Hej. Vi har övertagit ett hus där man har en rörspetsbrunn för trädgårdsbevattning. Dock ger den inte så mycket vatten. Det är bra tryck första minuten men sedan försvinner flödet och den ger knappast något vatten. Vi har öppnat på sugsidan och vattennivån ligger ca 2 meter under markytan. Genom lodning kan vi mäta att röret är ca 10 meter djupt. Vad är felet? Är spetsen igensatt? Kan man rengöra spetsen utan att dra upp den? Kemikalier? Om man drar upp spetsen är det lämpligt att använda samma hål igen? Nåt annat tänkbart fel? Huset ligger utanför Kristianstad. Några tips på hur man drar upp röret/spetsen ur marken ?
Vi har även mätt att vid ca 2bars mottryck så ger den ca 2liter/min, alltså obetydligt med vatten.
Vi har även mätt att vid ca 2bars mottryck så ger den ca 2liter/min, alltså obetydligt med vatten.
Antingen är det så att marken ger dåligt med vatten, eller så är spetsen igensatt. Är det så att marken ger dåligt med vatten p.g.a att det är dåliga jordmåner så att det inte mycket att göra åt, men är det så att marken är torr p.g.a sommaren så blir det nog bättre till hösten.
Skulle det vara så att spetsen är tät så är det inte lämpligt att hälla ner kemikalier då dessa kan gå ut i marken och förorena grundvattnet, samt att det kommer hjälpa föga mot grus och sand. Testa hällre då att trycka ner vatten i spetsen med en spolbil för att se ifall det blir bättre. Annars är det nog bara att dra upp den och rensa den, ifall detta går. Det kan vara så att den sitter fast med stort FAST.
Om du får upp den så är det nog bättre att slå ner den på nytt, alltså inte i samma hål.
Du kan ju prata med en geolog också så denne kan kolla ifall det finns vatten där du tänkt att banka ner spetsen igen.
Skulle det vara så att spetsen är tät så är det inte lämpligt att hälla ner kemikalier då dessa kan gå ut i marken och förorena grundvattnet, samt att det kommer hjälpa föga mot grus och sand. Testa hällre då att trycka ner vatten i spetsen med en spolbil för att se ifall det blir bättre. Annars är det nog bara att dra upp den och rensa den, ifall detta går. Det kan vara så att den sitter fast med stort FAST.
Om du får upp den så är det nog bättre att slå ner den på nytt, alltså inte i samma hål.
Du kan ju prata med en geolog också så denne kan kolla ifall det finns vatten där du tänkt att banka ner spetsen igen.
Vi har försökt att spola med en trädgårdsslang nere i spetsen men det kom inte upp grus eller dyl. Så just nu planeras och föbereds det för att dra upp spetsen, med start imorgon. Grannen har en fullt fungerande spets, runt 5m bort från där vi har vår. Så vatten finns det. Kommer mest troligt använda samma hål igen och slå nere spetsen i, möjligen att man byter spetsen men behåller rören.... spetsen är kanske så igensatt och "förbrukad". Det sägs att det är mycket järn och kalk i vattnet i området, som troligen satt igen hålen/filtret på spetsen. Spetsen är antingen drygt 10 år gammal eller något år efter att huset byggdes 1977 (fovisst från föregående ägare). Ska passa på att ta ytterligare lite bilder över "projektet".
När man spolar en spets så använder man en källa med högt flöde och tryck, t.ex en spolbil. Det ska till många liter/min för att spola loss skiten.
Okej,om grannen har vatten 5 meter därifrån så lär nog ni också ha det.
Ska du testa att dra upp den för hand eller med maskin? Vettefan hur det går till att dra upp dylikt, har aldrig gjort det själv så.
Spetsen kanske inte behöver bytas om du lyckas göra rent den.
Rörspetsbrunnen min far och hans granne delar på ger 200-250 l/min. Den har dom haft ~8 år, och aldrig ett problem.
Okej,om grannen har vatten 5 meter därifrån så lär nog ni också ha det.
Ska du testa att dra upp den för hand eller med maskin? Vettefan hur det går till att dra upp dylikt, har aldrig gjort det själv så.
Spetsen kanske inte behöver bytas om du lyckas göra rent den.
Rörspetsbrunnen min far och hans granne delar på ger 200-250 l/min. Den har dom haft ~8 år, och aldrig ett problem.
Vi hade tänkt att dra upp den för hand med lite block och en "specialställning". Tänkte försöka ta lite bilder också, lyckas det så publiceras de också troligen.
