Det ska inte vara ett problem om du fått ut all luft som det låter, den lilla sjunkningen förklaras av expansionen av slangen. Har du möjlighet att trycka med en kompressor till 6-8bar i 30min, och sen endast vatten i 1-2-3h vid 3bar så ska du nog se att det är stabilt.

Hej,
Medveten om instruktionerna. Som jag skrivit tidigare i tråden så har jag enbart tillgång till det vattentryck jag har i kranen, knappt 4 bar. Därför gick jag tillväga som jag gjort . Kanske måste jag kolla med rörfirma om jag kan hyra en riktigt tryckprovare för att kunna köra det högre trycket 30 min?

Ok, provtryckning med kompressor/luft för att få det högre trycket i början kräver lite andra delar till min hemkonstruerade tryckmätare, måste koppla på luftnippel och plugga returen gissar jag? Idag har jag ballofix både på inkommande och retur!

ullberg
roggabear skrev:
Hej,
Medveten om instruktionerna. Som jag skrivit tidigare i tråden så har jag enbart tillgång till det vattentryck jag har i kranen, knappt 4 bar. Därför gick jag tillväga som jag gjort . Kanske måste jag kolla med rörfirma om jag kan hyra en riktigt tryckprovare för att kunna köra det högre trycket 30 min?
Du kan väl göra samma sak (först högre, sen sänka) fast vid lägre tryck. De instruktioner som följde med min golvvärme (inte LK el. Uponor, kan varit Valsir) pratade om 1,5* driftstrycket i x min och sedan 0,5* driftstrycket i Y min vill jag minnas.

Så när jag läste Uponor & LKs nyligen (tryckte åt en kompis i veckan) blev jag förvånad att det skulle vara så väldigt högt tryck (jag tror jag läste uponors beskrivning även när jag gjorde min egen installation, är detta med 1,5*dimensioneringstrycket något nytt de kommit på?)

/U

EDIT: men jag kanske ska tillägga att jag, precis som Corre tror att ditt system är tätt och att det handlar om slangexpansion, men det känns ju skönare om man slapp se ett fallande tryck.

Redigerat:
  • Gilla
roggabear
  • Laddar…
ullberg
Lustigt det här, jag hittar uponorbeskrivningar som säger 1,5*drifttryck:

http://www.uponornordic.com/arkiv/H.../5130_022007 Egenkontroll Täthetsprovning.pdf

Denna är dock utgången så den gäller inte längre (inte helt säker på hur gammal den är dock)

och att då gå till 1,43*beräkningstryck är ju en ganska kraftig skärpning, hur länge sedan var det egentligen man sa 1,5*drift? enligt denna gäller 1,43*beräkning enligt AMA VVS, och det i sig är en skärpning från 1,3*beräkning. Sjuk eskalering i provtryckningstryck enligt mig.

Nu hade jag en provtryckningspump så åt min kompis gick det bra att köra 1,43*beräkningstryck (~9 bar), och det var tätt, men det kändes lite overkill när han ska köra kanske drygt 1 bar i systemet...

/U

Krilleman
från drift till beräkning i provtrycknings-sammanhang var ett par år sen man ändrade.

Nu har jag gjort som du skrev ullberg. Tack för tipset! Först 3,8 bar i ca 30 min, sedan sänkt till 1,5 bar och jag såg då att trycket successivt ökade igen till 1,8 bar och har nu hållit sig där i ca 2 timmar. Känns bra!

Ska trycket vara kvar tills flytspacklet härdat imorgon eller bör man lätta på trycken medan spacklet brinner?

låt det vara i tills imorgon så blir det bra.

• Gilla
roggabear
  • Laddar…
Tack

Nu, 2 timmar efter att flytspacklingen avslutades så har trycket stigit till 2,2 bar! Antar att det har med värmeutvecklingen i samband med att spacklet brinner att göra!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Nu blir jag orolig, idag flyspacklade vi fallet uppe på den plana kakan på ca 20 mm som vi lade igår. Igår steg ju trycket efter att vi flytspacklet , nu har trycket sjunkit till 1,2 bar, dvs lägre än det låg stabilt på igår under provtryckningen? Någon som har ngn ide om hur det kommer sig?

ullberg skrev:
Lustigt det här, jag hittar uponorbeskrivningar som säger 1,5*drifttryck:

[länk]

Denna är dock utgången så den gäller inte längre (inte helt säker på hur gammal den är dock)

och att då gå till 1,43*beräkningstryck är ju en ganska kraftig skärpning, hur länge sedan var det egentligen man sa 1,5*drift? enligt denna gäller 1,43*beräkning enligt AMA VVS, och det i sig är en skärpning från 1,3*beräkning. Sjuk eskalering i provtryckningstryck enligt mig.

Nu hade jag en provtryckningspump så åt min kompis gick det bra att köra 1,43*beräkningstryck (~9 bar), och det var tätt, men det kändes lite overkill när han ska köra kanske drygt 1 bar i systemet...

/U
Om jag inte är helt ute och cyklar ändrade man provtrycket i samband med att man införde det europeiska Pressure equipment directive i slutet av 90 talet.

Krilleman
HansR skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar ändrade man provtrycket i samband med att man införde det europeiska Pressure equipment directive i slutet av 90 talet.
Jag påstår inte att du har fel, men jag tvivlar.

Alltså vet jag inte exakt! ;)

EDIT:
Hittade detta inlägg med kopierad text från Uponor, alltså kom nuvarande regler med 1,43 x beräkningstryck efter 2005.

Medans man senare i samma tråd 2009 pratar om beräkningstryck...

I rest my case... Eller som den kända radioprofilen från P3 (i relationsrådet) för ett par år sen sa: Jag vilar min väska!

Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Jag påstår inte att du har fel, men jag tvivlar.

Alltså vet jag inte exakt! ;)

EDIT:
Hittade detta inlägg med kopierad text från Uponor, alltså kom nuvarande regler med 1,43 x beräkningstryck efter 2005.

Medans man senare i samma tråd 2009 pratar om beräkningstryck...

I rest my case... Eller som den kända radioprofilen från P3 (i relationsrådet) för ett par år sen sa: Jag vilar min väska!
Jag är inte heller helt säker men har för mig att denna föreskrift togs fram för att anpassa regelverket till PEDen.
http://www.av.se/dokument/afs/afs1999_04.pdf

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.