Mikael_L
Vad ni än gör, glöm inte att det kostar ganska lite per dag att hyra en bock från t.ex. cramo, ramirent osv.
Så vet man exakt vad som ska bockas så man lätt hinner allt på en dag, samt inte har ohyggligt långt till hyrstället osv så lönar det sig ganska dåligt att bygga en själv. Räknat i rent ekonomiskt.

Inte för att jag själv ångrade mig.
Jag använde min till två grunder, och dessutom bockade jag allteftersom vad jag behövde under arbetets gång (förutom byglarna).

men hyr man en ska den lämnas tillbaka, bygger man en har man den kvar och kan använda den närsomhelst..

gick i liknande tankar när jag skulle bila upp betonggolvet för jordvärmeslangen, om jag skulle hyra en bilhammare och det kostade kanske 400 för en dag om ja inte missminner mig, + resa 3 mil

men då hade jula kampanj på deras meec bilhammare för 449:- jag tänkte att det vare värt bara den håller att göra hålet till. och den håller fortfarande och jag har använt den till mer projekt,

hade samma tanke när jag skulle padda marken till garagebygget, antingen hyra en eller köpa en, men hyra en 1 dag gick på 200:- och köpa en kostar väl 20000:- där valde jag faktiskt hyralternativet..

Hade allt utom några muttrar samt de tre kullagren som jag köpte på biltema. En väldigt smidig och rejäl armeringsbock.

20150728_115558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150728_115548.jpg
Skapa konto

20150728_115540.jpg
Skapa konto

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Byggahus forumet är underbart här finns ju allt! Byggde den här i helgen, behövde bocka lite armeringsjärn till en växthusgrund. Tack för instruktionen Mikael_L :)
Hemmagjord anordning för att bocka armeringsjärn med pall och metallhållare på gräs.
Skapa konto

• Gilla
pacharan och 2 till
  • Laddar…
Nu när tråden ändå är återuppliva så får även jag passa på att tacka för instruktionerna!
Hemmagjort verktyg för bockning av armeringsjärn med en metallstång, skruvar och brickor monterade på ett rostigt plåtstycke.
Skapa konto

Ändrade designen något så att där är "brickor" i mitten istället för ett kullager. På detta vis minskar risken för att armeringsjärn "rör sig" så att bokningen blir på fel ställe. Men, framförallt så pallade inte kullagert i mitten trycket när jag bokade 12mm järn. Brickorna tillverkade jag av 3mm skrot som jag har och en hålsåg på 40mm.
En närbild av en hemgjord lösning med en rostig armeringsjärn fastsatt i klämmor och brickor mot svart träplanka.
Skapa konto

Totalt har jag väl bockat 30-40 12mm böjar, lika många 10mm böjar och kanske 100 8mm böjar. Endast 3 kullager gick åt.
Så stort tack!
Total kostnad blev nog ca 200kr för kullager, plintjärn och bultar, resten var skrot från carporten som jag rev.

• Gilla
WillySteel och 2 till
  • Laddar…
Snygga lösningar! Med svår tidsbrist fick det bli ett skruvstycke från Jula 399:- ett par franska träskruvar, regelskruv, en bit gammal regel och en lastpall + släp och ett rör från nermonterad studsmatta. Kan ju verkligen inte anklaga det för att vara elegant men fungerar alldeles utmärkt på 12mm järn för att göra enkla vinklar.

• Lastpall med skruvstycke och verktyg på släpvagn, ATV i bakgrunden på gräsmatta.
    Skapa konto
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
vcx
Hittade den här tråden när jag sökte lösningar på hur jag skulle bocka till armeringsjärnen i garagebygget. Eftersom jag dock är minst lika lat som jag är snål så gjorde jag en lösning för traktorn istället mha mina egensvetsade pallgafflar. :) Hade dock inte kommit på det utan den här tråden. (y)

Armeringsjärn bockas med hemmagjord anordning på pallgafflar vid en byggarbetsplats.
Skapa konto

Egensvetsade pallgafflar på traktor används för att bocka armeringsjärn utomhus.
Skapa konto

• Gilla
DIY Maniac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.