10 771 läst · 23 svar
11k läst
23 svar
Ny Fein multimaster modell !!
Sida 1 av 2
Har ju tidigare hört att fein skall släppa en ny multimaster med det stjärnformade verktygsfästet under 2007, nu verkar modellen ha släpts, åtminstånde på Feins tyska sida. Nya modellen heter tydligen FMM 250 Q
Inte nog att det nya fästet gör att bladet sitter säkrare, den är tydligen utrustad med snabbfäste!!! för smidigare byte av verktygsblad.
C. & E. FEIN GmbH - Der FEIN MULTIMASTER
Kan inte vänta på att få lägga vantarna på den nya modellen, någon som har sett den hos någon leverantör? Det borde innbära att den "gamla" modellen borde säljas ut till riktigt bra priser för jag hoppas verkligen att de inte höjer priset.
Lite bilder på snabbfästet:
Technik-Shop Kahlhorn - Fein Multimaster FMM 250 Q - Werkzeugwechsel leicht gemacht
Inte nog att det nya fästet gör att bladet sitter säkrare, den är tydligen utrustad med snabbfäste!!! för smidigare byte av verktygsblad.
C. & E. FEIN GmbH - Der FEIN MULTIMASTER
Kan inte vänta på att få lägga vantarna på den nya modellen, någon som har sett den hos någon leverantör? Det borde innbära att den "gamla" modellen borde säljas ut till riktigt bra priser för jag hoppas verkligen att de inte höjer priset.
Lite bilder på snabbfästet:
Technik-Shop Kahlhorn - Fein Multimaster FMM 250 Q - Werkzeugwechsel leicht gemacht
Jag har precis köpt den gamla modellen, så den här nyheten känns ju lite sur. Nu skall vi försöka se det positiva i situationen!
Fein utvecklar en modern maskin med det som borde finnas på en modern maskin. (Se mitt inlägg "Första intrycken av Fein Multimaster")
http://www.byggahus.se/forum/verkty...91-foersta-intrycken-av-fein-multimaster.html
Vad kan det betyda? Räknar Fein med konkurrens? Detta faktum i kombination med rykten som säger att Feins patent har gått ut gör ju att man tänker efter litet extra.
Vi har ju hoppats på att det skall bli litet konkurrens på bladen när patentet går ut. De är i dagsläget oförskämt dyra -så dyra att man överväger att tillverka egna blad genom att slakta handsågar och borra hål och ha sig.
Kan det vara så att de har mönsterskyddat stjärnfästet? Kommer hålborrningstricket i slaktade handsågblad att fungera på den nya maskinen? De har ju sålt framåtkompatibla blad länge nu. Intressant tanke...
Jag är ganska glad att jag köpte den gamla maskinen med runt 10 mm-fäste. Med hopp om billigare konkurrentblad i fortsättningen tänker jag fortsätta att slakta diverse sågblad och borra hål och ha mig. Om jag har rätt i min konspirationsteori så borde den gamla maskinen bli rysligt eftertraktad.
Mina funderingar bara...
Fein utvecklar en modern maskin med det som borde finnas på en modern maskin. (Se mitt inlägg "Första intrycken av Fein Multimaster")
http://www.byggahus.se/forum/verkty...91-foersta-intrycken-av-fein-multimaster.html
Vad kan det betyda? Räknar Fein med konkurrens? Detta faktum i kombination med rykten som säger att Feins patent har gått ut gör ju att man tänker efter litet extra.
Vi har ju hoppats på att det skall bli litet konkurrens på bladen när patentet går ut. De är i dagsläget oförskämt dyra -så dyra att man överväger att tillverka egna blad genom att slakta handsågar och borra hål och ha sig.
Kan det vara så att de har mönsterskyddat stjärnfästet? Kommer hålborrningstricket i slaktade handsågblad att fungera på den nya maskinen? De har ju sålt framåtkompatibla blad länge nu. Intressant tanke...
Jag är ganska glad att jag köpte den gamla maskinen med runt 10 mm-fäste. Med hopp om billigare konkurrentblad i fortsättningen tänker jag fortsätta att slakta diverse sågblad och borra hål och ha mig. Om jag har rätt i min konspirationsteori så borde den gamla maskinen bli rysligt eftertraktad.
Mina funderingar bara...
Jag fick min i Fredags så det känns ju lite surt. dock en fenomenal maskin men den nya har precis det jag saknar på den.
- Snabbfäste
- Stjärninfästning
Kan inte riktigt se varför dom gamla skulle bli eftertraktade nu när den nya finns. dock kommer det nog finnas många begagnade om några månader då folk byter ut sina gamla mot nya. Framförallt hantverkare som behöver snabbfästet.
Fast å andra sidan så är ju deras maskiner hyffsat använda.
- Snabbfäste
- Stjärninfästning
Kan inte riktigt se varför dom gamla skulle bli eftertraktade nu när den nya finns. dock kommer det nog finnas många begagnade om några månader då folk byter ut sina gamla mot nya. Framförallt hantverkare som behöver snabbfästet.
