Jag provade ättika på min grusväg för några veckor sedan. Det skall inte hällas ut utan sprutas på bladen. Allt eller i alla fall de mesta av växtligheten har dött ser det ut som. Dessvärre medföljde det ju inte någon som rycker upp det när man köper förpackningen, illa! :)
Så nu har jag en grusväg med brandgult "hästetramp" istället för en grusväg med grönt hästetramp".
 
Grönt hade varit att föredra va? :confused:

Knockonwood, angeående gasol: Vi har en sån där liten brännare, men jag tycker att det blir en massa svarta rester som man ändå måste plocka bort, så jag ser inte riktigt vinsten?
 
Duk under stenen hjälper som sagt inte mot ogräs (det växer ju i själva fogen). Men hårdfog däremot. Lite jobbigt att byta fog men sen slipper man ogräs och gör man det i samband med läggningen så är det inget extra jobb.
 
Vad sägs om att ta högtryckstvätten och blåsa bort ogräs OCH befintlig sand-fog och ersätta med den mjukhårda fog som nu finns att använda? GEnom den växer inte ogräs tror jag.
 
Lite skeptisk är jag. Kan det verkligen vara snyggt på så breda fogar som det blir med smågatsten? Någon som har en bild kanske?

Tänker mig att det ser ut som cement, typ.
 
det ser faktiskt ut som sand. fast hård sand. men lite annorlunda ser det väl ut.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Grönt hade varit att föredra va? :confused:

Knockonwood, angeående gasol: Vi har en sån där liten brännare, men jag tycker att det blir en massa svarta rester som man ändå måste plocka bort, så jag ser inte riktigt vinsten?
Jag föreställde mig att det skulle vissna ned och sedan spolas bort med sommarregnen.

Men du kan mycket väl ha rätt. Jag har inte provat själv.
Tycker som sagt att lite grönt mellan stenarna inte stör så mycket.
 
MathiasS skrev:
det ser faktiskt ut som sand. fast hård sand. men lite annorlunda ser det väl ut.
Jag får kolla upp det. Det vore ju fantastiskt, såvida det ser bra ut också.
 
Dalbotös skrev:
Jag provade ättika på min grusväg för några veckor sedan. Det skall inte hällas ut utan sprutas på bladen. Allt eller i alla fall de mesta av växtligheten har dött ser det ut som. Dessvärre medföljde det ju inte någon som rycker upp det när man köper förpackningen, illa! :)
Så nu har jag en grusväg med brandgult "hästetramp" istället för en grusväg med grönt hästetramp".
Jag har samma problem här.
Men det syns mindre när det är gult :)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Grönt hade varit att föredra va? :confused:

Knockonwood, angeående gasol: Vi har en sån där liten brännare, men jag tycker att det blir en massa svarta rester som man ändå måste plocka bort, så jag ser inte riktigt vinsten?
Du ska inte elda upp ogräset bara få det till att "koka" inombords och sen låta det vissna.
Men det kommer upp lika fort som man tar bort det med såna brännare tycker jag.
På en begränsad yta som man orkar underhålla en tid kan det kanske fungera.
Ogräsbrännaren gör sig bättre för att smälta is på trappen tycker jag :)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Här finns det lite bilder på "hård"fog. http://www.flisbyab.se/Article.aspx?id=650

Men det är inte billigt att köpa, men vad är billigt.....

Enligt hemsidan så går det åt 7kg/m² och en förpackning med 27 kg kostar 900:- dvs omkring 230 kr/m² kostar fogen till smågatsten. Om man sedan tycker det är dyrt eller billigt får var och en fundera över....
 
Men! Det ser ju bra ut :)

Det blir nog till att åka och köpa sån då.

1000 tack för alla bra tips!
 
roli skrev:
Här finns det lite bilder på "hård"fog. [länk]

Men det är inte billigt att köpa, men vad är billigt.....

Enligt hemsidan så går det åt 7kg/m² och en förpackning med 27 kg kostar 900:- dvs omkring 230 kr/m² kostar fogen till smågatsten. Om man sedan tycker det är dyrt eller billigt får var och en fundera över....
Är det så'nt de använder för att inte huliganerna skall få upp gatsten att kasta på brevbärare och brandmän?

I så fall är det klart prisvärt!
 
Ja den är inte billig denna typ av fog men ibland praktiskt. Jag ska ha det runt poolen för att slippa fogsand i poolen + att det går att spola med högtrycken (försiktigt) utan att sanden försvinner.

Stenbolaget har också en variant du kan jämföra priset på.
 
Funkar det bara så tror jag det går ihop sig ganska snabbt faktiskt. Det tar måååånga timmar att plocka bort ogräset ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.