Tänkte dela med mig av min erfarenhet av att installera en Prity WD W29 vilket är en billig vattenmantlad kamin om man ser till vilken effekt den har.
Den är tyvärr inte så vacker utan ser mer ut som en vedpanna ;)


prity_bk_w29.jpg

Vi köpte iallafall en gård i Jämtland för snart 2 år sedan där boningshuset är på 300m2 och ganska dåligt isolerat eftersom det är byggt 1920.
I huset fanns vid köpet en markvämepump på 11Kw från 1997 och en 500L ackumulatortank med varmvattensberedare.
Förra vintern gick värmepumpen 100% vid c:a -10c, och det var ju inte många dagar/nätter det var så "varmt" förra vintern här i Jämtland så vi fick elda väldigt mycket i kakelugnen och vedspisen för att hålla temperaturen uppe och förbrukade 3500-5000 Kw/h per månad under vintern.

Under sommaren har jag installerat en Prity WD W29 och 2 ackumulatortankar till vilket innebär att jag har 1500L ackumulator (får troligtvis utöka).
Mitt mål är att endast köra värmepumpen då vi är bortresta eller av annan annledning inte kan elda.
Har nu eldat ett par m3 ved i den och den ger en otrolig effekt till vattnet.

Enda nackdelen jag kan komma på är att den inte är så snygg, men anledingen till att den ser som den gör är ju att släppa ut ut så lite värme som möjligt i rummet och så mycket som möjligt till vattnet.

Den sväljer 45cm lång ved och rejält grova, vilket är bra för mig som klyvt 60-70m3 ved med en vedklipp vilket ibland ger vedklampar som fortfarande sitter ihopp som en stock och endast spräckt den.

http://www.prity-bg.com/products/products.php?lang=kos&productid=39
 
Den är köpt på www.selmac.se men den är något större än den du länkade till.
Dom har den inte på sin hemsida utan jag ringde dom och beställde den, inga problem.

Glömde skriva att jag har en laddventil mella kamin och ackumulator som tillsammans med cirkilationspumpen fungerar som en laddomat.
 
  • Gilla
karlsson928
  • Laddar…
BobbaFett skrev:
Enda nackdelen jag kan komma på är att den inte är så snygg, men anledingen till att den ser som den gör är ju att släppa ut ut så lite värme som möjligt i rummet och så mycket som möjligt till vattnet.
Precis det skälet har gjort att jag dragit mig för att slå till på en insats med vattenmantling. Skulle vilja ha en som bara gav rutn 1 KWh till luften och 15-20 till vattnet trots stor glaslucka så att man ser elden bra. Men det verkar vara en dröm... verkar svårt att komma ner under 4 KWh till luften om man ska ha någon vettig effekt till vattnet och då kommer det bli bastu i mitt vardagsrum :S.

Ska bli intressant att följa hur du tycker att det fungerar i vinter.
 
  • Gilla
RobertMartin
  • Laddar…
Har du sotat den ännu? Är det lätt att komma åt? Känns som det är det största problemet med kaminer.
 
Sotaren som var här och godkände installationen tyckte att det verkade vara en bra kamin att ha som primär värmekälla och att den var lätt att sota.
Genom dom båda luckorna kommer man åt väldigt bra.

Märkte idag att plåten i runt vedöppningen slagit sig lite av värmen, men det är bara lite grann och påverkar inte luckan funktion på något sätt.
 
vill också ha en vattenmantlad men hittar ingen som både jag och frugan vill ha...
ska gärna se ut som en contura 556 750 850 35T, någon som sett nått liknande och gärna billig! :)
 
Då är väll någon av dom 3 första det närmaste man kan komma.
http://www.selmac.se/index.php/kaminer

Men stort glas innebär mycket värma till luften och mindre till vattnet, men det beror väll på om man eldar för att värma hela huset eller för att det skall vara mysigt.
 
BobbaFett skrev:
Märkte idag att plåten i runt vedöppningen slagit sig lite av värmen, men det är bara lite grann och påverkar inte luckan funktion på något sätt.

Var inne på sådan här liknande kamin jag med men tyckte den såg ut att vara byggd av tunn plåt = Inte så hållbart och formstarkt .

