Har länge funderat på skyddet över hyvelstålen på min rikthyvel. Originalskyddet är lite trasigt och öppnar/flyttar inte sig som det borde. Det borde införskaffas ett nytt. Hyveln är en gammal hobby maskin Kitty (men det gör sitt jobb mkt tillfredsställande) så jag tror inte det finns några eftermarknads prylar till den. Men jag har sett ett skydd jag verkligen gillar. Powermatic har det på några av sina modeller vet jag. The Wood Whisperer visar sitt tydligt i dette klipp ca 5 min in i klippet. http://www.youtube.com/watch?v=M-ZZ0dhbJYY&feature=related

Någon som har sett detta tidigare och kanske vet vart man kan köpa något liknande!
När jag ändå har er på tråden så, vad heter den här på svenska http://www.axminster.co.uk/magswitch-universal-table-featherboard-prod796867/ och vet någon om det finns att köpa i sverige?

Redigerat:
  • Gilla
Svalilt
  • Laddar…
Det var ett väldigt fiffigt skydd. Hade också varit nyfiken på var man kan få tag i det och hoppas på flera storlekar.

Vet inte om jag är så förtjust i de amerikanska rikthyvelskydden. Jag brukar alltid ställa in SUVA-skyddet över kuttern så att man precis kan få in biten man ska rikta under. När man sedan för arbetsstycket över kuttern så låter man handen som trycker lätt på arbetsstycket glida över SUVA-skyddet. Man bibehåller då ett jämt tryck och även om biten under ens hand får för sig att kastas iväg så har man skyddet mellan handen och kuttern. Jänkarskyddet känns dock rätt smart när man riktar mot anhållet.

phl: Jag misstänkte att någon skulle säga att suva skydden är bra. Själv tycker jag nog det är dom sämsta skydden. Personligen tycker jag att just som du säger låta handen glida över skyddet gör att man tappar kontrollen på arbetsstycket. Man vil ju hålla samma tryck hela tiden. Om du ska rikta en lite högre bit material så måste man ju lämna delar av hyvelstålen synliga. Detta kan ju osså vara jag som har för lite erfarenhet, men skyddet jag hänvisar till utan att själv provat det måste ju vara perfekt. Det glider undan av sig själv när man matar fram och åker tillbaka när materialet passerat. Det lämnar aldirg något synligt av hyvelstålen.

phl: har du själv SUVA på din hyvel?

Jag vet att det är dåligt, men jag använder sällan något skydd som täcker kuttern. Jag har ett suvaskydd monterat, men jag tycker att det alltid är i vägen. Däremot använder jag aldrig händerna direkt på arbetsstycket, utan hanterar arbetsstycket med någon slags putsbräden med handtag och gummibelagd undersida. Jag tror att jag har postat en bild på dem här på forumet. Jag skall se om jag kan hitta tråden.

Här är tråden

Redigerat:
Ezcobar skrev:
phl: har du själv SUVA på din hyvel?
SUVA och SUVA, jag har en gammal Stenbergs rikthyvel och skyddet består där av en metallbit (som ska kläs med trä) som täcker själva kuttern. Detta skyddet ställer man själv in innan hyvling. Man ställer alltså höjd (tjockleken på det som ska riktas + några mm) samt hur stor öppning man vill ha över kuttern närmast anhållet.

Ska jag rikta utan anhållet ställer jag bara höjden. Skyddet täcker då kuttern om än med en liten glipa för att man ska få in arbetsstycket. Tycker inte man tappar någon som helst kontroll. Man släpper ju aldrig trycket när man glider över skyddet. Först lyfter man fingrarna och har kvar trycket med handflatan, sedan tar man över och trycker med fingrarna på andra sidan skyddet och låter handflatan glida över skyddet.

Har provat att använda diverse pushsticks och bräden såsom de Mattias tipsar om. Tycker jag tappar kontroll med dem.

Jänkarskyddet är ju dock kanon om man sedan vill rikta kanten på sin bräda och ställer den på högkant mot anhållet. Då måste ju kuttern blottas på ett eller annat sätt. Det momentet ser jag dock som mindre riskfyllt än när man riktar en större yta på en planka. Risken med jänkarskyddet som jag ser det är då att man trycker med handen på plankan, kuttern hugger i en knast och skjuter iväg plankan och jag fortsätter att trycka handen över kuttern fast utan plankan emellan. Splatt.

Det kan hända att materialet jag hyvlat har den senaste tiden varit väldigt små bitar, eller iaf smala så man inte har kunnar hålla handen ordentligt på brädan. Har man en lite rejälare bräda kanske det kan funka med SUVA skyddet.

