34 359 läst · 125 svar
34k läst
125 svar
Vad får larmsäljare avslöja om grannar?
Sida 1 av 9
Hej,
Vi hade besök av Sector alarm i torsdags. Gjorde såklart ingen affär på stående fot men har ibland funderat på larm.
I efterhand har jag reagerat på att säljaren berättade om vilka grannar som har larm. I princip avslöjar han därigenom vilka som inte har det. I det sammanhanget nämnde han både sin egen arbetsgivare samt Verisure. Får han säga så? Jag tycker det är mycket obehagligt att de avslöjar säkerhetsinformation på det sättet. Eller är larmuppkoppling en offentlig uppgift?
Tacksam för svar.
/Hasse
Vi hade besök av Sector alarm i torsdags. Gjorde såklart ingen affär på stående fot men har ibland funderat på larm.
I efterhand har jag reagerat på att säljaren berättade om vilka grannar som har larm. I princip avslöjar han därigenom vilka som inte har det. I det sammanhanget nämnde han både sin egen arbetsgivare samt Verisure. Får han säga så? Jag tycker det är mycket obehagligt att de avslöjar säkerhetsinformation på det sättet. Eller är larmuppkoppling en offentlig uppgift?
Tacksam för svar.
/Hasse
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Nästa fråga i sammanhanget:
Finns det statistik på att villor med larm har färre inbrott än villor utan?
Med fullt av larmdekaler och varningsskyltar signalerar man också att "här finns mycket att stjäla".
Finns det statistik på att villor med larm har färre inbrott än villor utan?
Med fullt av larmdekaler och varningsskyltar signalerar man också att "här finns mycket att stjäla".
Eftersom larmfirmorna glatt sätter upp stora dekaler att huset är larmat, är det ingen svårare uppgift att själv ta en runda runt kvarteret och notera vilka hus som har larm.
Nu finns det även hus som är larmade, men inte kopplade till Verisure och Sector alarm. Därför ger säljarens information inte en indikation vad andra hus har.
Nu finns det även hus som är larmade, men inte kopplade till Verisure och Sector alarm. Därför ger säljarens information inte en indikation vad andra hus har.
Larmdekaler och skyltar signalerar INTE att "här finns mycket att stjäla" utan att här är det larmat/övervakat. Per automatik så har man inte mycket värdefullt hemma, utan de allra flesta vill bara skydda sin "borg" mot på hälsningar.KnockOnWood skrev:
Här finns det statistik på vad larm gör.
http://media.folksam.se/sv/2013/07/...villalarm-okar-inbrottsrisken-med-22-procent/
http://www.villaagarna.se/Tips-arti...illainbrotten-okar---men-larm-minskar-risken/
Redigerat:
Det där med att larm och dekaler signalerar att man har mycket att stjäla är en gammal svåravlivad myt.
I praktiken är det snarare tvärtom - den som brytt sig om att skaffa larm är ofta medveten om inbrottsrisken, och därmed också medveten att det är dåligt att förvara värdesaker saker hemma. Och det motsatta - den som inte brytt sig om larm inser inte att det finns risk för inbrott, och har därmed också värdesaker hemma. (Nu generaliserar och överdriver jag givetvis).
Det är inte heller alla inbrottstjuvar som är ute efter kontanter eller dyra prylar, många är bara ute efter exempelvis pass och andra id-handlingar. Det har alltså inget att göra med hur många tusenlappar man äger och förvarar i madrassen.
Sen finns det ju många andra anledningar till att ha larm. Många som råkar ut för inbrott brukar säga att det värsta inte är förlorade kronor och ören, utan att någon röjde runt obehindrat i deras bostad. Och även om inbrottet pågick i 10 minuter är det kanske inte jättekul att komma hem en vecka senare och upptäcka att ytterdörren står vidöppen och att rutorna är krossade. Själv tycker jag att det är skönt att någon reagerar om brandvarnarna går igång och jag inte har möjlighet att åka hem själv.
I praktiken är det snarare tvärtom - den som brytt sig om att skaffa larm är ofta medveten om inbrottsrisken, och därmed också medveten att det är dåligt att förvara värdesaker saker hemma. Och det motsatta - den som inte brytt sig om larm inser inte att det finns risk för inbrott, och har därmed också värdesaker hemma. (Nu generaliserar och överdriver jag givetvis).
Det är inte heller alla inbrottstjuvar som är ute efter kontanter eller dyra prylar, många är bara ute efter exempelvis pass och andra id-handlingar. Det har alltså inget att göra med hur många tusenlappar man äger och förvarar i madrassen.
Sen finns det ju många andra anledningar till att ha larm. Många som råkar ut för inbrott brukar säga att det värsta inte är förlorade kronor och ören, utan att någon röjde runt obehindrat i deras bostad. Och även om inbrottet pågick i 10 minuter är det kanske inte jättekul att komma hem en vecka senare och upptäcka att ytterdörren står vidöppen och att rutorna är krossade. Själv tycker jag att det är skönt att någon reagerar om brandvarnarna går igång och jag inte har möjlighet att åka hem själv.
7 minuter har jag fått hem Securitas på, så helt säker kan man inte vara, de kan ju vara i området eller i närheten, det är ju ingen som vet, gissningsvis så sitter det inte 20 väktare på kontoret och dricker kaffe.thomas33 skrev:
Men om man nu ska göra ett inbrott så för man väl det gissningsvis där det finns något av värde eller där det är minst risk att få problem.
Jag ser dock inte TS fråga som ett problem, det tar ju inte många minuter att se vilka som har larm och inte, dekalerna är ju den viktigaste delen i larmet, jag är själv mest orolig för skadan som sker när de tar sig in, vem vill konka ut en 50" led tv som du kan köpa ny för 4000kr på elgiganten eller min 1år gamla dator som är värd max 3000kr.
Däremot att få byta ut en altandörr för 10 000kr pga brytmärken är ett större problem och då är ju dekalerna jättebra för att slippa få folk som försöker.
I stora drag är följande ordning och procentsats kriterierna när vi skaffade larm:
1; minimera följdskador efter inbrott 50%
2; kunna agera snabbare vid brandlarm 45%
3; ge polisen så färska spår som möjligt 5%
1; minimera följdskador efter inbrott 50%
2; kunna agera snabbare vid brandlarm 45%
3; ge polisen så färska spår som möjligt 5%
Larmförsäljarna bruka passa på kort efter någon fått inbrott i området. Jag har inget förtroende för dem alls. Sist när jag fick besök sa jag att jag skulle fundera på saken efter jag uppgraderat låsen på huset, speciellt altandörr.
Fick svaret "Lås i all ära".
Tjuvarna skiter i larmet, det går in ändå och är ute på 10 min innan någon väktare kommer dit. Och skulle larmbolaget komma dit ingriper de alla fall inte.
Det jag kommer att installera är kameror som spelar in allt som sker i huset samt larm med inferno siren :wow:, möjligtvis kan detta hindra tjuvar. Detta kan man installera själv utan att teckna avtal med larmföretag.
Fick svaret "Lås i all ära".
Tjuvarna skiter i larmet, det går in ändå och är ute på 10 min innan någon väktare kommer dit. Och skulle larmbolaget komma dit ingriper de alla fall inte.
Det jag kommer att installera är kameror som spelar in allt som sker i huset samt larm med inferno siren :wow:, möjligtvis kan detta hindra tjuvar. Detta kan man installera själv utan att teckna avtal med larmföretag.