Valet föll då på Vattenmantlad gjutjärnskamin . Gamla gjutjrnspannor blir offta över 50 år då gjutjärn är formstarkt och tål värme bra . :)

Mitt val av kamin blev

Olymberyl HFB 443 Aidan

http://www.youtube.com/watch?v=lZwhUt7b7XE



Men det är roligt ju fler som instalerar vattenmantlade kaminer tycker jag :)
 
Nu ger ju den gjutjärnskaminen bara hälften så mycket värme till vattnet men nästan lika mycket till rummet, men visst är jag lite orolig för hur kvaliten är på Pritys kaminer med tanke på pris. (pris och kvalite brukar ju gå hand i hand)
Än så länge är jag helnöjd och att plåten slagit sig lite har ingen funktionell betydelse, där som det är viktigt att plåten behåller sin form är den förstärkt vad jag kan se.

Vi får helt enkelt elda på under vintern och sedan se om den fortfarande fungerar som den ska :)
 
Ändå är det mindre anslutning för skorstensröret på den som ska ha högre effekt har jag för mig jag såg då jag letade ut vattenmantlad kamin . Kan man lita på dessa värden ?
Många utländska kaminer kan vara gjorda för kol med .
Min är gjord för alla bränslen så väl ved som kol d^_^b

Men vist den släpper 6 Kw till rummet med . På gott och ont :cool:

Är nu gjutjärnet av god kvalitet så bör min kamin hålla livet ut ;).
 
Kanske skulle göra ett test hur lång tid det tar för mig att värma upp 1500 liter vatten från t.ex 30c - 80c och utifrån dom värdena räka ut effekten.

Uteffekt = 4,2x(liter)x(tempdiff i grader)/(tid i sekunder)

Om man räknar på dina siffror från en annan tråd blir det så här:
4,2*500liter*85c/(6.5h*60*60) = 7,6Kw snitteffekt.
 
Redigerat:
BobbaFett skrev:
Kanske skulle göra ett test hur lång tid det tar för mig att värma upp 1500 liter vatten från t.ex 30c - 80c och utifrån dom värdena räka ut effekten.

Uteffekt = 4,2x(liter)x(tempdiff i grader)/(tid i sekunder)

Om man räknar på dina siffror från en annan tråd blir det så här:
4,2*500liter*85c/(6.5h*60*60) = 7,6Kw snitteffekt.
Ovan kaminen oisolerade rör under grund och med iskallt nytappat vatten va ;)

Försöker nu ligga var jag tror 75% av effekten är som max och där mellan blir det lite lägre då det kanske bara är glöd bädd innan man lägger in nästa gång .
Vidare kommer jag kanske få mera fart då man hittat rätt lägen på alla drag samt hur kaminen ska eldas .
Man kan ju fråga sig om 5 kg ved räcker till 15 Kw . Jag vet inte men det är det som är max angiven vedmängd i timmen och 78 % verkningsgrad . Kanske är det först med Kol man kommer upp i 15 kw med ! Kol är hetare på ett annat vis . :rolleyes:

Jag är nöjd i allafall och för mig räcker det till vad jag kan se ännu . Jag har läst om de som eldar mot tank på 750 L med denna kamin . Mera ackumulatorvolym än så är nog lite överlass för denna :wow:
 
  • Gilla
Erik Fingal
  • Laddar…
BobbaFett skrev:
Den är tyvärr inte så vacker utan ser mer ut som en vedpanna ;)
Som vedeldare tycker jag den är ursexigd^_^b
 
Så nu har jag gjort test av kaminens prestanda.
Har inte eldat på ett par dagar och imorse hade jag 18c i både topp och botten i tankarna (3*500liter).
Tände upp och lät den brinna tills laddomaten öppnade första gången, då startade jag klockan.
La in ved (inte helt torr björk) en gång per timme i fyra timmar, när fyra timmar gått hade jag 78c i botten och 80c i toppen.

4,2*1500liter*61c/14400sekunder = 26,7Kw i snitt

Det resultatet är jag väldigt nöjd med på en kamin som tillverkaren säger att dem ger 29Kw till vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.