Till stabo: Det är en del odlingsmark i närområdet där vi bor ja. Att dra ner en spets till vattenförande jordlager beror ju på en del. Vid ca 6m ner så hade vi enbart vattenblandad lera som kom in i spetsen. Projektet har delvis stått stilla par dagar p.g.a att vi inte kunnat gänga om rören; var tvungen att kapa de 2st 2meters rören i 1meters längder för att ha en sportslig chans att kunna banka ner de. Idag har jag fått rören gängade så ikväll blir det donka donka med jungfrun:=)
Vart bor du Stabo ?

mortimer: Jag bor strax söder om Hörby :)
Trist med leran, kom du igenom den okej?

Vi har inte kunnat banka så mycket spets ikväll heller p.g.a gägningen inte stämde helt, men ska troligen gå att korrigera imorgon(gägningen blev lite "konisk" i maskinen, rättar till med en riktig gängback). Kunnat banka ca 0.5m, inga störra svårigheter med en jungfru och rätt arbetsställning. En hejare går säkert lika bra. Projektsida kommer inom kort med bilder.

Komplettering till föregående inlägg.... känns som vi är på väg ur leran med tanke på att det rinner undan bättre när vi spolar med trädgårdsslang och det som kommer upp är något renare "lervatten".

Tallmilan: är du också i samma sits som oss, med sinande rörspetsbrunn eller är du i stånd att slå en ny spets ?

projekt likt dessa gör att man ser hopp o vill testa slå ner själv.

tänkte köpa rördelarnapå jula och pumpa har jag sedan innan.
dock inte stöt på någon som använt julas 1 1/4" rör ännu.
så känns lite halft riskigt o bara köpa delar o böeja slå :)

• Gilla
Warleod och 1 till
  • Laddar…
www.rinkabyror.se har annars det mesta. Har för mig att de är billiga på frakten också om man inte bor i närheten av Jönköping eller i utkanten av Rinkaby/Kristianstad. Kanske t.om fraktfritt.
Linus_E: vart i skåne bor du ?

Jag hoppas på att kunna få upp en projektsida till helgen med ett par bilder också.

Är man händig så kan man ju göra en spets på egen hand; perforera ett rör i lämplig dimension och sedan svetsa på någon form av spetsig kon. Hålen kan man antingen borra många små (typ 2-3mm) eller så borrar man färre stora (ca 10-12mm) och sätter på ett finmaskigt nät på insidan av röret (sätter man det på utsidan så slits det lätt isönder när man slår ner det).

Rörjordspettet som Jula säljer har 12mm hål med ett finmaskigt nät inuti, enligt deras Kundtjänst.

Vore kul att läsa om flera projekt som detta....

• Gilla
Urvik och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
biar
  • Laddar…
mortimer skrev:
Tallmilan: är du också i samma sits som oss, med sinande rörspetsbrunn eller är du i stånd att slå en ny spets ?
Jag har gott om vatten (borrad), men det är 100m mellan utkastaren och potatislandet, så jag tänkte slå ned rörspetts där (har el) så kanske man inte sinar dricksvatten brunn heller ...

• Gilla
Nymö och 1 till
  • Laddar…
Ikväll har vi nått grundvattennivån, efter ca totalt 8m ner under marknivå hade vi grundvattennivån. Har lagt på totalt 9 m nu och ska imorgon banka på de resterande 2 metrarna som finns. Med andra ord så kan grundvattennivån sjunka drygt 3meter och vi har ändå vatten. Mot slutet sjönk spetsen ca 10cm för varje slag vi tog med jungfrun. Flyter allt på nu framöver så ska vi kunna koppla samman det med pumpen i helgen. Ska inhandla lite delar på Rinkabyrör dessinnan; har bara 8km dit från jobb nämligen.

Vad rekomenderas för typ av pumpautomat om man vill byta den pump som vi har idag ?

• Gilla
Co-tec
  • Laddar…
Som läget är just nu... vi har 9m rör (inkl spets) under marknivå . Lodat och då ligger vattennivån 1.9m under marknivå. Fyller man med trädgårdsslang och lodar igen så sjunkar nivån till återigen 1.9 m. Bör väl stämma ?

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Jo, då verkar du ju ha ett jämnt tryck. Nu gäller det ju bara att få upp vattnet också ;)

Tyvärr vet jag inte vad för pump som är lämplig, men Rinkaby kan nog ge tips :)

• Gilla
thomis och 2 till
  • Laddar…
Blir en lång tråd detta... Körde fast lite igår p.g.a vi saknade 1 muff för den sista rörbiten, men inhandlar det idag tillsammans med det sista som behövs. Vi spolade med kommunalt vatten ner i spetsen igår (ca 12liter/min) och inget av det kom upp baklänges genom röret vilket tyder på att vi är i mål.
Ang pump... sitter en gammal pump där sedan 1977 på 0.6kw, 1-fas. Den fungerar men vet dock inte dess kapacitet.. När allt är klart och vi får vatten så ska denna bytas mot en pumpautomat.
Bläddrat runt lite efter pumpautomat och Rinkaby rör har ju 1 intressant. Tänkte mest på om någon härinne hade någon annan att rekomendera ?

• Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Nu är sista delarna (förhoppningsvis) inköpta på Rinkabyrör. Spetsen är nedslagen till marknivå. De sista 30-40cm tar vi ikväll då spets ska kopplas samman med sugslangen. Någon som har erfarenhet av Rinkaby rörs pumpautomater; kvalité , livslängd, kapacitet m.m.. ?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.