34 355 läst · 125 svar
34k läst
125 svar
Vad får larmsäljare avslöja om grannar?
Samma sak gällde för oss men vi har svängt 1 & 2. Vi hade hund tidigare som var ensam hemma ibland och med kameror och automatiskt brandlarm visste vi att larmbolaget skickar brandbil direkt om de upptäcker brand när ingen är hemma (=larmat).Demmpa skrev:
Vi reser en del och då är det tryggt att veta att även om vi skulle få inbrott så kommer larmfirman dit och fixar dörr/fönster eller vad det nu är de kommit in genom.
I kombination med kamera kan man ju också ge bevismaterial till polis...
Pirkamerans kvalite ger ingen identifieringskvalite utan snarare detektering att det är en männsika istället för hund.anders07 skrev:Samma sak gällde för oss men vi har svängt 1 & 2. Vi hade hund tidigare som var ensam hemma ibland och med kameror och automatiskt brandlarm visste vi att larmbolaget skickar brandbil direkt om de upptäcker brand när ingen är hemma (=larmat).
Vi reser en del och då är det tryggt att veta att även om vi skulle få inbrott så kommer larmfirman dit och fixar dörr/fönster eller vad det nu är de kommit in genom.
I kombination med kamera kan man ju också ge bevismaterial till polis...
Rör mig sig snabbt rum för rum hinner inte pirkamerorna ta några valida bilder utan mest suddiga bilder på en person.
En prisvärd standalone lösning är Samsung Smartcam.Excel skrev:Larmförsäljarna bruka passa på kort efter någon fått inbrott i området. Jag har inget förtroende för dem alls. Sist när jag fick besök sa jag att jag skulle fundera på saken efter jag uppgraderat låsen på huset, speciellt altandörr.
Fick svaret "Lås i all ära".
Tjuvarna skiter i larmet, det går in ändå och är ute på 10 min innan någon väktare kommer dit. Och skulle larmbolaget komma dit ingriper de alla fall inte.
Det jag kommer att installera är kameror som spelar in allt som sker i huset samt larm med inferno siren :wow:, möjligtvis kan detta hindra tjuvar. Detta kan man installera själv utan att teckna avtal med larmföretag.
http://www.teletec.se/blog/samsung-smartcam
Det måste vara ett mycket otacksamt jobb att sälja larm. Inte så att det går att få kunden att handla regelebundet, utan efter varje avslutat affär är det dags att söka nya kunder.Hasse C skrev:
Om det är Securitas egen rapport som säger 7 min så ska du nog inte lita för mycket på det! Under min grannes utlandssemester hämtade jag dennes post morgon och kväll. En VAB dag hemma hörde jag ett tjutande ljud i utomhusomgivningen och kunde snabbt konstatera att det var samma grannes inbrottslarm som löst ut. Trots dagsljus kändes det ganska olustigt att gå runt grannens hus för att konstatera att inget var uppbrutet. 25 minuter senare kom en Securitas bil och ställde sig utanför grannens uppfart. 1-2 minuter senare hade väktaren kört iväg igen. Jag kollade posten hos grannen och där låg en lapp från Securitas där det stod att de varit på plats och att falsklarm var orsaken till utryckningen. Det som var intressant var att tiden då de påstod sig ha varit på plats inte alls stämde med sanningen. På lappen stod det att de hade varit på plats motsvarande 15 min innan den faktiska tiden! Så enl. Securitas hade de varit på plats på 10 min och enl. mig så tog det minst 25 min. Larmet kanske hade varit utlöst en bra stund innan jag hörde sirenen och därför säger jag minst 25 min.Pumba skrev:
På temat: Hur ställer sig tjuvar mot "original" Verisure/Securitas-dekaler kontra "Clas Ohlson"-dekaler?
Jag har larmat, men har byggt upp larmet själv då jag dels inte tycker att larmfirmor tillför något och dels då jag inte gillar höga löpande utgifter. Dekaler saknas, mycket då jag är tveksam till om hobbydekaler för en tjuv indikerar "jag bluffar, så här är det fritt fram" eller "det är faktiskt larmat här så undvik huset". Någon som vet?
