Hej alla Z-Wave:are!

Jag undersöker vilka möjligheter till videoövervakning som finns tillgängliga, och till en början var jag inne på att koppla IP-kameror till min NAS, men då den inte är särskilt kraftfull visade det sig mindre passande. Att köpa en NVR och ett gäng kameror kostar ca 6000 så tänkte att det kanske vore smart att kika närmre på videoövervakning och Z-Wave.

Så till frågan,

hur många kameror klarar Fibaro Home Center 2 och Vera 3 av att hantera?

Vad hade ni rekommenderat? (Z-Wave kontroller samt kameror)

MVH
 
nejo skrev:
Att köpa en NVR och ett gäng kameror kostar ca 6000 så tänkte att det kanske vore smart att kika närmre på videoövervakning och Z-Wave.
Det blir ju inte direkt billigare med Z-wave...
 
klenodder skrev:
Jag har själv inga z-wave produkter ännu men är väldigt intresserad framöver.

Ni som har lite erfarenhet, vad tror ni om denna produkten?:
[länk]

Väldigt prisvärd om den kan fungera som ett fullskaligt kontrollcenter för åtminstone z-wave.
Jag är också sugen på den.
Har du beställt?
Vet du hur de ligger till med leveranser?
 
Freddan101 skrev:
Haha, ja då har du några i reserv nu. :)

Kör du utan hölje till dina givare eller är det liknande Clas Ohlsons du använder? Vad använder du för typ av kontaktpasta? Såg att det kan funka med värmeledande pasta som annars är avsedd för CPU och kylare.
Ja typ den pastan är bra och med isoleringen runt har givaren inget val anat än visa rätt. Kör utan på pannan men skulle tro att det fungerar lika bra med hölje.
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
nejo skrev:
Hej alla Z-Wave:are!

Jag undersöker vilka möjligheter till videoövervakning som finns tillgängliga, och till en början var jag inne på att koppla IP-kameror till min NAS, men då den inte är särskilt kraftfull visade det sig mindre passande. Att köpa en NVR och ett gäng kameror kostar ca 6000 så tänkte att det kanske vore smart att kika närmre på videoövervakning och Z-Wave.

Så till frågan,

hur många kameror klarar Fibaro Home Center 2 och Vera 3 av att hantera?

Vad hade ni rekommenderat? (Z-Wave kontroller samt kameror)

MVH
Z-wave har inget stöd för videoövervakning. Dock kan en controller möjligtvis starta/stopp inspelning samt bädda in en videouppspelare i controllerns websida. Så hur många kameror det handlar om är egentligen ointressant eftersom allt "jobb" utförs av kameran (och i viss mån NAS:et om du spelar in videoströmmn).
Billigast är nog att köpa enklare nätverkskameror som lagrar data på ditt NAS (varför skulle ditt äldre NAS inte klara det?). Vilka modeller som stöds av t.ex. HC2 får du nog kolla upp närmare på Fibaros/Veras hemsidor.
 
ImageUploadedByTapatalk1410428272.966335.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite tillbehör till qubino
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det blir ju inte direkt billigare med Z-wave...
Nej, men aldrig fel med en anledning att införskaffa Z-Wave.

hek skrev:
Z-wave har inget stöd för videoövervakning. Dock kan en controller möjligtvis starta/stopp inspelning samt bädda in en videouppspelare i controllerns websida. Så hur många kameror det handlar om är egentligen ointressant eftersom allt "jobb" utförs av kameran (och i viss mån NAS:et om du spelar in videoströmmn).
Billigast är nog att köpa enklare nätverkskameror som lagrar data på ditt NAS (varför skulle ditt äldre NAS inte klara det?). Vilka modeller som stöds av t.ex. HC2 får du nog kolla upp närmare på Fibaros/Veras hemsidor.
OK. Hade fått för mig att det gick att koppla in IP-kameror så att de skulle gå att se i en app.

NAS:en skulle som jag förstått det vara för svag för att kunna spela in och stream mha det medföljande Surveillance Station.
 
vilpi skrev:
Jag är också sugen på den.
Har du beställt?
Vet du hur de ligger till med leveranser?
Jepp, jag har gått med (beställt) i projektet.
December är tanken att den skall levereras.
 
Jag beställde igår...
 
Har börjat använda mitt Sonos-system för att hantera meddelanden från Vera. Det hade varit väldigt trevligt att få en svensk röst till detta men det verkar inte som Google (som Sonos-pluginen använder) stödjer detta.

Tänkte höra hur ni andra tänkt och gjort?
 
Jodå @Freddan, visst har google stöd för svenska.

Skriv "sv" som Language-argument till "Say".

luup.call_action(LS_SID, "Say", {Text = sayText, Language="sv", Volume="30"}, AV_DEV)
 
  • Gilla
Freddan101
  • Laddar…
Haha, ja det var ju väldigt enkelt. :) Går det att ha varianter eller är det en rösttyp som gäller?
 
Gjorde äntligen slag i saken och kopplade om NorthQ förbrukningsmätaren till en AC-adapter. Hade köpt hem sådana batterihylsor som hek använde men jag är inte så bra på att löda så insåg att det skulle bli lite pilligt, dessutom insåg jag att hela grejen nog var rätt lätt att ta isär när jag kollade under batteriluckan. Mycket riktigt, under gröna klistermärket finns två hakar som gör att man kan öppna hela prylen. Kanske kan bilderna hjälpa ngn annan

photo 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väl öppnad var det lätt att hitta lödpunkter även för en novis

photo 2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär blev resultatet. Och ja. Innan nån frågar. Givetvis glömde jag att trä på batteriluckan innan lödning, därav mina krympslangar :)

photo 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmade i två starka magneter i upphängaren så jag kan sätta upp den smidigt i elskåpet

photo 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär blev det i elskåpet. Skall snygga till kablarna lite men är ändå nöjd

photo.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
BPrg och 2 till
  • Laddar…
Tja tolkar jag bilden rätt så har du ju inte underdimensionerat kraftmatningen i alla fall :)
 
  • Gilla
BPrg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.