Nu har min Bosch-fräs rasat ihop, den har tjänat mig väl under 8 år, de senaste två åren har den varit monterad i bord (hemmagjort med aluminiumanhåll).

Nu behöver jag något nytt, någon som kan tipsa om en bra bordsfräs/handöverfräs som är bra i bord med 6,8 och 12 mm hylschuck? Jag är inte intresserad av vertikalfräs med kutter och jag har en liten Festool 1010 för alla småjobb och behöver ha något som kan ta i lite , den kan sitta fast hela tiden det har ingen betydelse.

Har väl inte obegränsad budget.
 
Har själv sneglat lite på CO's stora just för detta. Har tyvärr inte provat den.
Hittar du annars nån av ELU's gamla stora som begagnad så köp den direkt, bättre finns nämligen inte. Ibland hittar man även Ryobis gamla blåa på blocket och till ett vettigt pris så visst, fullt i klass med Hitachi och andra.

/Kent
 
Jag har classes stora monterad i bord, fungerar riktigt bra! Onödigt bra för det priset dristar jag mig till och säga. Mjukstart och allt. Rekommenderas. Höjdinställnings manicken kan jag inte uttala mig om dock, fungerar väl lika kasst som alla andra antar jag. Använder aldrig den oavsett typ av fräs. Har en liten överjäklig ELU med skena och allt för småjobb.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jag har classes stora monterad i bord, fungerar riktigt bra! Onödigt bra för det priset dristar jag mig till och säga. Mjukstart och allt. Rekommenderas. Höjdinställnings manicken kan jag inte uttala mig om dock, fungerar väl lika kasst som alla andra antar jag. Använder aldrig den oavsett typ av fräs.

Samma här. Den går oförskämt bra till det priset.
 
DeWalt 625 eller 626 kan man beställa till relativt hyggliga priser i England, typ Axminster. 625:an ligger på £200. Det är väl en bara ELUs MOF 177 i ny och kanske något sämre? tappning.
 
3 maskiner i samma prisläge.
CO som ni lovordar, ferm hos jula och Skil.

Vilken är egentligen bäst och mest prisvärd?

Skil:en fick ju bra betyg i GDS i våras.
 
coss>Men det är väl bara Cotechen (CO's) som har 12 mm's spännhylsa och betydligt högre effekt? CO's på 2100 W är dock inget man kör med på frihand....

En sån handöverfräs är inte det minsta allround, den är mestadels till för bordsjobb eller med jiggar. För kantfräsning etc och för allrundbruk är en mindre handöverfräs med 6-8 hylsa och cirka 1100-1500W mer än tillräcklig, större blir bara klumpigt och 12 mm's frässtål vill man oftast inte köra utan bord.

Det är den större Cotechen som lovordas här i tråden eftersom den har en prisklass som inga andra matchar. Som allroundfräs hade jag valt en DW 621 (ungefär samma som min ELU som är en underbar maskin) Tror inte några billigare handöverfräsar kan matcha proffsmaskinerna här.

/Kent
 
Redigerat:
Dr_Jerkyll skrev:
....Höjdinställnings manicken kan jag inte uttala mig om dock, fungerar väl lika kasst som alla andra antar jag. Använder aldrig den oavsett typ av fräs...
Menar du att höjdinställningen (djupinställningen) har kass precision eller att den inte är lämpad för ändamålet, dvs användas när fräsen hänger upp och ner?

Jag sätter idag min Festool OF1010 i mitt hemmagjorda fräsbord, men djupinställningen lämnar en hel del övrigt att önska då den helt enkelt inte fungerar som önskat när fräsen är monterad upp och ner. Den fungerar bara "uppåt" om man så säger.

Jag vet att man kan modda Festoolen så att den funkar för ändamålet, men nu är det ändå dags att bygga ett nytt fräsbord. Denna gången tänker jag skaffa en fräs som kan sitta där permanent - Festoolen använder jag till för mycket annat för att hålla på att montera den i/ur bordet jämt och ständigt. Jag vill då ha en fräs som man kan ställa in djupet med en "skruv" som fungerar när den sitter i ett fräsbord - dvs man kan justera både upp och ner. Precisionen, dvs om skalan stämmer, bryr jag mig inte så mycket om då jag ändå har funderingar på att montera en DRO-skala (digital-skala).

