Hej, nu ska alla snåla jäv-ar, som är på väg att gjuta grund, läsa noga. För nu tillverkar vi en egen armeringbock billigt och enkelt, så man slipper köpa färdiga villabyglar.
fortsättning följer...
fortsättning följer...
Redigerat av moderator:
Inköpslista:
1st 500mm plintjärn med 12mm hål på 100mm avstånd.
40:- på swedol.
3 st M12 x 50mm bult (nu kom jag ihåg en tråd, skruv med sexkantsskalle, menar jag )
5 st på Biltema för 11:90
4 st M12 mutter 10st på Biltema 12:90
2st bricka, 13x24 25 st på Biltema 21:90
2 st spikplåt 80x160x2 eller större. 2st 100x200x2 på Bauhaus för 9:90
2 st kullager 12x37x12 el likn. 2st Biltema 29:80
Några M5 mutter och skruv, typ 4-6 st Biltema M5x40 + mutter 17:80
En bit 12 mm plywood Som man givetvis redan har en spillbit av på bygget.
Totalt 145:-, mindre om man redan är ägare av visst erfoderligt material.
1st 500mm plintjärn med 12mm hål på 100mm avstånd.
40:- på swedol.
3 st M12 x 50mm bult (nu kom jag ihåg en tråd, skruv med sexkantsskalle, menar jag )
5 st på Biltema för 11:90
4 st M12 mutter 10st på Biltema 12:90
2st bricka, 13x24 25 st på Biltema 21:90
2 st spikplåt 80x160x2 eller större. 2st 100x200x2 på Bauhaus för 9:90
2 st kullager 12x37x12 el likn. 2st Biltema 29:80
Några M5 mutter och skruv, typ 4-6 st Biltema M5x40 + mutter 17:80
En bit 12 mm plywood Som man givetvis redan har en spillbit av på bygget.
Totalt 145:-, mindre om man redan är ägare av visst erfoderligt material.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
49 kr inkl moms
Läs mer
Min första tanke var att den skulle tillverkas med ett minimum av metallbearbetning.
Så jakten på material började med att scanna i olika kataloger från Jula, Biltema, swedol och CO. Trevliga och billiga lager från Biltema, och plintjärn med färdiga 12 mm hål från Swedol var upptakten.
Att hitta att köpa en tjock stöddig metallplatta i lagom storlek är nog inte lätt... + en massa bearbetning som jag, som sagt, tänkt undvika...
Ahhh, en 12mm plywood med ordentligt faskruvade 2-3mm hålplåtar pbs får ersätta.
Och hålplåtar finns ju med 12mm hål väl??? nja, oftast 11mm och inte så bra dimensioner heller ...
OK att kräva lite 12mm borrande i 2mm plåt är väl inte hela världen.
Sen visade det sig att även plintjärnen måste borras ut lite..., tror det var galvskiktet ...
Så jakten på material började med att scanna i olika kataloger från Jula, Biltema, swedol och CO. Trevliga och billiga lager från Biltema, och plintjärn med färdiga 12 mm hål från Swedol var upptakten.
Att hitta att köpa en tjock stöddig metallplatta i lagom storlek är nog inte lätt... + en massa bearbetning som jag, som sagt, tänkt undvika...
Ahhh, en 12mm plywood med ordentligt faskruvade 2-3mm hålplåtar pbs får ersätta.
Och hålplåtar finns ju med 12mm hål väl??? nja, oftast 11mm och inte så bra dimensioner heller ...
OK att kräva lite 12mm borrande i 2mm plåt är väl inte hela världen.
Sen visade det sig att även plintjärnen måste borras ut lite..., tror det var galvskiktet ...
Sätt en spikplåt mitt på plywood-skivan. Borra ett 5mm hål genom ett av ankarspikshålen och rätt genom plywooden. Sätt genom en M5skruv.
Trä den andra spikplåten på andra sidan över skruven,så spikplåtarna får identiskt hålmönster.
Skruva fast lite halvt med mutter.
Borra ett nytt hål med övre spikplåten som mall, sätt in Skruv nr två. Dra åt paketet ordentligt med skruvarna. Sätt in några till, ordentligt åtdragna med.
Sätt inga skruvar i rörelseområdet för bocken.
Borra ett 12mm hål rätt igenom paketet, på ca 5 cm avstånd ifrån kant. Så lagret som rör sig går fritt utanför hålplattan, se den tidigare bilden.
Borra ett till 12mm hål 4-5 cm ifrån det första.
Montera ett lager på armen. Det andra lagret ska monteras enligt: plåt-plyfa-paket * 2 st brickor * lager * plintjärn * mutter. Dra åt halvhårt, armen ska givetvis gå att röra. Denna bult/mutter kan behövas dras åt då och då. Borde kanske varit en nylock.
