Jag använder Mathias fina bild igen...

MathiasS skrev:
[bild]
Jag har läst Uponors manual för WGF systemet utan att riktigt förstå hur provtryckningen ska gå till... Det är mest att olika begrepp används för samma grejjer...? Här kommer frågorna:

-Hur ska man fylla systemet med vatten? I manualen står följande: "Vid returfördelarens ändlock ansluts en slang till påfyllningsventilen". Betyder det att slangen ska anslutas till nedre bypassinkopplingen? Eller man kanske inte ska ha ändstycket på överhuvudtaget utan nån speciell påfyllnings ventil?

-Följande punkt: "öppna ändlockets påfyllnings och avtappnings ventiler"... Är det "muttern" längst till höger i bild eller den längst ner, på ändstycket?

-Nästa: "Öppna tillopps och returventilerna för en slinga".... Returventilen öppnas med en 4mm insexnyckel men hur öppnar man tillopps sidan? Ska man ha nån speciell ratt för att öppna med eller hur gör man? Det följde bara lock med till fördelarstocken tror jag....?

-Till sist, man ansluter provtryckarn till samma ställe som man fyllde systemet från inte sant?

Finns det nån bättre manual som förklarar provtryckningen och påfyllningen bättre?

Alla kommentarer och svar uppskattas, jag tror att frågorna ger sig när jag håller på men det skulle kännas säkrare att få allt bekräftat.
:)

Det finns bättre bilder att titta på:

PICT4412.jpg

Ändstycket ska vara på, du kan tex fylla där jag fyller på bilden ovan (i botten på det under ändstycket. Det går också att fylla på på den vanliga returledningen förstås.

Ändstyckets påfyllningsventil: Du ser på bild #2 var det sitter en insexnyckel i det nedre ändstycket. Skruva av locket och skruva där!

Tilloppsventilerna för slingan är ju de vita hattarna (eller det som är under hattarna. Om du skruvar ner en vit hatt stryper du slingan. Returstrypningarna kan du strunta i, fördelarna levereras med dessa öppna. Däremot kan man väl vilja justera dessa under vissa omständigheter, men inte för provtryckningen.

Själva tryckmätarn kan du ju ansluta var du vill så länge den sitter i kretsen du vill testa, tex som på bilden.

Här kanske det står något mer du blir klok av:
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/62427-fylla-golvvaermeslingor.html#post423454

En ev bypass kan du ju strypa också så har du maximalt flöde genom slangarna.

Annars är det nog bara att koppla in och spola en slinga i taget med vatten.

Glöm ej heller att det går att använda tryckluft, det kan ju finnas dom som vill göra detta på vintern!

Benny_P skrev:
Glöm ej heller att det går att använda tryckluft, det kan ju finnas dom som vill göra detta på vintern!
Japp, dessutom ser man snabbare om det finns läckor på slangen med tryckluft.
Dock så krävs det att man har tillstånd från sprängämnesinspektionen (eller vad de nu heter) om man släpper på ett tryck på mer än 2 kilo.

Jag provtrycker mina slangar med tryckluft 1,5 kg.
Vore intressant att höra hur frekvent det är med materialfel på golvvärmeslang. Har du fått byta slang på grund av materialfel efter provtryckning? Sedan har vi ju den händiges/hantverkarens mardröm skruv/spik rakt i slangen......... Hur många vågar erkänna detta som fel för byte?:cool: :D

Ja, nu har jag provtryckit med luft i alla fall. Jag fyllde till 4bar och trycket höll sig fint i början men det visade sig vara en läcka nånstans eftersom trycket hade sjunkit till 3,8 bar efter ca en timme... :(

Jag har uteslutit hål i slangen i alla fall, dagen efter var trycket nere i drygt 2 bar så jag misstänker nån koppling.

Fråga:
När jag skruvade ihop fördelarens bitar, 2st 3utlopp och 1st 4 utlopp + ändstycke och avstängnings ventiler, så skulle man ju dra för hand så långt det gick och med verktyg sen. På den ena stocken orkade jag dra så att det var kanske en cm kvar till att alla utlopp låg snyggt och prydligt på en rak linje och på den andra så var det ca. ett halvt varv kvar att dra när jag inte orkade mer för hand. Kan det vara så att jag borde ha dragit ett helt varv till med verktygen på dom delar som jag bara drog ca 1cm med tängerna?

Gummitätningen syns inte efter avslutad åtdragning som det står beskrivet i medföljande "manual"

Finns det nått bra sätt att kolla var läckan sitter när det är bara luft i systemet? Såpvatten?

En till läckage källa är där manometern sitter. Det var vanliga koppar rördelar som jag tätade med vanligt vitt gäng tejp...

Hur hårt drog du/ni era fördelar stockar?

Sprayflaska med tvål/såp vatten funkar fint. Bara att gå runt och spruta på kopplingar mm.

jakim, är det Wirsbo fördelare så är dom ju lite tröga som du märkt. Om du smörjer med något (vet inte vad som rekommenderas, jag har använt en droppe olja) och sedan drar en bit, drar tillbaka liten bit (skruvar ut!), drar en bit till osv, så kommer du tillslut dit du vill. Att bara dra allt på en gång går inte.

Vet inte hur händig du är med den vita gängtejpen men jag har aldrig någonsin lyckats få till det bra på första försöket med dito. Använder numera lin+pasta och har hittills aldrig fått till en koppling som ens läckt en droppe. Med andra ord, kolla först de kopplingar där du använt tejpen.

hur ofta läcker dessa rör om man är någorlunda försiktig.. är det någon som har varit med om att systemet läcker??

Japp, det är Wirsbo fördelare, manometern är ansluten till nått standard T- stycke. Jag ska testa med såpspray.

Olja låter som om det kan gå illa om man får nått som inte går ihop med packningen, vissa gummin tål ju inte olja.

Jag fick i går höra av en bekant som hört av en röris att man måste dra väldigt hårt för att få det tätt, typ i skruvstäd och allt vad det går med verktyg... Kommentar till detta upskattas

• Gilla
Tornet2
  • Laddar…
Jag kan bara berätta hur jag gjort med mina tre Wirsbofördelare och jag har lagt en droppe motorolja på gängan och sedan dragit som jag beskrivit tidigare. Skruvstäd + stora skiftnyckeln.

MathiasS skrev:
Jag kan bara berätta hur jag gjort med mina tre Wirsbofördelare och jag har lagt en droppe motorolja på gängan och sedan dragit som jag beskrivit tidigare. Skruvstäd + stora skiftnyckeln.
Tack för det!
Jag ska montera isär min fördelare och dra till den ordentligt för som sagt, den ena delen sitter med nästan bara handkraft.

:)

När min rörmokare tryckte mitt golvvärmesystem så fylldes först systemet med vatten. Därefter hade han någon mojäng typ domkraft som han hällde vatten i och handpumpade in ett högre vattentryck i golvvärmeslangen. Vet ej vad det var för tryck men han hade en manometer. Sedan fick det stå med tryck på under gjutningen som jag fick släppa på efter ett tag när gjutningen började "brinna". På så vis hade vi koll även under gjutningen så att vi inte gjorde några hål.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.