Ja poängen va ju att han skulle lägga mer pengar på den o få en produkt som fungerar på riktigt o håller mycket längre... kränzles minsta tvätt ligger runt 7000kr om jag inte minns fel så de e dubbla pengen....

• Gilla
Kemisten
  • Laddar…
Kränzles billigaste tvätt i Sverige (med slangvinda) ligger på ca 6100

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3374936

Samma tvätt hittar man iTyskland för ca. 500€ inkl frakt, dvs. ca. 4750 kr. Någon som har erfarenhet av just denna modell?

• Gilla
Kemisten
  • Laddar…
matteburk skrev:
Ja poängen va ju att han skulle lägga mer pengar på den o få en produkt som fungerar på riktigt o håller mycket längre... kränzles minsta tvätt ligger runt 7000kr om jag inte minns fel så de e dubbla pengen....
Jo, men då är de väl bättre och jämföra päron med päron, utan att slänga ett märke under bussen i ovetskap?
T.ex. Kärcher HD5/15 gentemot Kränzle 10XX serie. Tyvärr har jag dålig koll på bådas line-up för att veta vilka som är billligaste gentemot prestanda.

Svärfarsans Kräntzle är nog 10 år gammal och tuffar på fint, lite svårstartad. På jobbet finns en Kärcher proffssegment som säkert har lika många år(ser dock ut som kriget). Min är 2-3 år som fungerar fint(dock inte så gammal heller.) Så oavsett kommer du bli nöjd. Båda är maskiner som du kommer hitta reservdelar till.

Jag föredrar att köpa en gång och räknar med att jag ska vara nöjd en lång tid framöver. Är anti detta slit och släng samhället vilket blir bara dyrare i längden.

Klagade på Kärchers kvalité tidigare i tråden, deras service däremot är kanon.
Var inne hos Kärcher garanti serviceverkstad idag (Svetsexperten i Kalmar) och fick prata med servicekillen som testade och bytte ut ett munstycke.
Det tog inte ens en kvart innan jag gick ut med en fungerande högtryckstvätt !!, så de får högsta betyg med extraplus i kanten för trevligt och proffsigt bemötande.

Y
Dom som funderar på Nilfisk 145 som finns i alla butikshyllor så tipsar jag om att titta på 140 modellen innan.
https://consumer.nilfisk.se/sv/Pages/compareProducts.aspx?fids=16681;16555;

6 kilo lättare, matar mer vatten, drar lite mindre ampere, lite lägre höjd på den.
, slangen är dock 1 meter kortare

Dessa ligger på gränsen till vad äldre automatsäkringar klarar av att hantera så ni är beredda på det.

Kvalitén = billig slit å släng

Yrrol skrev:
Dom som funderar på Nilfisk 145 som finns i alla butikshyllor så tipsar jag om att titta på 140 modellen innan.
[länk]

6 kilo lättare, matar mer vatten, drar lite mindre ampere, lite lägre höjd på den.

Dessa ligger på gränsen till vad äldre automatsäkringar klarar av att hantera så ni är beredda på det.

145an har en vettig stålspunnen gummislang, det tycker iaf jag är värt ganska mycket

Är inte Nilfisk och Kärcher samma fabrikat? Som E-lux/Husqvarna.

Näe mig veterligen har dom inget som helst med varandra att göra.

Yrrol skrev:
[länk]

Stor skillnad mellan den gamla och den nya i vikt som sagt, hur kan den vara 6kg lättare? Sämre innehåll?

Har kollat runt lite till nu och kommit fram till att det finns tre alternativ för mig

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2520718,2966267,3374936

Nilfisk 145 för 2890 kr
Stihl RE 129 Plus för 2990 kr
Kränzle 1050 TS T för 6100 kr i Sverige (ca 4800 från Tyskland)

Nilfisken och Stihlen är ganska lika i specifikationerna, Kränzlen ligger 15-20 bar i lägre tryck mot de två andra och 50l/h lägre i vattenförbrukning.

Jag har själv ingen erfarenhet av ovan märken. Kränzlen är ca. 65% eller ca. 2000 kr dyrare än de två andra om man beställer från Tyskland. Hur är det med garantin vid onlineköp, blir det sura miner hos svenska "märkesverkstaden" om man köpt den utomlands?

Men framförallt - är det värt 2000 kr mer i längden? Jag vill ju såklart lägga ut så lite som möjligt, men är heller inte dumsnål.

Vilken skulle DU välja, motivera gärna ditt svar!

För dina Kränzlepengar hittade jag en oanvänd Kärcher HD7/18 på blocket, så mitt tips är att ta den budgeten och bevaka blocket ett tag. Finns mycket fint där. Och nej, den var inte stulen men hade nog köpts i ett företags och såldes privat.

3000kr maskinerna är inte roliga.

• Gilla
antto77
  • Laddar…
MathiasS skrev:
[länk]
Jag missar nog något, men vad är det du rankar högre på en 4 år gammal demomaskin jämfört med en ny RE129+?
Specarna är likvärdiga och Stihlen är ny. Förutom att den är 1200:- billigare.
Jag har förvisso aldrig använt en sådan Kärcher, men nyfiken blir jag.

antto77 skrev:
Nilfisken och Stihlen är ganska lika i specifikationerna, Kränzlen ligger 15-20 bar i lägre tryck mot de två andra och 50l/h lägre i vattenförbrukning.
Ta dessa siffror med en rejäl nypa salt. Hobbymaskinerna brukar räkna sitt tryck på en extremt liten area och nära håll. Kan tänka mig att om du jämför Nilfisken gentemot Kränzlen så skulle du tycka att Kränzlen har mer kraft.

maglag skrev:
Jag missar nog något, men vad är det du rankar högre på en 4 år gammal demomaskin jämfört med en ny RE129+?
Specarna är likvärdiga och Stihlen är ny. Förutom att den är 1200:- billigare.
Jag har förvisso aldrig använt en sådan Kärcher, men nyfiken blir jag.
Av alternativen hade jag hellre tagit Kärchern. P.g.a reservdelar och bygg kvalitén.
Det tråkiga med den modellen är trycket, min heter HD5/15 varav den då har högre tryck bar(15)

Redigerat:
devizion skrev:
Ta dessa siffror med en rejäl nypa salt. Hobbymaskinerna brukar räkna sitt tryck på en extremt liten area och nära håll. Kan tänka mig att om du jämför Nilfisken gentemot Kränzlen så skulle du tycka att Kränzlen har mer kraft.
Men är inte själva grejen med högtryck att det är en extremt liten area och nära håll man brukar använda dom på?

Jag är själv novis så jag blir nyfiken på hur mycket skillnad det egentligen kan vara mellan olika maskiner. Den enda funktionen den ska ha är ju att pumpa ihop en vattenstråle för att leverera vid högt tryck.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.