Efter att ha funderat länge beställde jag tillslut en Fein Multimaster med Top-paketet. Jag hade möjliget att fingra på maskinen och arbeta litet med den igår innan sonen skulle lägga sig. Den låter nämligen ganska mycket. Mina fösta intryck är följande:
När jag packade upp maskinen ur sin välgjorda plåtlåda kunda jag konstatera att det finns gott om plats för såväl anslutningskabel som sågblad, slippapper och andra tillbehör. Lådan är mycket bra. Inredningen är väl genomtänkt, men materialvalet kunde ha varit bättre. Svart, litet styvare frigolit ger inget intryck av att vara speciellt långlivat och slitstarkt.

När man plockar upp maskinen får man intrycket att den är ruskigt välbyggd och gedigen. Känslan är densamma som bra maskiner ingav på på 70-80-talen. Jag återkommer till detta. Anslutningskabeln är av smidigt gummi och ovanligt lång. Select- och Topmodellerna har hastighetsreglering. När jag kopplar in maskinen och provstartar upptäcker jag att hastighetsregleringen inte är av den modernare typen som gasar på, håller hastigheten under belastning och bromsar ned maskinen när man stänger av. I själva verket är det den typ av äldre tiders hastighetsreglering som man idag återfinner på betydligt enklare och billigare maskiner. I praktiken är det en effektstrypning.

En helt oreglerad universalmotor tar alltid samma effekt från nätet. Det som bromsar den är friktion i kraftöverföring, lager och kylfläkt och, naturligtvis, det nyttiga arbetet. Om man inte tar ut något nyttigt arbete kommer varvtalet att stiga. När man belastar maskinen kommer varvtaket att sjunka. Är det dåligt? –Nej, men jag saknar motorbroms. Är det modernt? –Definitivt inte.

Sågbladen är dyra och slits fort. Kopplingen mellan blad och maskin är definitivt urmodig, och inte speciellt lyckad. Det vill gärna glida i kopplingen om man inte drar åt för kung och fosterland med den medföljande insexnyckeln. Inga verktygslösa byten här inte! Slipning har jag inte provat ännu.

Maskinen är i arbete effektiv och kan göra saker som ingen annan maskin kan –och det har Fein patent på! Det märks. Multimastern är byggd som man byggde kvalitetsmaskiner på 70-och 80-talen. Ruskigt gedigen och med samma finesser som då. Varför utveckla något som man har ensamrätt på? Jag läste på en amerikansk sida att patentet har gått ut. Då får vi hoppas att eventuell konkurrens ger oss billigare blad och dagens finesser från alternativa tillverkare av kvalitetsmaskiner.

Observera att jag inte säger att maskinen är dålig! I byggnadssättet påminner den mycket om vår älskade och oförstörbara Bosch GST 85 PE. För att jämförelsen inte skall bli haltande, får ni tänka er en GST 85 PE, där bara speciella blad för 150 kr/styck passar!

Jag tackar för genomgången, funderar själv på att köpa en multimaster men väntar tills de har ändrat bladfäste konstruktionen till en liknande konstruktion som de har till Fein Supercut. Intressant synpunkt om varvtalsregleringen, väldigt dåligt på en så pass dyr produkt, lika bra att köpa maskinen utan varvtalsreglering... fast då missar man tillbehören....

mattiasp skrev:
...
När jag kopplar in maskinen och provstartar upptäcker jag att hastighetsregleringen inte är av den modernare typen som gasar på, håller hastigheten under belastning och bromsar ned maskinen när man stänger av. I själva verket är det den typ av äldre tiders hastighetsreglering som man idag återfinner på betydligt enklare och billigare maskiner. I praktiken är det en effektstrypning.
...
Sågbladen är dyra och slits fort.
...
Bra recension!

Menar du att hastighetsregleringen är av den värdelösa kinavarianten som gör så att maskinen blir totalt orkeslös på låga varv? Har du hunnit med och upptäcka om man egentligen har något behov av hastighetsregleringen?

Hur fort, i säg minuter, slits bladen i furu tex? Fast med det behovet den maskinen fyller så får man väl räkna med lite betongkontakt då och då för sågbladen också.