Fast å andra sidan så är ju deras maskiner hyffsat använda.
Du missade kanske mattias poäng, det var just för att det kanske kommer billiga piratblad till den gamla modellen, men att det bara kommer finnas dyra originalblad med stjärnfästet. Spekulationer, men inte alls orimliga i mitt tycke.Beppo skrev:
Helt rätt tänkt! Jag har själv en som är 7 år gammal och den är verkligen ett superverktyg! Bara för att det kommit ut en ny modell så blir ju inte den äldre sämre än den är idag. De måste förnya sig för att öka försäljningen, så enkelt är det. Sen kan det vara så att patentet är på g att släppa vilket gör att om vi har tur så kommer det fler rundisar på marknaden. Vi som då kör kvar på de gamla kommer kunna dra nytta av både billigare och nyutvecklade blad. Hörde idag att man kan köpa den äldre modellen i plåtlåda med alla verktyg för 3100 SEK ink moms vilket är ett fynd jämfört med vad de kostade tidigare och som sagt, de är inte sämre bara för att det kommit en ny modell. Bara risken för barnsjukdomar skulle göra att jag tveklöst skulle ta en äldre...
Jag såg att "bastuvagnen" hade hittat multimastern i england för lite billigare pengar på axminster.co.uk. Så därför skulle det vara bra att veta:
Jag har ställt frågan förut och den blev väl aldrig riktigt besvarad men är det någon som vet om det är samma motor i en engelsk 240 V-maskin som i en 230 V? Och isf, är effekten angiven för 230 eller 240 V?
Det ger ju en effektskillnad på 9 %, visst inte så stor kanske men ändå.
Jag ger ett halvt svar till mig själv här efter att ha studerat reservdelslistan för en multimaster. Den finns i följande versioner för 50 Hz. Hmm, ska man tolka detta som att Storbritannien har en egen modell och motor för 230 V? Skumt! Visst, en annan kontakt men varför 230 V då England har 240 V. Har Skottland och Wales kanske 230 V?
- 72292700237 MSXE636II (50Hz,230V)
- 72292706244 MSXE636II/KB330 (50Hz,240V) AU
- 72292708230 MSXE636II/KB406 (50Hz,230V) CH,IT
- 72292724239 MSXE636II/KB466 (50Hz,230V) GB
OBS:
Ni som vill ha snabbfästet ska inte köpa "start"-paketet.
Jag har ställt frågan förut och den blev väl aldrig riktigt besvarad men är det någon som vet om det är samma motor i en engelsk 240 V-maskin som i en 230 V? Och isf, är effekten angiven för 230 eller 240 V?
Det ger ju en effektskillnad på 9 %, visst inte så stor kanske men ändå.
Jag ger ett halvt svar till mig själv här efter att ha studerat reservdelslistan för en multimaster. Den finns i följande versioner för 50 Hz. Hmm, ska man tolka detta som att Storbritannien har en egen modell och motor för 230 V? Skumt! Visst, en annan kontakt men varför 230 V då England har 240 V. Har Skottland och Wales kanske 230 V?
- 72292700237 MSXE636II (50Hz,230V)
- 72292706244 MSXE636II/KB330 (50Hz,240V) AU
- 72292708230 MSXE636II/KB406 (50Hz,230V) CH,IT
- 72292724239 MSXE636II/KB466 (50Hz,230V) GB
OBS:
Ni som vill ha snabbfästet ska inte köpa "start"-paketet.
Jag köpte min från verktygsboden för 2968kr inkl. moms. Kanonnöjd, kan inte annat än avguda maskinen. Hittar nya användningsområden var dag. Dock så är ju inte verktygena billiga.Momentum skrev:Hörde idag att man kan köpa den äldre modellen i plåtlåda med alla verktyg för 3100 SEK ink moms vilket är ett fynd jämfört med vad de kostade tidigare och som sagt, de är inte sämre bara för att det kommit en ny modell. Bara risken för barnsjukdomar skulle göra att jag tveklöst skulle ta en äldre...
Hade jag vetat att den nya skulle komma hade jag väntat och köpt den då det är rätt så frustrerande att behöva lossa en insex varje gång man skall byta verktyg samt att E-cutten ibland lossar när man kör i hårda material men då drar man åt hårdare bara =)
beijer har den nya men den kostar över 4000:- för Top
var finns bästa pris??
var finns bästa pris??
Axminster 175 Pund, exl frakt
Ca 2500SEK
Search Results
Billigaste som jag har hittat på nätet...
Sedan finns det någon privatperson som säljer för drygt 3000 men jag vet inte riktigt hur man skall göra med betalningen i det fallet...
Ca 2500SEK
Search Results
Billigaste som jag har hittat på nätet...
Sedan finns det någon privatperson som säljer för drygt 3000 men jag vet inte riktigt hur man skall göra med betalningen i det fallet...