Fortfarande ingen som vet om man kan köpa detta skyddet någonstans, och vad man kallar en Featherboard på svenska och vart man köper sådana i sverige?

Featherboards som eftermontage är det tyvärr skralt med i Sverige, kan inte minnas att jag någonsin har sett det. Inom vissa områden så är vi tyvärr något av ett U-land. Svenskt namn (annat än raka översättningar) har jag inte heller sett. Var det någon speciell variant av featherboard du hade tänkt dig? De går ju att tillverka själv i trä också, även om plast är ett väl så bra material för featherboards enligt min mening.

Skydd av typen du menar har jag aldrig sett i Sverige. Kanske är de inte godkända här, det vet jag faktiskt inte. Jag är lite tveksam till dem, av samma anledning som phl - om materialet skjuter iväg bakåt finns det risk att man själv sätter händerna i kuttern. Förvisso är jag noga med att inte press över kuttern - dels för att jag inte vill planhyvla, utan rikthyvla, dels för att undvika att kasta fingrarna i kuttern:)

Jag är ett stort fan av bräden, funkar mkt bra för mig. Kör dem mkt i fräsbordet och bordssågen också.

Jänkarskydden samt fjäderbrädor kan du nog lika gärna beställa från Storbritannien eller USA. Du lär få både bättre pris, större utbud och snabbare leverans.

Det enda jag har sett är denna:
http://www.jula.se/search-result/?q=HANDTAGSSET FÖR TRÄBEARBETNING 4 DELAR
som jag köpte för att jag ville ha den platta påskjutaren ("putsbrädan"). Jag har dock inte provat den och blir faktiskt inte heller klok på vad metallbitarna skall vara till för. Den tjockare biten kan väl tänkas vara avsedd att passa i spåret på en bordssåg med plåtbiten på ovan(?)sidan?

Min gissning är att metallbiten på undersidan stoppas i spåret på bordssågen och metallbiten på ovansidan fungerar som ett handtag som på något vis expanderar metallbiten i spåret.

Edit: Ångrar mig, där är ju en ratt för det endamålet. Metallbiten är en bonus :)

Har själv en Ejca maskin och den har suva skydd och jag tycker den känns mycket säkrare.
Men man skulle kunna kombinera dom båda genom att ha en tunnare amerikansk variant som lätt glider undan och så självklart suva skydd dom gamla modellerna som har en liten justerspak/arm som man lätt ställer höjdinstälningen på tycker jag är väldigt smidiga.

Mvh Pär H

Det verkar som om dom flesta gillar sina SUVA skydd. Man kanske ska titta lite närmre på dom ändå. Någon i västra delen av skåne som har ett sådant på sin hyvel så kanske man kan få se och känna lite på ett:)

Fjäderbrädan som jag länkade till har inbyggda elektromagneter som man slår till och från. På så viss kan man montera dom överallt och är inte begränsad till något spår eller liknande. Verkar var mycket praktiskt iaf enligt min guru The Wood Whisperer

Ezcobar skrev:
Fjäderbrädan som jag länkade till har inbyggda elektromagneter som man slår till och från. På så viss kan man montera dom överallt och är inte begränsad till något spår eller liknande. Verkar var mycket praktiskt iaf enligt min guru The Wood Whisperer
Håller med, det verkar riktigt smidigt.

mattiasp skrev:
Jag vet att det är dåligt, men jag använder sällan något skydd som täcker kuttern. Jag har ett suvaskydd monterat, men jag tycker att det alltid är i vägen. Däremot använder jag aldrig händerna direkt på arbetsstycket, utan hanterar arbetsstycket med någon slags putsbräden med handtag och gummibelagd undersida. Jag tror att jag har postat en bild på dem här på forumet. Jag skall se om jag kan hitta tråden.

Här är tråden
+1 på dessa metoder. Har ett SUVA-skydd. För högkantsriktning använder jag det till att visa lagom lite av hyveln, och då håller jag biten med händerna. För allt annat använder jag den typ av platta pushsticks som jac länkade till (har ett antal varianter, inklusive murarputsplattor). Då använder jag inte SUVA skyddet, tycker det bara får mig att tappa kontakten med putsbiten, utom när jag vill täcka över den vänstra delen av hyveln för att jag jobbar med så gamla hyvelstål att jag vill hyvla på högra sidan.

Ett platt pushstick, med handtaget lutat typ 30 grader åt vänster fungerar mycket bra, specielt om det kompletteras med en pushstick med "klack" som föser trögare brädor från bakändan utan att lura en att pressa ner för hårt på mitten.

--- Mats ---

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.