var bråttom att få jobbet gjort. Plåtslagaren hade då blivit mycket förbannad, han menade flera gånger på att "han inte ens fick en chans", och att vi minsann skulle få betala reseersättning plus två timmars jobb för att han åkt ut till huset.
Jag bad om ursäkt till snickaren och sade att han inte skulle behöva ta den diskussionen, och ringde därefter upp plåtisen - som var spritt språngande rasande. Han hotade med anbudslagen och kallade både mig och min byggentreprenör för oseriösa eftersom vi inte gett honom en chans. Han gapade att han skulle fakturera mig ändå osv. Jag förklarade att jag minsann har koll på anbudslagen, och att han ju faktiskt aldrig återkom med en offert, samt att jag från början meddelat att det var bråttom och att han ju inte ens sagt att han varit och kollat på jobbet. Att det hade gått tre dagar och att jobbet redan var klart innan han ens hunnit börja på offerten. Men det ledde bara till mer ilska och fler arga påhopp. Situationen blev ganska otäck.
En stund efter att han lagt på med mig ringde han tillbaka igen och gapade något om Konsumentverket, och att han skulle fakturera mig för att vi ingått avtal. Han hänvisade till ett mejl jag skickat, där jag vet att det bara står adress till bygget och mina kontaktuppgifter. Jag förklarade att det var han som ville åka och titta på jobbet och att det inte varit tal om någon ersättning för det - för det är så det fungerar. Men han blev bara argare och argare och lade till slut på i örat på mig när han insåg att han inte kunde ändra min åsikt med vare sig "gav mig aldrig en chans-argument", gap och skrik eller argument om lagar och regler och oseriös inställning.
Min snickare ringde återigen tillbaka några minuter senare, och sade att plåtslagaren ringt igen och gapat på honom ännu en gång. Han hade denna gången även kallat honom för diverse saker och därefter försökt få ur honom min faktureringsadress. När han fick nej bad han till och med honom om att få hans revisors telefonnummer. Min snickare försökte förklara hur det fungerar med offerter och att kommunicera med kunden, men lade slutligen lagt på i örat på mannen när han insåg att han var för rasande för att lyssna.
Jag har aldrig varit med om något liknande. Ush, det var riktigt obehagligt och kändes mycket hotfullt. Han var så otroligt arg. Men för vadå? Han fick en chans, men hörde inte av sig på tre dagar och hade inte ens en offert klart när han hörde av sig. Och jag hade ju meddelat att det var väldigt akut.
Den firman kommer jag aldrig att rekommendera eller ens ta kontakt med igen. Mannen verkar ha noll koll på både lagar och kundservice - och det borgar knappast för väl utförda jobb. Dessutom ska man inte behöva känna sig illa till mods för att man är om sig och kring sig och försöker ta in offerter.
När fakturan kommer från plåtslagaren på Nyströms Plåt och Smide, på det jobb som aldrig blev utfört, ska jag självklart bestrida den.
Tur att det finns bra plåtisar också!
Kommentarer
14