Jaha ok. Jag hade hoppats en energimätare med diod på.. Vill kunna nyttja min Eliq i min nya lägenhet som inte har elmätaren i lägenheten.

Har du något förslag på hur man kan kan koppla in veran till normcentralen eller en eliq?
 
deli skrev:
Har du något förslag på hur man kan kan koppla in veran till normcentralen eller en eliq?
En sån här på inkommande faser till lägenheten så kommunicerar du med VERAn? Nackdelen är ju iofs platsen i NORM centralen samt att pilla där själv inte är att rekommendera. aeo_hem3_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aeon Labs har en energimätare som du kan fästa utanpå inkommande faser i din central. Du behöver alltså inte koppla om något i centralen. Men denna rapporteras förbrukningen i din Vera.

Integration med Eliq kan nog bli svårt. Eller ha den något öppet API?
 
Redigerat:
Om vi pratar energimätning så undrar jag om någon har försökt integrera e-logger med en veralite? hade varit kul då jag har ett loggersystem uppkopplat här hemma. tror ni det finns möjlighet att göra en plugin annars?
 
Det finns en superbra plugin som heter dataMine till Veran för att bl.a. logga energi och temperaturer som jag börjat labba med. Tänkte beskriva det lite närmare när jag fått ordning på det.

Dock kräver dataMine att man har ett externt usb-minne och min enda usb-port är nu upptagen till larmintegrationen. Jag behöver alltså en en vettig usb-hub (och lite mer tid).

Det borde också gå utmärkt att integrera Veran med e-logger om du föredrar det. Men du får nog skriva din egen plugin för att skicka vidare logg-datan.
 
Kul att du skriver att det bör funka :) är dock glad om jag får till styrningen med befintliga pluginer så att skriva en egen ligger nog en bra stund fram i tiden, kanske någon annan hinner före mig ;) har alltså noll koll på detta.....
 
Jag har bara monterat dimmerpuckar hittills och dom är ju monstablia som default och nu har jag monterat en singel switch och den är ju bistabil, hur gör jag i veran för att programmera om den? parameter 14 till värde 0 men var skriver jag det....
 
Så här:

configure.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack, enkelt när man kan det....
 
Ännu en fråga, hur koppar jag brytare 2 på en 1*3kw till en pluginmodul? verkar inte vara på samma sätt som på dimmerenheten. Kanske enkla frågor men hoppas på ett svar ändå :)
 
Jo... jag tror det bara är att göra en association. Jag har gjort det i tvättstugan för att kunna styra bänkbelysningen när man kommer in i rummet. Jag associerar till en annan fibaroenhet men det skall gå lika bra till en plugin...

tvätt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Feltänk av mig, försökte associera en appliancemodul..... funkar fint nu när jag associerar knapp 2 "direkt" på huvudbelysningen. Återigen stort TACK :)
 
Installerat:
6 st 3W 700mA LED
Jolly MD Push konverter dimbar
Fibaro FGD-211 dimmer v.1.9
Monostabil brytare

Först fick jag väldigt intressanta fenomen med blinkande LEDs. Rena morse. Drog fram nolla till Fibaro och ljus blev stabilt. Men det brummar ordentligt i konvertern i alla lägen förutom 0 % och 100%.

Någon annan som har tankar/lösningar kring alla brum-frågor som dyker upp? Funderar på om parameter 20 kan göra något.

/J
 
Jag har inte dimmat led någonstans ännu.
Men det är väl en god idé att rapportera vad som funkar och inte här för att hjälpa varandra.
Måste väl finnas en konverter som klarar framkantsdimmning utan att brumma kan man ju tycka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.