CrazyFin skrev:
Nån som vill köpa en LaCrosse WS2500 med en låda full med sensorer och tillbehör? (Får man slänga ut såna här "annonstrevare" här på forumet förresten? :surprised: )
Kanske pma mig detaljer.
 
Apple hemautomation alltså!
 
Powermange skrev:
Apple hemautomation alltså!
Ja och nej skulle jag säga. De kommer ju inte göra prylarna om jag har förstått det rätt, bara stödja vissa utvalda tillverkares prylar via iOS. Synd att Z-wave inte verkar ingå?
 
Då kanske de börjar med fler z-wave-enheter snart...
 
Udda dom säljer alltså controllern, men inga Z-wave enheter som kopplas in?
 
Den fungerar ju med 433MHz också. Men förhoppningsvis börjar de sälja z-wave produkter också.
 
Nästan så man är lite sugen på att testa Zipato eftersom Fibaro aldrig får tummen ur och levererar nåt nytt, bara massa promotion-material på funktioner de inte har. Börjar bli rätt trött på det.

Nackdelen är väl att kostnaden för hc2:an som man lagt ut är pengar i sjön då.
 
Hur står sig Zipato gentemot Vera? Många bra plugins till Vera. Ex. PLEG är ju ganska kraftfull.
 
Freddan101 skrev:
Hur står sig Zipato gentemot Vera? Många bra plugins till Vera. Ex. PLEG är ju ganska kraftfull.
Priset, och hur låst Zipato verkar, är anledningen till varför jag valde Vera iaf. Zipato stödjer väl inte "community-utvecklade" saker öht?

Om det är något jag är nyfiken på som ersättare till Vera så är det nog en helt öppen lösning med Domotiga eller så som mjukvara. Går ju köra på en Raspberry Pi och blir då oerhört billigt och flexibelt.
 
  • Gilla
4integration
  • Laddar…
Freddan101 skrev:
Hur står sig Zipato gentemot Vera? Många bra plugins till Vera. Ex. PLEG är ju ganska kraftfull.
PLEG är kratfullt, men tyvärr matchar ju inte hårdvaran i Veran den.

Men som stefancrs skriver är det nog Raspberryn som man behöver kika mer på. Nackdelen är ju alla de olika öppna lösningarna, som jag ser det.
Tack vare ett Windows, ett IOS (de finns ju dock i fler verisioner) har de blivit stora på PC, jämfört med alla Linux-distar som finns som, gör systemet så splittrat. Hade de gått ihop och det vore ett Linux, hade det nog idag varit nästan allenarådande.
Vera-communityn känns så stor, flexibiliteten är ett plus, men hårdvaran är ju undermålig och klen. Förstår inte för en sekund att de inte gör en maskin som piskar allt annat, då de redan har en bred bas av användare.
Alla olika hemautomations-program hit å dit gör det hela så splittrat. Det är ju inte controllerns layout som spelar så stor roll, utan att allt skall fungera och det snabbt utan buggar. Snygga appar och styrplattor är ju en annan femma, det är ju de man skall använda.
 
Raspberryn är ju inte direkt ett kraftpaket heller
 
Såg att Domoticz finns som paket för Synology NAS:ar, kan vara ett smidigt alternativ om man redan besitter en sån nas.
Lite sugen på att köpa en USB-sticka bara för att prova.

http://www.domoticz.com
 
Clas Ohlson kommer att ta in z-wave produkter i sortimentet :)

Svar från Clas Ohlson:Av Hans, Kundservice, den 4 juni 2014
Tack för din återkoppling. Vi kommer att få in en rad tillbehör Z-wave till Zipabox. De är beräknade början inkomma till oss under juli månad, har du frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att kontakta oss.
 
  • Gilla
n0ir
  • Laddar…
Att det finns olika controller-lösningar stör mig inte; en del vill ha öppenhet och flexibilitet men andra vill ha bling-bling osv men z-wave protokollet och dess transceivers är ju ganska begränsande till Sigma och Mitsumi.
Bättre vore att protokollet och transceivers vore mer lättillgängliga och mer öppet. Sigma har väl t.ex. ett SDK som kostar mycket vilket motverkar ett ekosystem liknande Arduino.
Sen när Apple kommer med sitt HomeKit, kommer dom då splittra lägret ytterligare med sitt protokoll...vem kommer sen...Microsoft, Google,...?!

Nä, jag vill se ett öppet standardiserat protokoll med billig och lättillgänglig hårdvara/elektronik så tror jag controller osv kommer lösa sig. Men jag tycker idag att HA/IoT är för splittrat för att det skall slå ignom
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.