Rörisen var och kopplade in (värme)shunten på kopparslingan i pannan igår, han verkade osäker på inkoppling av shunten så jag vill dubbelkolla med forumet att allt blev rätt. Shunten är en Esbe VRG 133 trevägsshunt, shunten skall regleras med en shuntmotor Danfoss AMB 162.
Kör panna i fristående pannrum med tvårörskulvert till radiatorerna i huset.
Hälsningar
Hälsningar
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Om man tittar i katalogen på PDF nedan, sid 39, så ser inkopplingsanvisningen annorlunda ut emot hur den sitter på bilden.
http://infoweb.esbe.se/files/52251/Catalogue 2008_SE_99500290_B_LR.pdf
http://infoweb.esbe.se/files/52251/Catalogue 2008_SE_99500290_B_LR.pdf
Var sitter cirkulationspumpen?
Koppling enligt "4a" (fördelning) så borde man sett pumpen på bilden.
Koppling enligt "4a" (fördelning) så borde man sett pumpen på bilden.
om det är returen som är där den är inkopplad på pannan, så är den rätt kopplad..
Det vad nog snarare det som rörmockaren var osäker på eftersom det är ovanligt
att framledning och retur sitter på samma höjd..
Det vad nog snarare det som rörmockaren var osäker på eftersom det är ovanligt
att framledning och retur sitter på samma höjd..
Ok, jag är betänksam pga att shuntmotorn bara kan vrida 90 grader och då inte kommer att kunna reglera mellan returvatten och pannvatten då det är 180 grader mellan de portarna. Framledningsporten skall ju alltid vara helt öppen.ichgary skrev:
Jag skulle vilja vrida shunten 90 grader åt vänster, då skulle steglös blandning ske mellan returvatten och pannvatten.
Hoppas jag har tänkt rätt, snart åker jag och köper flussmedel och lod och börjar i rörbranschen.
Nej, det där är tokigt.Ansgar_II skrev:Rörisen var och kopplade in (värme)shunten på kopparslingan i pannan igår, han verkade osäker på inkoppling av shunten så jag vill dubbelkolla med forumet att allt blev rätt. Shunten är en Esbe VRG 133 trevägsshunt, shunten skall regleras med en shuntmotor Danfoss AMB 162.
Hälsningar
Hetvatten och retur måste sitta bredvid varandra, vrid shunten 90 grader åt vänster och anslut hetvattnet på den port som blir rakt neråt.
Intressnt! Jag får inte ihop det att kunna blanda varmt-kallt när retur-kallt och hetvatten sitter mittemot varandra!?hokanp skrev: