Svårt att få tag på trädgårdsmaskiner från populära märken
Husqvarnas komponentbrist gör att de tappar stort i försäljningen, men även andra tillverkare har svårt med leveranser till återförsäljare.
Husqvarna har länge legat i topp när det kommer till försäljning av trädgårdsmaskiner, men företaget tappar just nu kraftigt i marknadsandelar. Orsaken uppges vara att företaget har stora svårigheter att få tag på komponenter till sina maskiner. Återförsäljarna är missnöjda eftersom de inte får beställda maskiner levererade, och deras försäljning minskar samtidigt som kunderna är irriterade.
En speciellt utsatt produktgrupp är robotgräsklippare där samtliga modeller mot privatpersoner just nu är flaggade som "tillfälligt slut" hos Husqvarna, enligt tidningen Dagens Industri. Inom andra viktiga områden, såsom gå bakom-klippare och motorsågar går hälften av produkterna inte att få tag på.
En återförsäljare vittnar om att den sålde 36 robotgräsklippare i fjol, men att man i år bara sålt 3 eftersom det är det enda som levererats från tillverkaren. Senaste datum de fått för sin större leverans är oktober, men då är säsongen för gräsmattan över.
Företagets produkter ersätts med produkter från andra tillverkare, som också uppges ha vissa leveranssvårigheter men inte lika stora. Andra återförsäljare menar på att problemen är lika stora hos alla tillverkare.
Komponentbrist har varit ett stort problem för många branscher ända sedan pandemin. Vitvaror, produkter för badrumsrenoveringar, spelkonsoler och en lång rad andra områden är drabbade. Framför allt är det fortsatt brist på halvledare, men även andra produkter. En återförsäljare säger till tidningen att asiatiska tillverkare varit något bättre och mer stabila i sina leveranser.
Husqvarna uppges arbeta på att bygga om sina kretskort så att de blir mindre beroende av bristkomponenter.
Kommentarer
6