Krilleman
blackadder skrev:
Nördig?!? Det är ju VIKTIGT!!!! ;)
Extremt viktigt! :wow:

Krilleman
blackadder skrev:
Rörstumpen som gummipackningen var trädd på inne i den lekande muttern var för stor för hålet i LK's planadapter vilket gjorde att det tog stopp innan packningen klämdes åt.
Men då har du ju fortfarande frångått användingsområdet! wink.gif

blackadder skrev:
Nej, det är väl ingen som gör nyinstallation med galvat idag, men om ett befintligt rör skulle kapats och gängats skulle den installationen klassas som fackmannamässig medans det inte gör det om identiska bitar av olika fabrikat blandas.

T.ex är det inte godkänt att ansluta kopparrör med klämring i en LK fördelare trots att anslutningen är identisk med VA's koppling som är godkänd för det. men är det bara gängade anslutningar så kan du blanda hejvilt.
Men då är det ju vanliga rörgängor vi pratar om. En rörgänga är alltid samma! Det som skiljer klämringskopplingarna är både gradantalet på den koniska delen, själva klämringen och gängan och smörjningens vara eller icke vara som jag påvisat flera gånger!

blackadder skrev:
Jag tycker att såna hårklyverier urholkar förtroendet för branschreglerna.
Det tycker inte jag, men jag är ju också "nördig" yrkesutövare på detta ämne, men samtidigt en "glad amatör" (hur man nu kan kombinera detta?!)

blackadder skrev:
En liknande dumhet är att det SKA vara avstängning ovan bänk till en diskmaskin men är det någon annan apparat är det inget krav.
Ja, denna regel är ju lite konstig:

Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig
avstängningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna
apparater, till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska
ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.

Samma sak, luddigt skrivet. Man kunde ha formulerat denna texten väldigt mycket bättre!

krilleman_215 skrev:
Men då är det ju vanliga rörgängor vi pratar om. En rörgänga är alltid samma! Det som skiljer klämringskopplingarna är både gradantalet på den koniska delen, själva klämringen och gängan och smörjningens vara eller icke vara som jag påvisat flera gånger!
Du får nog visa mig skillnaden mellan LK's och VA's 15 koppling för jag kan inte hitta någon.

Krilleman
Med den generaliseringen finns det alltså ingen skillnad på olika fabrikat?

Gradantalet? Jag vet att det finns olikheter här, men inte just på LK kontra Vatette, men du kanske kan mäta?? ;)

Klämringen har olika form. Namnen är olika. Antal varv på åtdragningen är olika. Typgodkännandet är inte lika.

Man ska helt enkelt inte blanda fabrikat med muttrar, kopplingar och klämringar!

Nej det ska man inte göra men jag tycker att det är konstigt när det krävs ett typgodkännande ena stunden och i nästa är en handgjord gänga helt enligt regementet.

Blir ju samma sak med lödning.

Vid nybygge ska ju allt provtryckas, blir inte det en form av typgodkännande även om man har blandat fabrikat? Det har ju klarat en provtryckning.

krilleman_215 skrev:

Vattenanslutning till diskmaskin ska ha en lätt åtkomlig
avstängningsventil ovan bänk. Andra vattenanslutna
apparater, till exempel ismaskin eller kaffebryggare, ska
ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.

Samma sak, luddigt skrivet. Man kunde ha formulerat denna texten väldigt mycket bättre!

Jag tycker den är glasklart formulerad, lämnar inte mycket till diskussionsutrymme där.

Krilleman
blackadder skrev:
Vid nybygge ska ju allt provtryckas, blir inte det en form av typgodkännande även om man har blandat fabrikat? Det har ju klarat en provtryckning.
Nej, inte samma sak.

blackadder skrev:
Jag tycker den är glasklart formulerad, lämnar inte mycket till diskussionsutrymme där.
Hur monterar man ett lätt åtkomlig ventil i ett diskbänksskåp? Det jag syftade på var att vore det inte bättre att ha allt ovan bänk? Skulle kravet finnas skulle produkter för detta utvecklas/integreras med interiören ännu bättre än idag.

Krilleman
Det är snart dags att öppna en ny tråd för "typgodkännanden och regler i klämringskopplingens värld"

;)

krilleman_215 skrev:
Hur monterar man ett lätt åtkomlig ventil i ett diskbänksskåp? Det jag syftade på var att vore det inte bättre att ha allt ovan bänk? Skulle kravet finnas skulle produkter för detta utvecklas/integreras med interiören ännu bättre än idag.
Så snart en tillräckligt säkervatten-sponsrande tillverkare kommer med en dylik konstruktion är jag övertygad om att det blir krav.

För att fortsätta nörda, är en G20 eurocone godkänd att blanda mellan tillverkare?

Låg en påse vatette planadapter i mitt fack på jobbet idag, skall bli kul att pröva dessa. Tryckte i en adapter i en 15mm koppling och passformen var bättre en NASAS rymdprodukter.(y)

mvh

Krilleman
Kan inte mer än hålla med... Kalas-grejor!

(y)

Här gick jag runt och var glad för att jag också äntligen skulle få tillfälle att använda vatettes planadapter men efter alldeles för lång tids skruvande i grymt obekväm arbetsställning möts jag av detta. Vafalls?
Integrerat filter med packning på trägolv, inte passande för planadapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Filtret som är integrerat med packningen i anslutningsslangen till blandaren går inte i adaptern. Vad gör man lämpligen då? Deformerar filtret? Köper nya packningar utan filter? Gråter en skvätt?

Krilleman
Ny packning utan filter!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.