Ser fram emot en slutrapport när du blivit en multimasterexpert som slipar och tillverkar blad själv.  :)

Varvtalsregleringen är av typ kinesreglering, men det spelar ingen större roll för en maskin som inte kräver något viridmoment att tala om. Om regleringen kan vara bra till något vet jag faktiskt inte.

Bladen slits inte så vansinnigt fort i ren, ny furu. Mitt test skedde i ett urgammalt 34 mm grangolv. Jag misstänker att böset i springorna skämde bladet. Kanske någon spik också...

Det går ganska lätt att fila bladen för hand med liten trekantsfil.

Jag har lyckats hitta ett punktsvetsaggregat på jobbet. Jag återkommer med nya tips när jag har lyckats tillverka egna blad medelst 1,5 mm rostfri plåt, slaktade handsågsblad och punktsvetsaggregatet. I det läget är det mycket bra att maskinen inte har stjärnfästet som SuperCut:en För Multimastern räcker ett 10 mm borr. Axeln håller 9,97 mm.

mattiasp skrev:
Varvtalsregleringen är av typ kinesreglering, men det spelar ingen större roll för en maskin som inte kräver något viridmoment att tala om. Om regleringen kan vara bra till något vet jag faktiskt inte.

Bladen slits inte så vansinnigt fort i ren, ny furu. Mitt test skedde i ett urgammalt 34 mm grangolv. Jag misstänker att böset i springorna skämde bladet. Kanske någon spik också...

Det går ganska lätt att fila bladen för hand med liten trekantsfil.

Jag har lyckats hitta ett punktsvetsaggregat på jobbet. Jag återkommer med nya tips när jag har lyckats tillverka egna blad medelst 1,5 mm rostfri plåt, slaktade handsågsblad och punktsvetsaggregatet. I det läget är det mycket bra att maskinen inte har stjärnfästet som SuperCut:en För Multimastern räcker ett 10 mm borr. Axeln håller 9,97 mm.
Ja, sand och grus i springorna lär nog slita bra.

Ska du använda plåt så bör du nog välja en kvalitet som du kan härda längst ut. Men sågblad borde gå fint. Hårdlödning kan ju vara ett alternativ då kan man återanvända fästet. Är sågklingorna helt raka eller är det en radie på de?

Feins prisbild på sågblad får de nog överge ganska snart om de inte har för avsikt att sopa banan för kineserna.

Den typen av enkel varvtalsreglering är mycket vanlig. De har inget med priset att göra på maskinen. Använder nästan dagligen en sticksåg från Flex, med det underbara varvtalet 10000. Med denna sticksåg sågar du 1 mm plåt som om det vore smör, aluminum likaså. Du kan mer eller mindre tälja metall med den. Men och ett stort Men. Den kostar runt 7000 kr.

Är själv lite nyfiken på Multimastern å hur bra den är på att såga i metall. Det som är önskvärt från min sida är att kunna göra snitt rakt in i aluminiumprofiler mm.
Så frågan till er som har testat. Hur klarar sig denna maskin i detta läge?

mattiasp skrev:
Om regleringen kan vara bra till något vet jag faktiskt inte.
Den är bra att ha när man ska ställa ner farten till läge "4" som Fein rekommenderar som maxhastighet på en del av bladen. Dessutom blir vibrationerna mindre i lägre farter, utan att effektiviteten blir lidande, vilket är välkommet när man ska jobba en stund med den.

Det finns ett vibrationsdämpande handtag som tillbehör, men jag vet inte om det passar på Multimastern. Kostar ca 450:- inkl. moms.

Nu har jag använt maskinen litet, och jag säger bara -Hur har jag kunnat vara utan en Multimaster hela livet? Fantastiskt användbar! Än så länge har jag i huvudsak använt E-cut-bladet. Det går utmärkt att fila med trekantsfil. Jag lägger i ett tips o trix om det senare när jag har tid.

Jag placerar Multimastern på någon slags nyttolista efter skruvdragare, kap/ger, handcirkel, tigersåg och sticksåg, men före sänksåg, bordssåg, slagskruvdragare och gipsskruvdragare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.