Krilleman
Se där, se där!

Att LK hade sin planadapter visste många innan, men att Vatette inte hade denna, har stört mig väldigt länge!

Och kortfattat vad en planadapter är: En platt yta som skapas i en klämringskopplings-ände för att montera tex en slang. (glöm inte att ballofix ska sitta innan slang för korrekt montage) Monteras en vanlig slang med lekande R15 mutter på änden för klämring blir denna för vass och kan skära sönder packningen. Planadaptern är lösningen!

Men oj vad glad jag blev då jag råkade snubbla över RSK 1945640 i internetbutiken hos min grossist jag handlar av dagligen:

Artikel
VATETTE PLANADAPTER 15 (G1/2)
PLANÄNDA MED O-RINGST.10st/frp
Artikelnummer 1945640
Gud hör bön i rörmokeriets värld av kvalitetskopplingar!

Upplagd i rskdatabasen 2013-05-23, men om man söker på detta RSK finner man ingen träff på vatette.se?! Men söker man på planadapter som ord, finns två träffar med deras tappventiler Dy15! Suspekt!

Oavsett så beställde jag tre påsar (á 10 pack) av denna planadapter idag. Leverans beräknad upp till sju dagar enligt grossisten. Dock (med stor risk för att låta "nördig") så är det faktiskt lite spännande att se vad som leveraras! Hade du koll på detta spekerök? Inte hade jag det då iaf!

thumbup.gif :wow:
 
  • Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Gud hör bön i rörmokeriets värld av kvalitetskopplingar!
Jag har en känsla av att du kommer åkalla hans motståndare om du ska använda planadaptern för slang.
Men förhoppningsvis har jag fel.
 
Nej, hade inte en susning att den fanns håller med dig att den öppnar dörrar för oss kopplingsnördar som är med i AV(Anonyma vatettare).

Bra jobbat att du la ut info om planadaptern(y)

Är den i kromat eller gult utförande?

Mvh
 
P
Såg faktiskt den i torsdag i vatettes monter på en mässa. Enl säljaren hade den större hål än lk:s variant för att vara mer kompatibel.
 
  • Gilla
blackadder
  • Laddar…
Krilleman
Verkar som den är helt oförkromad ;)

bild_1_1945640.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pherra skrev:
Såg faktiskt den i torsdag i vatettes monter på en mässa. Enl säljaren hade den större hål än lk:s variant för att vara mer kompatibel.
Vad bra! Då funkar det säkert med slanganslutning. LK's tog nämligen i innan gummipackningen tätade. Tror slangen hette "mixinox" kan ju finnas annan slang som passar.
 
hört hos rörgrossiten

- Jag köpte nya klämringskopplingar igår och du skulle ha sett vatette blev (vad tätt de blev)
 
  • Gilla
Nils-Orvar
  • Laddar…
Krilleman
blackadder skrev:
Vad bra! Då funkar det säkert med slanganslutning. LK's tog nämligen i innan gummipackningen tätade. Tror slangen hette "mixinox" kan ju finnas annan slang som passar.
Inte konstigt att det läcker för dig då har du ju inte använt LK:s planadapter för vad den är tänkt till blackadder!

Enligt LK:
För montering på LK Fördelare UNI när avstängningsventiler föreskrivs. Adaptern ger plan yta för tätning mot ventilens lekande mutter.
 
Jag trodde den skulle ge plan yta för tätning mot packning ;)

Som kuriosa kan jag berätta att jag för skoj skull jämförde LK's och VA's 15 kona i mätmaskinen på jobbet.

Resultatet spelar ju ingen roll då man inte får blanda fabrikat men skillnaden är i så fall enbart juridisk.

Vad står det om VA's planadapter? Vad ska den täta mot?
 
Krilleman
Enligt rskdatabasen.se:

Funktion: Placeras i Vatette 15 ända för att erhålla planända.
Utförande: Ger planända på kopplingskropp
Färg: Gul


Jag hittar ingen info alls på vatette.se.
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Inte konstigt att det läcker för dig då har du ju inte använt LK:s planadapter för vad den är tänkt till blackadder!
Nä, det läcker inte. Ett par tag i svarven så passade det så fint så.....

Innan pulsen skenar så kan jag tillägga att det är synlig koppling 1,5m från golvbrunn med våtrumsmatta. Fast juridiskt sett är det väl inte tillåtet.

Fast gänga ett rör med gammal gängkloppa DET är tillåtet. Men jag är inte bitter :)
 
Krilleman
blackadder skrev:
Innan pulsen skenar...
Nejdå, det är din anläggning inte min. ;)

Rörmokeri får man utföra hur man vill, trot eller ej! Det är försäkringsbolaget som kan knussla, inte jag! Och efter ett par kalla så är man lugn som en filbunke! :beer:

blackadder skrev:
Fast gänga ett rör med gammal gängkloppa DET är tillåtet. Men jag är inte bitter :)
Men i detta fallet är vi ju på värmesystem och harvar. Detta förfarande har man utfört (nästan) sen dacke-fejden och det håller fortfarande tätt med kokt linolja och lin! För inte installerar du galvade stålrör på kallvattnet idag?

Vad var det för kort gänga du installerade slangen på? För det låter snarare som att gängan var för kort på kopplingen, kontra slangens mutter!?
 
Mikael_L
Vilken otroligt nördig tråd. :)

Men jag är glad att ni roar er. :D
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Rörstumpen som gummipackningen var trädd på inne i den lekande muttern var för stor för hålet i LK's planadapter vilket gjorde att det tog stopp innan packningen klämdes åt.

Nej, det är väl ingen som gör nyinstallation med galvat idag, men om ett befintligt rör skulle kapats och gängats skulle den installationen klassas som fackmannamässig medans det inte gör det om identiska bitar av olika fabrikat blandas.

T.ex är det inte godkänt att ansluta kopparrör med klämring i en LK fördelare trots att anslutningen är identisk med VA's koppling som är godkänd för det. men är det bara gängade anslutningar så kan du blanda hejvilt.

Jag tycker att såna hårklyverier urholkar förtroendet för branschreglerna.

En liknande dumhet är att det SKA vara avstängning ovan bänk till en diskmaskin men är det någon annan apparat är det inget krav.
 
Mikael_L skrev:
Vilken otroligt nördig tråd. :)

Men jag är glad att ni roar er. :D
Nördig?!? Det är ju VIKTIGT!!!! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.