Jag har larmat, men har byggt upp larmet själv då jag dels inte tycker att larmfirmor tillför något och dels då jag inte gillar höga löpande utgifter. Dekaler saknas, mycket då jag är tveksam till om hobbydekaler för en tjuv indikerar "jag bluffar, så här är det fritt fram" eller "det är faktiskt larmat här så undvik huset". Någon som vet?
Ja det där är ju en bra fråga, tyvärr så finns nog ingen statistik på detta. Men om man får gissa så TROR jag att hobbydekaler inte avskräcker lika mycket som "riktiga".tensiden skrev:På temat: Hur ställer sig tjuvar mot "original" Verisure/Securitas-dekaler kontra "Clas Ohlson"-dekaler?
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 438 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 438 inlägg
Dekaler / skyltar avskräcker möjligtvis småbuset, Tjyvar tar det som en indikation på att det finns värde där och på 7 minuter så är de borta
Däremot om man har en tjänst ,tex. verisure, så är brandlarmsbiten klart värdefull, även det faktum att om det slagits sönder ett fönster så täcker de igen detta
Däremot om man har en tjänst ,tex. verisure, så är brandlarmsbiten klart värdefull, även det faktum att om det slagits sönder ett fönster så täcker de igen detta
Men i 90% av fallen så är det ju just småbus, jag har aldrig hört om några mer omfattande inbrott, det är ju typ alltid att ha sönder en dörr och stjäla någon värdelösa gammal dator och nått halsband eller skit.hsd skrev:Dekaler / skyltar avskräcker möjligtvis småbuset, Tjyvar tar det som en indikation på att det finns värde där och på 7 minuter så är de borta
Jag tolkar larm som att personerna i fråga har koll på sina grejer och därmed blir det troligen ingen jackpot, där jag bor har nästan alla larm så tycker inte signalerar så mycket om värde.
Här i stan så är det nästan uteslutande hus utan larm som blivit drabbade, nått enstaka med larm men det har oftast slutat med att de stack från platsen när larmet gått, det är ju ganska otrevligt att "jobba" med det ljudet.
Nej jag pratar inte om nått papper, larmet gick när jag var på väg hem från jobbet så jag tyckte det var intressant att testa så när securitas ringde så bad jag dem skicka ut en personal och dessa mötte jag 7 minuter från att det larmat.Texan skrev:
Det som jag syftar till är att du faktiskt inte kan veta om de är 200 meter bort eller 2 mil, vilket delvis gör det till en osäkerhet eftersom du bara kan gissa på hur snabbt/långsamt de är på plats.
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 438 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 438 inlägg
I dessa småländska trakter har proffsligor härjat, de har vaktat och brytet strax efter huset blev tomt å de verkar ha full koll på var folk förvarar sina dyrgripar, klart på 3-4 minuter så de skiter i larmen
Har inte märkt av några proffsligor här, mest enstaka hus som det stjäls lite hemelektronik och lite smycken.hsd skrev:
Sånt har jag i kassaskåp och det räcker inte med några polacker för att bära ut det och definitivt inte på 3-4 minuter.
Jag känner faktiskt inte någon med larm som fått inbrott, däremot ett antal som inte haft larm, det finns alltid ett gäng som tycker att det inte spelar någon roll och de får väl köra utan larm om de vill, det handlar om småpengar i det stora hela.
Såklart tråkigt om det fuskas på det viset, men såvida man inte har ett väldigt gammalt sunkigt larm så kan man ju själv i efterhand se i händelseloggen exakt när larmet gick igång, när väktare larmar av, ev. låser upp och låser om det är anslutet, larmar på osv. Att fuska med tider i utryckningsrapporten borde ju då inte vara så fiffigt.Texan skrev:
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Ni med larm, tänk på att larmen har en händelselogg med tidsstämpel för när väktarens kodplats larmat av.