7 750 läst · 22 svar
8k läst
22 svar
Bordsfräs - inte vertikal
Jo det kan man ju lugnt säga...lovar bot o bättring! här kommer bilderna:bygga_bo skrev:
Jag har alltså ett basis-bord med en festo 5-modul som är ett synnerligen trevligt fräsbord passande festools minsta handöverfräsar, tex of 900, of1000 och of1010. Jag köpte modulen begagnad. Den hade använts med en stor elu (tror jag) fräs, utan att använda lyften. För att den större fräsen skulle passa hade föregående ägare slipat bort en del av de två kanaler som löper på undersidan, i vilka man fäster lyft och själva anhållet. Detta passade mig dock väl, eftersom det gjorde att jag fick plats med min festool of2000. Hålen som var borrade för elun passade inte alls till festoolen dock.
Dessutom gick of2000 bara att montera åt "fel håll", vilket betydde att får att få frässtålet att fräsa in i det imatade ämnet från rätt håll så var jag tvungen att flytta själva anhållet till motsatta sidan. Efter en hel del funderande kom jag fram till att detta fungerar lika bra, och bara betydda lite nya borrhål för anhållet. för att fästa "featherboarden" som pressar träbiten mot anhållet så fick jag borra och gänga ytterliggare ett hål i bordet.
För att fästa of2000 borrade jag 4 nya hål i bordet, försänkta och i med skruv. Dessa skruvar (3 st av dem) spänns sedan fast i hålen för skruvarna som normalt sett håller fast sidoanslaget när man fräser på normalt sätt (inte i bord) med of2000. Den fjärde skruven gängas in i det hål där skruver som håller fast revolveranslaget. Normalt sett hålls fjädern i revolveranslaget (och själva revolveranslaget) fast med en skruv uppifrån, detta är numera ersatt med kontramutter på skruven som kommer underifrån.
Revolveranslaget fungerar precis lika bra som innan, dock blir det lite extra jobb när man monterar loss fräsen från bordet. Har dock inga planer på att ta loss den
För att få hålen på exakt rätt ställe, plockade jag loss basplattan, spännade fast på bordet på exakt rätt ställe och borrade med de gängade hålen som styrning. Fick givetvis borras upp till rätt diameter och försänkas i efterhand.
Lyften består av en trapetsgängad skruv med ett handtag/knopp i ena ändan och en plastbit som rör sig upp och ner på gängan när man vrider på knoppen. Denna plastbit är gjord för att passa på ena "tornet" (den del som innehåller fjädern) på of1010. För att få den att passa på of2000 tog jag loss handtagen och trädde plastbiten över det ena. Problemet då var att då fanns det inte möjlighet alls att fästa lyften i någon av de kanaler (där den normalt skall sitta) som löper på undersidan av bordet. Tornet på of1010 är placerat "snett" just för att man ska kunna fästa lyften i den ena kanalen. Pelarna (och handtagen) på of2000 sitter dock symmetriskt (likt de flesta handöverfräsar) och således var jag tvungen att återigen borra hål genom bordet för att fästa lyften. Det blev skitbra.
Faktiskt har jag inte haft några problem alls med att det är en hel del borrhål i bordet. Alla är försänkta, med mycket försiktigt stukad kant, och därefter är bordet behandlat med waxilit. Har aldrig haft några problem med glid eller annat pga hålen.
Nu letar jag bara efter någon som kan svarva en insatsring i aluminium så att jag kan få ett mindre hål när jag använder mindre fräsar. Har ritat en bild i CAD på två insatsringar i olika storlekar, men firman jag hörde med skulle ha 250kr/st, så det kändes lite saftigt. Får se hur jag löser det.
Här kommer lite bilder också:
Bild 1: Skruvarna som låser fräsen vid bordet går upp genom hålen för skruvarna som normalt låser stängerna till sidoanslaget. Här ser man också hur en del av "kanalen" är bortslipad.
