Förtroendet för elbolagen rasar

Kunderna har tappat förtroendet för elhandels- och elnätsbolagen, flera är nu under godkäntgränsen.

Husägare är missnöjda med sina elleverantörer.

Husägare är missnöjda med sina elleverantörer.

Det senaste året har inneburit platt fall för kundnöjdheten hos många av de större elföretagen. Framför allt bland elnätsföretagen. Siffror från Svenskt Kvalitetsindex visar att 5 stycken elhandelsföretag och 4 stycken elnätsbolag befinner sig under 60 som är godkäntgränsen.

Sämst går det för stora jättar som Vattenfall, E.ON och Ellevio.

- Energibranschen som helhet tappar -3,2 enheter i kundnöjdhet jämfört med 2015. Det är framför allt kundnöjdheten bland elnätskunderna samt elhandelns privatkunder som drar ner totalbetyget, skriver Svenskt Kvalitetsindex i ett pressmeddelande.

Kunderna med lågt förtroende har ökat med 7 procentenheter. Det innebär att gruppen med lågt förtroende nu utgör en fjärdedel av kunderna.

De lokala aktörerna på elmarknaden presterar dock bra. Luleå Energi och OX2 Vindel lyfts fram som positiva exempel.

- Gemensamt för de företag som har en högre kundnöjdhet inom elhandel är att de upplevs som nytänkande, proaktiva, håller kunderna informerade samt uppdaterar sitt produktutbud utifrån hur marknaden förändras, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

Företag under nöjdhetsgränsen 60 (privat elhandel):

Ellevio, 53,4

Mölndal Energi, 57,9

Göteborg Energi 59,3

Vattenfall, 59,3

E.ON, 59,9

Företag under nöjdhetsgränsen 60 (elnätsbolag):

Ellevio, 46,3

Göteborg Energi Nät, 57,1

E.ON, 57,2

Vattenfall, 58

5 företag som toppar listan (privat elhandel):

OX2 Vindel, 80,2

Luleå Energi, 78,7

Trollhättan Energi, 74,9

Upplands Energi, 74,8

Storuman Energi, 73,1