RGB-LEDs hade ju kunnat vara något annars, då det går att få precis den färg man vill ha och det även går att skapa färgskiftningar som kanske kan få det att se mer "glödigt" ut. Men då behövs å andra sidan en kontroller också, men går säkert lösa med en Arduino eller Raspberry Pi! :)
 
Ville bara tipsa om att VeraMate (bästa appen IMHO för Vera till Vera) nu har fått möjlighet att ladda ner Guifx ikoner (http://www.guifx.com/icons/rooms-and-zones) som en in-app purchase.

Grymma ikonerna för olika rum!

På tal om ikoner letar jag fortfarande efter de som följer med i Fibaro HC2 filsystem. Skulle vilja använda "rätt" ikoner för Fibaros egna produkter, Är det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att göra en djupdykning i filsystemet och göra en .zip?

Pretty please with sugar on the top? ;)
 
magnusopus skrev:
RGB-LEDs hade ju kunnat vara något annars, då det går att få precis den färg man vill ha och det även går att skapa färgskiftningar som kanske kan få det att se mer "glödigt" ut. Men då behövs å andra sidan en kontroller också, men går säkert lösa med en Arduino eller Raspberry Pi! :)
Ja, controller har jag redan, och det var en RGBW-list jag hade tänkt mig.
 
Jag kör en rgbw-list, dock kinaköp. Finns ett "fireplace"-läge i Fibaro. Men hur verklighetstroget det är låter jag vara osagt :) Kan spela in ett litet klipp på det om du vill ikväll.
 
dhanjel skrev:
Jag kör en rgbw-list, dock kinaköp. Finns ett "fireplace"-läge i Fibaro. Men hur verklighetstroget det är låter jag vara osagt :) Kan spela in ett litet klipp på det om du vill ikväll.
Här är ett klipp som visar Fireplace. Sen om det är så bra får ni själv avgöra ;)

https://www.youtube.com/watch?v=RzKWvf7UYMk
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Akahigi
Nyfniken skrev:
Alltså, i ett vägguttag har du ju nolla och fas. Det är allt som behövs. Eller hur menar du?
Nä du har ju rätt :)

Bara jag som blir förvirrad av monteringsinstruktionerna, en grej jag inte fattar är skillnaden mellan qubinon:


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och fibaron:



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där har ju fibaron en sx ut för att förse tryckknapparna med ström. Om man kör qubinon, vad drar man in (L) på själva strömbrytaren då? Den har ju ingen utgång för det. Ska prata med elektrikern men man vill ju förstå själv :)
 
För qubino ser du på schemat att strömbrytarna ska kopplas mellan N och ingången på qubinon. Inga L här alltså!!

För fibaro har jag nyligen lärt mig att Sx == L, dvs strömbrytarna kan "matas" antingen med fast fas L eller från Sx.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Akahigi
Bo.Siltberg skrev:
För qubino ser du på schemat att strömbrytarna ska kopplas mellan N och ingången på qubinon. Inga L här alltså!!

För fibaro har jag nyligen lärt mig att Sx == L, dvs strömbrytarna kan "matas" antingen med fast fas L eller från Sx.
Ah, det är så det funkar...
 
Akahigi
Kan rapportera att IKEAs spottar brummar vid dimmning även med bakkantsdimmern från Qubino :)

Får bli en annan spotlösning. Qubinodimmern funkar dock bra. Dimmningsfunktionen funkar bra via HC2.
 
Mr Lorentz skrev:
Här är ett klipp som visar Fireplace. Sen om det är så bra får ni själv avgöra ;)

[länk]
Snyggt!
Undrar om man kan få till någonting liknande i Zipaboxen...
 
Tack för tipset. Har du fått tag på ikonerna?
 
Akahigi
Akahigi skrev:
Kan rapportera att IKEAs spottar brummar vid dimmning även med bakkantsdimmern från Qubino :)

Får bli en annan spotlösning. Qubinodimmern funkar dock bra. Dimmningsfunktionen funkar bra via HC2.
Verkar dock ha varit tre av sex levererade spottar som var defekta... :S
 
Hej, har letat i tråden men inte hittat något svar.
Finns det någon dimmer som kan dimmra 12v LED lampor? Har dessa i fönstersmygen som jag vill kunna dimmra. (http://www.hidealite.se/Produkter/I...P_IP44/1511439-1256162.html?variantId=1825648). Använder idag en Jolly Micro för att driva dessa
Eller behöver jag ha en separat trafo som konverterar 230v -> 12v? Finns det någon som passar i installationsdosor?
 
Akahigi
perka99 skrev:
Hej, har letat i tråden men inte hittat något svar.
Finns det någon dimmer som kan dimmra 12v LED lampor? Har dessa i fönstersmygen som jag vill kunna dimmra. ([länk]). Använder idag en Jolly Micro för att driva dessa
Eller behöver jag ha en separat trafo som konverterar 230v -> 12v? Finns det någon som passar i installationsdosor?
Denna kan väl dimma 12V?
https://www.m.nu/rgbwcontroller-fibaro-fgrgb101-p-1045.html
 
perka99 skrev:
Hej, har letat i tråden men inte hittat något svar.
Finns det någon dimmer som kan dimmra 12v LED lampor? Har dessa i fönstersmygen som jag vill kunna dimmra. ([länk]). Använder idag en Jolly Micro för att driva dessa
Eller behöver jag ha en separat trafo som konverterar 230v -> 12v? Finns det någon som passar i installationsdosor?
De drivs inte av 12v utan av konstantström på 350mha,dvs spänningen ändras beroende på hur många led du kopplat i serie. Byt drivdonet till ett som går att dimmra på primärsidan så är det bara att välja någon vanlig dimmer.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.