Mikael_L
Säger bara "Roundup" ... :)
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Säger bara "Roundup" ... :)
Nej nej nej, här gör vi det för hand. Sånt här satte mina föräldrar mig på när jag var barn. Känns så tryggt och fint att ligga här och rensa. :)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag hade sprutat på ättika och SEN rensat efter nån dag :)
Brukar göra så på grusuppfarten och det blir bra.
I drömmen då alltså.
I verkligheten sprutar jag på ättika och glömmer sen rensa....
Men det ser bättre ut än innan oavsett.
 
  • Gilla
obba
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Nej nej nej, här gör vi det för hand. Sånt här satte mina föräldrar mig på när jag var barn. Känns så tryggt och fint att ligga här och rensa. :)
Och varför i hela friden delegerar du inte detta till dina barn? Lärde du dig inget av dina föräldrar? :)
 
  • Gilla
Peter787 och 4 till
  • Laddar…
Jo, de fick ta på framsidan förra veckan. Nu är de ute och seglar med pappa och jag har sparat gången på baksidan åt mig själv. Jag tycker om att rensa ogräs, sjukt va?
 
Mikael_L skrev:
Säger bara "Roundup" ... :)
Jag säger bensin.
 
  • Gilla
Eliassi
  • Laddar…
wanegardh skrev:
Jag säger bensin.
Jag säger salt.
 
Bensin går bort och gifter som roundup försöker jag undvika, men salt skulle jag kunna tänka mig! Ska testa på en bit idag och funkar det så ska jag lägga ut mera.

Här får ni se "någons" favoritplats när man fyller på bensin på gräsklipparen, råkade spilla lite där ja. Bensin hör verkligen inte hemma i en trädgård ... ImageUploadedByByggahus.se1372927201.792778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS skrev:
Jag säger salt.
Jag säger lite gräs mellan stenarna är snyggt och trevligt.
 
  • Gilla
hemskapat och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Frågan är väl om salt eller round-up är det värsta miljögiftet?

Salt i jorden försvinner ju aldrig, och är ju klart störande för den biologiska miljön.

Dikesområdena nära våra vintersaltade vägar mår ju inte bra. Och saltet riskerar att tränga ner i grundvattnet.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Frågan är väl om salt eller round-up är det värsta miljögiftet?
...

Gasol (eller varmluftspistol) borde väl vara det som skadar den lokala miljön minst om man inte vill handrensa
704005b.jpg
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Ja, jag vet inte. Tyckte att salt kändes mer naturligt. Plocka bort det för hand som jag gör är i alla fall miljövänligt. :)
 
Vad säger expertisen om ättika då?
Frågar av egen nyfikenhet då jag vet det fungerar bra men då det inte är bestående så inbillar jag mig att det inte är så skadligt.
 
Svärmor sa att hon hade köpt en dunk ättika och hällt ut på grusplanen. "Den kostade 200 spänn, det sa bara slurk så var det borta men ogräset var kvar".
 
Rensat ogräs mellan smågatsten för tredje dagen i rad.

Frågan är vilket som är bästa sättet att få bort det? Rensa för hand tar en oändlig tid, men är kanske både det mest miljövänliga och effektiva sättet.

Vilka mer bra sätt det finns att få bort mossa, gräs, ogräs och annat som vill växa där mellan smågatstenarna. Har fiberduk under stenarna, men det hjälper inte alls.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1372860672.922736.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.