Slutligen, gänga på en mutter hela vägen in på sista M12bulten, montera med en mutter till underifrån. Dra åt hårt.
Trä den andra spikplåten på andra sidan över skruven,så spikplåtarna får identiskt hålmönster.
Skruva fast lite halvt med mutter.
Borra ett nytt hål med övre spikplåten som mall, sätt in Skruv nr två. Dra åt paketet ordentligt med skruvarna. Sätt in några till, ordentligt åtdragna med.
Sätt inga skruvar i rörelseområdet för bocken.
Borra ett 12mm hål rätt igenom paketet, på ca 5 cm avstånd ifrån kant. Så lagret som rör sig går fritt utanför hålplattan, se den tidigare bilden.
Borra ett till 12mm hål 4-5 cm ifrån det första.
Montera ett lager på armen. Det andra lagret ska monteras enligt: plåt-plyfa-paket * 2 st brickor * lager * plintjärn * mutter. Dra åt halvhårt, armen ska givetvis gå att röra. Denna bult/mutter kan behövas dras åt då och då. Borde kanske varit en nylock.
Slutligen, gänga på en mutter hela vägen in på sista M12bulten, montera med en mutter till underifrån. Dra åt hårt.
Snygg bock Mikael!Mikael_L skrev:
Kanske kunde armens hållts fast av en kontramutter istället? Borde funka bra tycker jag, o eliminerar behovet av att spänna då och då.
Nu kan man skruva/spika fast plywoodplattan i valfri konstruktion, bara det finns lite plats för allt jox på undersidan.
Jag började med att fästa allt i en arbetsbänk med öppet ramverk jag har gjort,( utan skiva för att kunna såga i arbetsstycken utan att det tar i på undersidan).
Bänken var alldeles för rank och vek, det är lite krafter när man böjer.
Så då skruvade jag fast det hela i en SJ-pall, som jag sen drog fast på lastbilsflaket med en rejäl bandspännare. Det vore väl tusan om jag skulle välta hela lastbilen ...
Jag började med att fästa allt i en arbetsbänk med öppet ramverk jag har gjort,( utan skiva för att kunna såga i arbetsstycken utan att det tar i på undersidan).
Bänken var alldeles för rank och vek, det är lite krafter när man böjer.
Så då skruvade jag fast det hela i en SJ-pall, som jag sen drog fast på lastbilsflaket med en rejäl bandspännare. Det vore väl tusan om jag skulle välta hela lastbilen ...
Bocken fungerade sådär, eller tja hyfsat ...
Den svaga punkten är givetvis armens infästning i bottenplattan.
Och med dubbla brickor så blir det vridande momentet (det som vill vicka bulten ned) större. Två brickor hade jag för att bulten under det andra lagret skulle gå fri.
Då provade jag att kapa ner bultskallen till halva tjockleken med vinkelslipen, och därefter ta bort en av brickorna.
(Mer metallbearbetning!!! )
Nu är bocken åtminstånde hyfsad. Men 12mm järn tror jag inte man ger sig på. Jag har bockat 10mm idag.
Den svaga punkten är givetvis armens infästning i bottenplattan.
Och med dubbla brickor så blir det vridande momentet (det som vill vicka bulten ned) större. Två brickor hade jag för att bulten under det andra lagret skulle gå fri.
Då provade jag att kapa ner bultskallen till halva tjockleken med vinkelslipen, och därefter ta bort en av brickorna.
(Mer metallbearbetning!!! )
Nu är bocken åtminstånde hyfsad. Men 12mm järn tror jag inte man ger sig på. Jag har bockat 10mm idag.
Lite tips vid användningen har jag också.
Lite markeringar av lägen, snabbar upp arbetet rejält.
1. Först läge 1.
2. Vrid 90°
3. Sen läge två, 90° igen
4. Läge två en gång till och så 90°.
Lite markeringar av lägen, snabbar upp arbetet rejält.
1. Först läge 1.
2. Vrid 90°
3. Sen läge två, 90° igen
4. Läge två en gång till och så 90°.
Efter ca 3,5 timme hade jag nästan 40 byglar klara..
3,5 timme inkl tillverkning av bocken samt tillkapning av armeringsjärnen och gradning av änden !!!
Om det är värt det, beror väl på vad man värderar sin egen tid till ...
Förresten, vad kostar en bygel?
3,5 timme inkl tillverkning av bocken samt tillkapning av armeringsjärnen och gradning av änden !!!
Om det är värt det, beror väl på vad man värderar sin egen tid till ...
Förresten, vad kostar en bygel?