1: Har kommunalt vatten. 2: Nej det läcker inte någonstanns vad jag kan se.
Vattenmätaren snurrar ett halvt varv lite då och då¨när jag tittar på den.
Om det skille läckt skulle den ju snurrat hela tiden.
Nu rör den sig ett halvvarv ungeför en gång i minuten.
Hur kan det göra såhär? Jag tar ju inget vatten!
Är mätaren backspärrad?
Vattenmätaren snurrar ett halvt varv lite då och då¨när jag tittar på den.
Om det skille läckt skulle den ju snurrat hela tiden.
Nu rör den sig ett halvvarv ungeför en gång i minuten.
Hur kan det göra såhär? Jag tar ju inget vatten!
Är mätaren backspärrad?
Hej
mätaren är inte i sig backspärrad utan enbart om det sitter en backventil före mätaren.
Har själv haft jävligt trista erfarenheter med min mätare & min komun. Dom vägrade tro mig att mätaren visade 100% för mycket. http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/18572-vattenfoerbrukning-m3.html
Det är inte någon expansionsventil till vv som släpper ut när det värmer vatten då?
MVH Palm
mätaren är inte i sig backspärrad utan enbart om det sitter en backventil före mätaren.
Har själv haft jävligt trista erfarenheter med min mätare & min komun. Dom vägrade tro mig att mätaren visade 100% för mycket. http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/18572-vattenfoerbrukning-m3.html
Det är inte någon expansionsventil till vv som släpper ut när det värmer vatten då?
MVH Palm
Självklart är det något knas. Instämmer med föregånde talare om möjliga felkällor.
Backventil är ju ett krav hos de flesta (alla?) kommuner vid nyinstallationer, men det är ju inte säkert att det sitter en där nu - backventilen monteras väl också normalt efter mätaren.
Jag tycker du ska felanmäla detta snarast.
Backventil är ju ett krav hos de flesta (alla?) kommuner vid nyinstallationer, men det är ju inte säkert att det sitter en där nu - backventilen monteras väl också normalt efter mätaren.
Jag tycker du ska felanmäla detta snarast.
Vi har onormalt hög förbrunkning.
Nej den snurrar inte baklänges före utan den bara gör ett halvvarv frammåt lite då och då.
Jag har två 180L vvb men det är inte ens fuktigt i avledningsröret.
Det kommunala vattnet går upp och vänder under mitt hus har jag sett.
Nej den snurrar inte baklänges före utan den bara gör ett halvvarv frammåt lite då och då.
Jag har två 180L vvb men det är inte ens fuktigt i avledningsröret.
Det kommunala vattnet går upp och vänder under mitt hus har jag sett.
Gjorde lite undersökning i dag: Stängde ventilerna till bägge toaletterna och diskmaskinen, kollade kranarna och ventilerna till VVB.
Mätaren gör hastiga ryck lite då och då. I bland backar den ett kvartsvarv för att sedan göra ett jätteryck frammåt.
Passade på att lägga kameran på filmning och under de 10 minuterna som jag filmade gick det åt 3.5L vatten.
Verkar som mitt hus fungerar som tryckbuffert för det kommunala vattnet går upp under mitt hus En slang går in i huset och två andra sticker i väg åt var sitt håll.
(Ni som önskar film får vänta till redigering. Jag tror ingen vill sitta och glo på en film om en vattenmätare i tio minuter)
Mätaren gör hastiga ryck lite då och då. I bland backar den ett kvartsvarv för att sedan göra ett jätteryck frammåt.
Passade på att lägga kameran på filmning och under de 10 minuterna som jag filmade gick det åt 3.5L vatten.
Verkar som mitt hus fungerar som tryckbuffert för det kommunala vattnet går upp under mitt hus En slang går in i huset och två andra sticker i väg åt var sitt håll.
(Ni som önskar film får vänta till redigering. Jag tror ingen vill sitta och glo på en film om en vattenmätare i tio minuter)
Lite svåra att få tag på men de kommer och tittar i morgon.
Bad att de skulle komma runt middagstid då det går åt mest vatten.
Ev måste man koppla på en backventil men är det mitt fel att denna inte funnits?
Måste jag betala inkopplingen?
Kan man kräva kompensation? Vi har haft onormalt hög förbrukning för att bara vara två pers.
Bad att de skulle komma runt middagstid då det går åt mest vatten.
Ev måste man koppla på en backventil men är det mitt fel att denna inte funnits?
Måste jag betala inkopplingen?
Kan man kräva kompensation? Vi har haft onormalt hög förbrukning för att bara vara två pers.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
Umeå vatten har mätare med backventil då det blev populärt att vända mätaren i några månader per år. Här byts mätare med jämna mellanrum så det finns bara MED backventil numera.
Prototypen
Prototypen
Då jag inte har något bra bildredigeringsprogram så dröjjer det med film.
Det blev en lång historia.
Mätaren byttes ut dagen efter av kommunen mot en med backventil vilket de numera monterade i alla mätare de satte upp/ bytte ut. Det blev jätteblött i badrummet efterssom ventilen ute i gatan inte slöt tätt (trodde han). Han var inte heller helt impinerad av att jag hadde en kulventil inne i huset FÖRE mätaren. Var inte helt tillåtet men han orkade inte ta bort den...
I själva verket är det så att man har flyttat in i fyra nya hus på en annan gata som matas via vår.
Jag hadde troligtvis lite luft i mina vvb och därmed fungerade mitt hus som vattentorn då trycket sjönk.
Mätaren backar inte lika bra som den går frammåt. Därmed står det och "pumpar" fram och tillbaka.
Det sitter två T kors under mitt hus där vattnet kommer in vilket två¨utåtgående slangar är tillkopplade. Jag är helt säker på att flera hus är kopplade på samma anslutning till "stammen" som mig vilket gör problemet med sjunkande tryck ännu större.
Det blev en lång historia.
Mätaren byttes ut dagen efter av kommunen mot en med backventil vilket de numera monterade i alla mätare de satte upp/ bytte ut. Det blev jätteblött i badrummet efterssom ventilen ute i gatan inte slöt tätt (trodde han). Han var inte heller helt impinerad av att jag hadde en kulventil inne i huset FÖRE mätaren. Var inte helt tillåtet men han orkade inte ta bort den...
I själva verket är det så att man har flyttat in i fyra nya hus på en annan gata som matas via vår.
Jag hadde troligtvis lite luft i mina vvb och därmed fungerade mitt hus som vattentorn då trycket sjönk.
Mätaren backar inte lika bra som den går frammåt. Därmed står det och "pumpar" fram och tillbaka.
Det sitter två T kors under mitt hus där vattnet kommer in vilket två¨utåtgående slangar är tillkopplade. Jag är helt säker på att flera hus är kopplade på samma anslutning till "stammen" som mig vilket gör problemet med sjunkande tryck ännu större.
Slangen så går åt höger går upp till mitt hus (och mätare)
Två andra slangar går ner i marken ijen. (Och ev matar två andra hus???)
Spännande om jag måste stänga av vattnet ute vid gatan ijen då har de ju inget vatten!?
Två andra slangar går ner i marken ijen. (Och ev matar två andra hus???)
Spännande om jag måste stänga av vattnet ute vid gatan ijen då har de ju inget vatten!?
Medlem
· Västerbottens län
· 17 894 inlägg
MYCKET märkligt, här har vi KRAV på avstängning både före och efter vattenmätaren så man ska kunna byta mätare torrskodd.JanneT5 skrev:
Prototypen, Umeå
Eller var det så att det gick att tappa vatten i ventilen?