Hej,
Visst är väl fönstret på bilden i zon 2?

Badkar och fönster med persienn i modernt badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MrJay
Nej. Zon 1

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Precis, det är zon 1... Fönster i zon 1 blir alltid, per definition, en riskkonstruktion så du kommer att få anmärkning i våtrumsintyget.

Mer om hur man kan ansluta tätskikt mot fönster finns här: https://www.gvk.se/branschregler/tatskikt/tatskikt-mot-fonster/

Generellt är det bättre att byta till ett PVC fönster som rör sig mindre än trä...

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Förtydligande jag avser elinstallationszoner om det finns fler zonindelningar!

Elmässigt är fönstret i zon2, se sida 11 i bifogad pdf,
Illustration av områdesindelning i ett badrum visar tre zoner med olika färger och avstånd. Zon 2 är markerad med gul färg och specificerade mått.
Skapa konto

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Rickard.
Jag fattar verkligen inte varför det blir zon 2, kan någon förklara?

Det är precis ovanför badkaret och bör bli zon 1 enligt bilden? Vad missar jag?

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Fönstret är inte över/ovanför badkaret utan bredvid.

Om du tittar rakt uppifrån så kommer fönstret (& ytterväggen) att vara utanför badkaret.

Zon1 är rakt över/under badkaret och går i sidled fram till ytterkanten av badkaret.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Rickard.
Så det är bara kortsidan av badkaret som räknas för zon 1? Låter som en helmärklig indelning.

Inte bara kortsidorna utan alla sidor på badkaret är avgränsningarna mellan zon1 & zon2.

Schematisk illustration av badrumszoner kring badkar och dusch, visar omgivande områden 0, 1 och 2 i olika färger för elinstallationer.
Skapa konto

https://www.elinstallatoren.se/2024/08/detta-galler-for-elinstallationer-i-badrum/

Illustration av badkar med zonindelning för elinstallationer: zon 0, zon 1, och zon 2. Röd färg visar zon 1 runt badkaret, gul visar zon 2.
Skapa konto

https://www.hidealite.com/sv-se/kunskap/begrepp/ip-klasser/ip-klasser-inomhus

Ritning av badrum som visar områdesindelning kring badkar, med zon 0, zon 1 och zon 2 för elinstallation enligt säkerhetsregler.
Skapa konto

https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum#n8160-sida-3

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S
Demmpa Demmpa skrev:
Inte bara kortsidorna utan alla sidor på badkaret är avgränsningarna mellan zon1 & zon2.

[bild]
[länk]

[bild]
[länk]

[bild]
[länk]
På dessa bilder är det väl tydligt att väggen bredvid badkaret är z1? Och borde väl då gälla på samma vis som TS?

Eller vad är skillnaden på första bilden i detta inlägg (det med badkaret?) och TS bild?

S Sthlm_ skrev:
På dessa bilder är det väl tydligt att väggen bredvid badkaret är z1? Och borde väl då gälla på samma vis som TS?

Eller vad är skillnaden på första bilden i detta inlägg (det med badkaret?) och TS bild?
När badkaret står dikt väggen så slutar zon1 precis där väggen börjar.
Zon1 kan aldrig gå in i väggen.

På TS bild är det en liten luftspalt mellan badkaret och väggen, då slutan zon1 en liten bit ifrån väggen.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Rickard.
Demmpa Demmpa skrev:
På TS bild är det en liten luftspalt mellan badkaret och väggen, då slutan zon1 en liten bit ifrån väggen.
Detta är absolut inget mot dig men är det så delningen görs så är det aningen ologiskt och så fort man har ett duschmunstycke med eller utan slang (som typ alla har) så då går det väl tillbaka till zon 1 pga duschen? Råkar man knuffa runt badkaret lite när man städar så ändras elzonerna 😉

Aja nu släpper jag det här, jag behöver inte kunna det här.

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Detta är absolut inget mot dig men är det så delningen görs så är det aningen ologiskt och så fort man har ett duschmunstycke med eller utan slang (som typ alla har) så då går det väl tillbaka till zon 1 pga duschen? Råkar man knuffa runt badkaret lite när man städar så ändras elzonerna 😉

Aja nu släpper jag det här, jag behöver inte kunna det här 😉
Även jag skulle klassa fönstret som zon 1, och enligt de finska föreskrifterna som jag en gång lärt mig skulle det vara no-no med elinstallationer där, men om man hårddrar reglerna kan man ju hävda att fönstret är zon 2, eftersom det inte är direkt ovanför badkaret, men jag skulle hävda att hela väggen, inklusive fönstret är zon 1...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.