Uppfyller Classe-fräsen mina krav i detta hänseende?
 
Tack för alla råd.
Ska jaga begagnad större maskin i första hand, hittar jag inget inom en månad så blir det nog en Cotech på 2,1kW från Clas Ohlsson.
Tänkte åka till CO och kolla på den för att få en uppfattning om vilken ombyggnad jag behöver göra.
 
Jag använder festools höjdinställning till basis 5a fräsbord. En ratt under bordet som man vrider på. Mycket god precision. Jag har använt den till festool of1010 (som den är gjord för) men även festool of2000 samt elu mof 96 efter lite tankearbete. Misstänker starkt att den fungerar till CO-s stora fräs oxo.
Kostar ca 400kr som reservdelar.

Se http://ekat.festool.de/EKAT/jsp/mai...D297BFB5796247C6726D670B8CA93D60FD4A4C4850668
för nummer på reservdelarna. Den är nere i vänstra hörnet på sprängskissen.

Nu vet jag inte hur den är jämfört med en hiss som man kan justera ovanifrån, det kanske är mycket smidigare, har aldrig testat det. Att bara sträcka in armen under bordet och justera tycker jag är toppen. Dock behöver man krypa under bordet rejält för att kunna ställa in höjden vida fräsens höjdskala. Jag brukar dock sällan göra det, testar mig istället fram med lite spillbitar.
 
Redigerat:
Daniel länken funkar inte :(
 
Den nya modulplattan har höjdjusteringen från ovan.
 
Jag använder också 5A-modulen till min OF1010. Jag brukade använda samma mätklocka som jag använder när jag postar hyveln. Tyvärr gick min Mitutoyo klocka med 50 mm slaglängd i golvet, så nu har jag en fulklocka med 10mm slag från jula. Intressant att notera är att min OF1010 rör ca 5 hundradelar när man skruvar åt låsratten. Jag måste försöka att komma över en långslagig klocka igen.

Daniel, kan du ta lite bilder på dina fulmodifieringar av Basis 5A för att få den att passa med andra maskiner? Jag funderar på en Hitachi från Lawson-his i UK Det kluriga är att jag kommer att hehöva både 12 mm och 12,7 mm hylsa. Gärna 8 mm också. Finna alla storlekar av spännhylsor till Co-fräsen?
 
Det där med höj- och sänkbarheten i fräsbordet är ju alltid knepigt. Det märkliga är att det finns ganska dyra fräsbord som inte har någon lyft. T.ex. har engelska Record Power ett jättefint fräsbord med gjutjärnsbord och en släde i aluminium, men det saknar också en lyft.

Funderat väldigt mycket på vad man ska göra för lyft. Fick nyligen tag i en gammal, delvis hemmabyggd klyvsåg med en stor ratt och grov gänga för höj- och sänk, tänkte kolla om det var något att ha. Den ratten kommer på undersidan, men den är så stor så det inte är något problem. Först trodde jag att man kunde ta hela klvysågen (som är byggd på svetsade rund- och L-profiler) och sätta in fräsen där, men vaggan för klingan är ledad i ena änden och då lutar ju frässtålet när man höjer och sänker vilket inte är välkommet.

Har också varit inne på att köpa reservdelar från Festool, typ höjanordningen till OF-modulen, som borde går att modda till vilken fräs som helst.

Har inte någon skrivit om 1/2in-hylsor till CO-fräsen här, eller var det om något annat?

Vore ju toppen om någon hade ett egenkonstruerat sätt att bygga en lyft man kunde planka!
 
mattiasp skrev:
Daniel, kan du ta lite bilder på dina fulmodifieringar av Basis 5A för att få den att passa med andra maskiner?
Absolut, kommer någon gång i nästa vecka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.