436 622 läst · 2 410 svar
437k läst
2,4k svar
Zipabox
typ ingenting nä men "Alltid aktiv" vill jag ju att det ska vara, som sagt schemat är ju bara inlagt för att det måste ligga ett "When" block och i det måste det ligga nått som passar
Såg nu att sunset stod med. det gjorde det inte när jag provade förut. och om det är blankt tolkar jag det som "allways on" eller har jag helt fel?
Såg nu att sunset stod med. det gjorde det inte när jag provade förut. och om det är blankt tolkar jag det som "allways on" eller har jag helt fel?
Redigerat:
Njea alltså, som jag ser det så är det ju schemat du sätter tiden när lampan skall vara på eller av. Det går väl säkert att göra på olika sätt men testa så som jag gjort, det fungerar garanterat.herrplupp skrev:typ ingenting nä men "Alltid aktiv" vill jag ju att det ska vara, som sagt schemat är ju bara inlagt för att det måste ligga ett "When" block och i det måste det ligga nått som passar
Bilderna kom i omvänd ordning.
Börja med regeln, klicka sen på scheduler skriv i start tid, klicka i repeat och sen edit.
Kryssa för dom dagar du vill att lampan skall tändas. Sen spara allt.
Nu har du en tegel som tänder lampan alla dagar vid en viss tidpunkt, sen gör du en likadan regel fast ändrar action till off.
Börja med regeln, klicka sen på scheduler skriv i start tid, klicka i repeat och sen edit.
Kryssa för dom dagar du vill att lampan skall tändas. Sen spara allt.
Nu har du en tegel som tänder lampan alla dagar vid en viss tidpunkt, sen gör du en likadan regel fast ändrar action till off.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för att du tog dig tid! aha okej man kommer inte undan med en regel som gör båda funktionerna, det gör ju det lite mer tidskrävande och svårare att få en överblick över sina funktioner (iaf när man har en 40-50 st) BTW vad står "When clause has no event dependency" för? kommer upp på en del regler jag försöker skapa, typ denna
Åter igen TACK för all hjälp!
Det fungerar så att WHEN är en trigger.
När villkoret är uppfyllt så går programmet vidare till nästa steg.
Det innebär att om man programmerar WHEN TIME BETWEEN 07.00-16.00 så uppfylls villkoret när klockan blir 07.00.
Prova däremot att lägga till en WAIT (t.ex. 7200 sek) efter påslaget, och lägg därefter till ett avslag.
Då borde lampan lysa i två timmar.
Det innebär att om man programmerar WHEN TIME BETWEEN 07.00-16.00 så uppfylls villkoret när klockan blir 07.00.
Prova däremot att lägga till en WAIT (t.ex. 7200 sek) efter påslaget, och lägg därefter till ett avslag.
Nackdelen med den metoden är att något händer med boxen, reboot eller liknande så tappar du timern och lampan kommer då inte stänga av sig.Davve75 skrev:Det fungerar så att WHEN är en trigger.
Vet inte hur stort problemet är i verkligheten, men det var en farhåga jag sett på zipato forumet och allt som står på internet är ju sant så..
Håller med om att man inte får en bra överblick, jag har en tellstick.net också och där för man ju en kanon enkel överblick över schemat när saker och ting skall hända.herrplupp skrev:Tack för att du tog dig tid! aha okej man kommer inte undan med en regel som gör båda funktionerna, det gör ju det lite mer tidskrävande och svårare att få en överblick över sina funktioner (iaf när man har en 40-50 st) BTW vad står "When clause has no event dependency" för? kommer upp på en del regler jag försöker skapa, typ denna[bild] Åter igen TACK för all hjälp!
Redigerat:
Håller också med om att det är svårt att få en överblick. Det skulle vara bra med någon form av trädstruktur eller liknande för reglerna.krister ekberg skrev:
hur gör man för att använda tiden mellan sunset och sunrise som parameter för att tända en lampa när man kommer hem om det är mörkt? ser jävligt lätt ut men klossarna passar ju inte där man vill använda dom
Hur menar du nu?herrplupp skrev:
Skall den på något sätt känna av att du kommer hem och då tända lampan?