Tanken är att försöka använda de gamla delarna sålångt det går, är spetsen totalt igensatt o inte går att rengöra så blir det en ny från Jula. Ska även byta en 90graders vinkel mot ett T-rör med plugg för att kunna spola/rengöra vid behov.
Är det någon som dragit upp en spets tidigare eller har lite erfarenhet så vore det kul med lite feedback.
Tanken är att försöka använda de gamla delarna sålångt det går, är spetsen totalt igensatt o inte går att rengöra så blir det en ny från Jula. Ska även byta en 90graders vinkel mot ett T-rör med plugg för att kunna spola/rengöra vid behov.
Är det någon som dragit upp en spets tidigare eller har lite erfarenhet så vore det kul med lite feedback.
Nej.. Det är en JET 30 T .. Fast den ger bara 150 l/min ..
Men det är det är det teoretiska flödet eller hur det nu var.. kanske var det flöde gubben som banka ner röret kom upp i med sin über-specialpump... Kommer inte ihåg vilket det var.
Men dom kan iaf ta ut max 150 l/min med pumpen dom har nu.
Bilder gillas, helst överdrivet många
Men det är det är det teoretiska flödet eller hur det nu var.. kanske var det flöde gubben som banka ner röret kom upp i med sin über-specialpump... Kommer inte ihåg vilket det var.
Men dom kan iaf ta ut max 150 l/min med pumpen dom har nu.
Bilder gillas, helst överdrivet många
Eureka, eureka.... nu e spetsen uppe tillsist. Behövdes lite rätt utrustning och tid för att dra upp den. Igårkväll nådde den marknivå. Spetsen såg ut till att vara riktigt igensatt, kunde inte se exakt igår med tanke på mörkret hade börjat ge sig till känna. Röret var 5st 2meters längder samt spets (totalt 11m). Grundvattennivån såg ut att ligga på ungefär 1m.
I dagarna ska spetsen "provtryckas" och bearbetas.
Finns en hel del bilder, kommer säkerligen upp par stycken här.
Någon som har något tips på något man ska göra med den (typ underhåll) när man ändå har den uppe ?
I dagarna ska spetsen "provtryckas" och bearbetas.
Finns en hel del bilder, kommer säkerligen upp par stycken här.
Någon som har något tips på något man ska göra med den (typ underhåll) när man ändå har den uppe ?
Glömde en detalj i sammanhanget.... det var ungefär 300st små hål i spetsen, 30-40st av dessa var någorlunda öppna, resten helt igensatta. Blir att försöka blästra röret rent på utsidan och sedan borra hålen rena.
Fortsättning följer... lägger troligen upp någon form av "projektsida" med lite bilder och länkar hit.
Fortsättning följer... lägger troligen upp någon form av "projektsida" med lite bilder och länkar hit.
Statusrapport änsålänge... spetsen är rengjord och uppborrad med 3mm borr, precis lika stora som merparten av de som var öppna redan (alltså inte förstorat hålen). Allt är rengjort och spetsen är även blästrad. Igår tryckte (med handkraft) vi ner ca 7m totalt, sen har vi börjat banka lite med slägga och jungfru. Fått köpa lite delar på Rinkabyrör idag för att kunna fortsätta slå.
Prövade att fylla röret med kommunalt vatten för att se hurpass bra genomrinning det var där spetsen befann sig just nu (7m djup) men röret svalde inte vattenmängden (ca 15liter/min). Men återstår 4m till som ska ner.
Någon annan härinne som håller på med liknanade projekt kring en rörspets ?
Prövade att fylla röret med kommunalt vatten för att se hurpass bra genomrinning det var där spetsen befann sig just nu (7m djup) men röret svalde inte vattenmängden (ca 15liter/min). Men återstår 4m till som ska ner.
Någon annan härinne som håller på med liknanade projekt kring en rörspets ?
Ja, här väntas det också med spänning på både resultat och bilder
Kristianstad borde väl betyda typ odlingsmark? Försöker utröna om det skulle vara möjligt för mig att dra ner en spets med handkraft (i vilket fall som helst är jag imponerad över de 7 metrarna som funkade för mortimer - starka nävar )
Har funderat på att sätta en rörspets för dricksvatten. Är det lämpligt, tror ni?
Kristianstad borde väl betyda typ odlingsmark? Försöker utröna om det skulle vara möjligt för mig att dra ner en spets med handkraft (i vilket fall som helst är jag imponerad över de 7 metrarna som funkade för mortimer - starka nävar )
Har funderat på att sätta en rörspets för dricksvatten. Är det lämpligt, tror ni?