14 270 läst · 22 svar
14k läst
22 svar
Är denna shunt rätt inkopplad
Nu har jag lekt rörkrökare, nödvändigt eller ej så var det i alla fall ganska roligt. Nya kopplingen ser ut som på bilden och som du beskriver. Nu känner jag mig mer trygg med funktionen.Fotografen skrev:
Du skriver att han verkade osäker på inkopplingen, det tycker jag blir rätt tydligt när man ser på bilden. Det finns som jag ser det inga fördelar med det sättet gentemot en logisk koppling för blandning eller fördelning antingen med ventilen på fram eller returledning och bypassröret till t-rör på motstående. Som nämnt tidigare är inte detta heller en konventionell fördelningskoppling heller pga pumpens placering.Ansgar_II skrev:
Givetvis kommer även denna koppling på någotsätt se till att vatten blandas, men den är inte optimal med tanke på hur stor del av de 90 grader av vridningen som får bra reglerverkan. Har du någon anledning till att ni satt pump på returen.
Själv skulle jag tex placerat shunten till vänster där t-röret sitter då får du en fördelningskoppling av returen, lämpligt när du har pumpen före på vänster rör.
EDIT: Ser att du löst det på ett bra sätt, du får byta jobb med rörmokarn.
Redigerat:
Jag tycker Ansgar_II har kopplat helt rätt, fast råkar ha cirkpumpen på returen istället för tilloppet.
Koppling enligt "1b" Mont.anvisning PDF, blandning.
Håll bara koll hur ventilen står när du monterar ventilmotor på den nu.
Koppling enligt "1b" Mont.anvisning PDF, blandning.
Håll bara koll hur ventilen står när du monterar ventilmotor på den nu.