Bild 2: Själva lyften, skruvad genom bordet. Plastbiten som löper längs trapetsgängan sitter över en stump på maskinen som man fäster handtaget på.
Bild 3: Närbild på lyftens plastbit. Här syns även "stumpen" som plastbiten träs över.
Bild 4: Lyft o maskin från en annan vinkel, här ser man också (lite) skruven löper igenom revolveranslaget för att fästa fräsen i det hörnet.
Bild 5: Närbild på skruven genom revolveranslaget
Bild 6: Visar tornet på of1010 där plastbiten på lyften skulle suttit över.
Bild 7: visar fräsen från andra hållet, med anhållet monterat. De "tomma" hålen i skivan är ursprungligen till snabbfästet för den fräs som skivan egentligen är gjord för (of900 tror jag), men som inte passade vare sig elun eller of2000 såklart. Hålen som är borrade för att fästa elun syns dock inte på denna bild.
Redigerat:
Det verkar som om du inte har borrat upp öppningen i bordet till en större diameter för att passa fräsar med stora diametrar? I så fall finns det färdiga ringar att beställa från Festool. Dock i plast, men fullt funktionsdugliga.
Annars hade du kunnat kontakta mig om ringarna. Du vet vad jag jobbar med och jag har inte haft så mycket för mig de senaste veckorna på jobbet. Det hade inte inneburit någon större uppoffring att tillbringa några timmar vid svarv och fräs. Nästa vecka är sista veckan på min tre månader långa uppsägningstid. Nu är det tyvärr för sent. Men det kunde ju inte du veta..
Annars hade du kunnat kontakta mig om ringarna. Du vet vad jag jobbar med och jag har inte haft så mycket för mig de senaste veckorna på jobbet. Det hade inte inneburit någon större uppoffring att tillbringa några timmar vid svarv och fräs. Nästa vecka är sista veckan på min tre månader långa uppsägningstid. Nu är det tyvärr för sent. Men det kunde ju inte du veta..
Tack för erbjudandet i alla fall, borde jag ha tänkt påmattiasp skrev:Det verkar som om du inte har borrat upp öppningen i bordet till en större diameter för att passa fräsar med stora diametrar? I så fall finns det färdiga ringar att beställa från Festool. Dock i plast, men fullt funktionsdugliga.
Angående festools plastringar så är de enda jag har sett av den typen att de "snäpps" fast i själva fräsen (som till min of1010), vilke tinte fungerar med of2000, som inte har motsvarande fäste.
Inte ännu, men det är på gång enligt tekniker hos Classe, de har börjat sälja i UK så de kommer att ha alla reservdelar tillgängliga därifrån också, det innebär att de tre vanligaste tumstorlekarna finns till samma pris som mm- hylsorna. De kunde dock inte säga när de kommer att finnas i lager men det lät som det var någon gång under första halvåret 2009.mattiasp skrev:
(det går att borra upp/brotcha (i svarv) 12 mm hylsan till 12,7 då det finns gods över för detta)
Redigerat:
Det finns i varje fall både metriska och imperiala hylsor på Classes hemsida nu: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=38882142Bychen skrev:Inte ännu, men det är på gång enligt tekniker hos Classe, de har börjat sälja i UK så de kommer att ha alla reservdelar tillgängliga därifrån också, det innebär att de tre vanligaste tumstorlekarna finns till samma pris som mm- hylsorna. De kunde dock inte säga när de kommer att finnas i lager men det lät som det var någon gång under första halvåret 2009.
(det går att borra upp/brotcha (i svarv) 12 mm hylsan till 12,7 då det finns gods över för detta)
Om de går att köpa är förstås en annan femma...
Stämmer, kollade inte det innan jag postade, pratade med dom i förra veckan och då fanns det inte.bygga_bo skrev:
Bara att beställa då... not, kommer i lager 2009-03-02. Får köra vidare med min hemma brotchade ett tag till.
Redigerat: