Sadeltaksbodar med karaktär
Trävillan är något av ett signum för Stockholms skärgård. Men nog tål öarna moderna tillägg som inspirerade av traditionella byggnader innebär nya materialval och annorlunda formspråk? De betongklädda volymerna kan tyckas främmande, men skala och volymer påminner om skärgårdens gamla sjöbodar.
När arkitekterna Bolle Tham och Martin Videgård fick uppdraget att skapa ett sommarhus tog man fasta på ljus och rum genom användandet av betong som material. Istället för att referera till skogen, fick klippor och berghällar fungera som en tydlig referens. De två huskropparna, som förenas av ett glasinklätt sadeltak, är placerade just där skogens slutna rum tar slut och en glänta öppnar upp mot det ljusa havet. Sommarhuset om 140 kvadratmeter ligger på en söderslänt med utsikt över Äpplarö och Husarö. Betongen anspelar snarare på himmelen än på den omgivande skogen med tall, gran och björk.
– Vi utgår alltid från platsens specifika förutsättningar, säger Bolle Tham, i det här fallet var relationen till vattnet och till horisonten det viktigaste.
Tham & Videgård har gjort sig kända med en närmast ikonisk arkitektur, på gott och ont. Kalmar konstmuseum, Moderna Muséet i Malmö, ett trähotell i Boden. Likt många av sina jämnåriga kollegor arbetar de med tydliga volymer som ingen kan ta fel på. Ute på Lagnö tjänar just sjöboden som förlaga till ett enkelt sommarhus. Nu är sadeltaken rätt traditionella till sin form, men inte till materialvalet som är betong.
Sommarhuset på Lagnö ersätter en gammal sportstuga från sextiotalet, och får en mer generös karaktär med sina sadeltak som påminner om robusta gamla båtskjul.
– Vår kund ville ha ett underhållsfritt hus, förklarar Martin Videgård. Huset är genomgående byggt i gedigna och tåliga material som trä, glas och betong. Det kommer att hålla över tid. Fasaden är gjord i en platsgjuten, vattentät betong som står emot väder och vind på ett bra sätt, och som kräver ett minimum av underhåll.
Den mindre volymen är ett gästhus som också kan fungera som kontor och ateljé, och med ett eget pentry. Den stora delen innehåller förutom det långsmala vardagsrummet också kök, badrum och tre sovrum.
Det förenande glasinklädda sadeltaket som delar huset i två volymer fungerar också som en tydlig orientering från skogen ut mot hav och skärgårdshorisont. Det fungerar förstås också utmärkt som en skyddad uteplats när det regnar.
– Vi har placerat de två byggnadsvolymerna sida vid sida för att ge dem en tydlig placering i landskapet, understryker Bolle Tham och Martin Videgård. När man kommer från norr så fungerar entréepartiet som en öppning mot ljus och hav.
En enkel stege leder upp till sovloftet.
Sadeltaken bidrar till en rumsindelning av de annars rätt öppet utförda rumsvolymerna. Skjutdörrarna är gjorda i tåligt teakträ som också understryker det påkostade materialvalet.
Materialvalen är få och enkla med ask, betong och glas. Innertaken har öppningsbara lanterniner.
Invändigt ger sadeltaken både känsla av volym och ett intressant ljusspel. Färgsättningen är neutral och nästan asketisk.
Stommen är platsgjuten med vattentät betong. Samtliga fasader har invändig isolering, och taken är uppbyggda av TRP-plåt. Alla rum har vattenburen golvvärme från ett bergvärmesystem som laddas med extraenergi från värmeväxlare. Den platsgjutna betongen ser inte särskilt tung ut, snarare som ett gråtonat skal som refererar till klippor och kobbar.
– Vardagsrummet sträcker sig hela vägen genom huvudbyggnaden, förklarar arkitekterna Bolle Tham och Martin Videgård. Det känns lite som en skyddad vrå vid skärgårdslandskapet med tanke på att skjutdörrspartiet mot terrassen och rummet inte har så stort djup.
Kommentarer
31