Har kollat runt och har kommer inte riktigt fram till vilken högtryckstvätt som passar mitt behov bäst. Jag har idag en Kärcher 650M (?) som gett upp. Har tillbehör till denna i form av terasstvätt, slangrens och annat.
Jag använder min högtryckstvätt främst till biltvätt, terassen och att rensa köksavsloppet. Även om jag blivit bättre på att inte släppa ner fett i köksavloppet behöver jag rensa en gång per år. Antar att frugan inte är lika duktig på detta. Det betyder att jag helst tar en tvätt som klarar 60 grader för att enklare få bort fettet.
Har inte tillgång till 16A uttag (och tar helst ingen kostnad på att fixa detta) vilket limiterar utbudet till max K5 hos Kärcher (K7 kräver 16A). K5:an klarar dock av max 40 gradigt vatten - då har jag inga alternativ kvar från Kärcher.
Nilifisk många modeller klarar 60 gradigt vatten men har NOLL erfarenehet av dessa.
Stihl har jag läst mycket positivt om - dock ingen egen erfarenhet.
Vad skulle du ha köpt i min situation?
Jag använder min högtryckstvätt främst till biltvätt, terassen och att rensa köksavsloppet. Även om jag blivit bättre på att inte släppa ner fett i köksavloppet behöver jag rensa en gång per år. Antar att frugan inte är lika duktig på detta. Det betyder att jag helst tar en tvätt som klarar 60 grader för att enklare få bort fettet.
Har inte tillgång till 16A uttag (och tar helst ingen kostnad på att fixa detta) vilket limiterar utbudet till max K5 hos Kärcher (K7 kräver 16A). K5:an klarar dock av max 40 gradigt vatten - då har jag inga alternativ kvar från Kärcher.
Nilifisk många modeller klarar 60 gradigt vatten men har NOLL erfarenehet av dessa.
Stihl har jag läst mycket positivt om - dock ingen egen erfarenhet.
Vad skulle du ha köpt i min situation?
Jag beställde hem en Stihl RE 129 Plus häromveckan. Jag gav 2 990 för den och då ingick terasstvätt. Köpte även till textilslang att hänga på baksidan, då kan man använda den istället för vattenslangen när den kopplas in. Den klarar 60 grader på vattnet.
Har hittills bara hunnit skölja av 2 bilar med den. Är helt nöjd såhär långt, man kan förstås få mer tryck i värre tvättar men den maskinen räcker gott och väl för mina behov, tvätta bilar och terass.
Kvalitetsintrycket är bra och den väsnas inte för mycket. Såhär långt känns den väl värd priset sen får framtiden utvisa hur väl den håller i längden.
Eftersom det är Nilfisk som tillverkar Stihls tvättar så har jag uppfattat att tillbehör passar rakt av.
Har hittills bara hunnit skölja av 2 bilar med den. Är helt nöjd såhär långt, man kan förstås få mer tryck i värre tvättar men den maskinen räcker gott och väl för mina behov, tvätta bilar och terass.
Kvalitetsintrycket är bra och den väsnas inte för mycket. Såhär långt känns den väl värd priset sen får framtiden utvisa hur väl den håller i längden.
Eftersom det är Nilfisk som tillverkar Stihls tvättar så har jag uppfattat att tillbehör passar rakt av.
Vet inte vad du tänkt för budget men jag skulle definitivt kollat på kränzles tvättar.
Denna tex : http://www.ebay.co.uk/itm/352002837564
Denna tex : http://www.ebay.co.uk/itm/352002837564
Kärcher kvalité verkar inte vara någon höjdare, det är den andra som gått sönder för mig.
Min K5 är inte mycket använd och är ca 1år gammal och har börjat att pulserat (googlar man på det så är man inte ensam).
Jag har en del tillbehör men det kanske finns någon adapter om man skulle byta märke.
Så jag står och funderar om jag skall reparera eller byta märke, följer tråden.
Tar och rättar mig själv
Gick igenom kvittohögen nu, den är inte riktigt 1år gammal så det är garanti på den .
Vilket minne man har ...bäst att lämna in den
Min K5 är inte mycket använd och är ca 1år gammal och har börjat att pulserat (googlar man på det så är man inte ensam).
Jag har en del tillbehör men det kanske finns någon adapter om man skulle byta märke.
Så jag står och funderar om jag skall reparera eller byta märke, följer tråden.
Tar och rättar mig själv
Gick igenom kvittohögen nu, den är inte riktigt 1år gammal så det är garanti på den .
Vilket minne man har ...bäst att lämna in den
Redigerat:
Kränzle har ett mycket gott rykte och gör riktigt bra grejer. Visst kostar lite mer än en konsument kärcher eller nilfisk men är enligt mig värt det. Köper man den utanför Sverige är inte skillnaden så stor heller.
Jag köpte en nilfisk 145bar för ett par dagar sedan.
Det jag har provat så fungerar den utmärkt.
Bra med 10m mjuk gummislang istället för den hårda plasyslangen som det annars brukar vara.
Finns på kampanj här...
https://www.bauhaus.se/hogtryckstvatt-nilfisk-e-145-3-10-h-x-tra.html?gclid=Cj0KEQjwhpnGBRDKpY-My9rdutABEiQAWNcslJeXm2OvmqZNQTppPV83hUBCpPG_jkf2SFOHk3PYxQsaAtm78P8HAQ
Det jag har provat så fungerar den utmärkt.
Bra med 10m mjuk gummislang istället för den hårda plasyslangen som det annars brukar vara.
Finns på kampanj här...
https://www.bauhaus.se/hogtryckstvatt-nilfisk-e-145-3-10-h-x-tra.html?gclid=Cj0KEQjwhpnGBRDKpY-My9rdutABEiQAWNcslJeXm2OvmqZNQTppPV83hUBCpPG_jkf2SFOHk3PYxQsaAtm78P8HAQ
Kärchers hobby serie verkar ett par haft problem med på forumet, dock aldrig ägt någon själv. Har Kärcher i deras proffssegment och har aldrig haft problem, men det är väl en viss kvalitéts skillnad.
Ska finnas adaptrar för de flesta olika märkena. Kika in Bollnäs bilvård t.ex. http://www.bollnasbilvard.se/172-tillbehoer-konsument.
Försök hitta Kränzle/Kärchers proffsmaskiner(gråmaskiner) så har du hittat en maskin som håller ett bra tag, reservdelar finns under lång tid till dessa maskiner och levererar de bar de utger sig för. Många hobby maskiner har glädjesiffror.
Ska finnas adaptrar för de flesta olika märkena. Kika in Bollnäs bilvård t.ex. http://www.bollnasbilvard.se/172-tillbehoer-konsument.
Försök hitta Kränzle/Kärchers proffsmaskiner(gråmaskiner) så har du hittat en maskin som håller ett bra tag, reservdelar finns under lång tid till dessa maskiner och levererar de bar de utger sig för. Många hobby maskiner har glädjesiffror.
Jag har haft min kränzle 1152 i, ja herregud två år, fick den när jag fyllde 40..tiden går fort. Grymt stabil, hög kvalitet, rejäl och med bra tryck. Lite dyrare men pay more and cry once som det heter. I mitt fall fick jag den av mina syskon efter en hint