Är det någon som har fått ordning på mätning av elförbrukning av tvättmaskin med en Fibaro wall plug? Vet att hek pratade om det både här och på http://forum.micasaverde.com/ men jag fick för mig att det kom en plugin?

Har alltså en Vera med en Fibaro wall plug. Vill slå på en virtuell switch när tvättmaskinen tvättar, och av (med medföljande notification till våra vägghängda tablets och våra iPhones) när tvättprogrammet är klart.
 
Redigerat:
n0ir skrev:
Är det någon som har fått ordning på mätning av elförbrukning av tvättmaskin med en Fibaro wall plug?
Har du övervägt riskerna med att använda en Wall plug till just tvättmaskin (hög effektförbrukare) och tveksamheterna kring CE-märkningen?
 
Jag använder Fibaro wall plug till detta tillsammans med Pushover för notifieringar. Har fungerat sedan februari ungefär men har också tänkt på den tveksamma kvaliteten...

Använde förresten PLEG för att lösa det.
 
jocke4u skrev:
Nä, jag vill se ett öppet standardiserat protokoll med billig och lättillgänglig hårdvara/elektronik så tror jag controller osv kommer lösa sig. Men jag tycker idag att HA/IoT är för splittrat för att det skall slå ignom
Det är just det jag menar, det är just splittringen som gör att det nog aldrig blir något stort, precis som du skriver.
Standarder är många gånger det som gör att något blir stort, ex disketter, ethernet, usb, sata, hdmi etc.
Vet inte hur inlåst KNX är, men det är ju en standard (och tyvärr dyrt), fast det är å andra sidan byggt för företag/industri i första hand och kräver i princip ett nybygge.

Men samtidigt vill vi ha en öppenhet, och/eller möjlighet till förändring utan begränsning. Det behöver samtidigt vara enkelt, helt enkelt. Ännu är inget krig vunnet, det kan ju komma till någon som levererar det vi vill ha. Fast jag tror ändå att de skall vara en dedikerad hårdvara med mjukvara och inget man laddar in i ex en pc. De stora drakarna kan visst ta hem spelet, då fler får upp ögonen för hemautomation.
 
p_k skrev:
Jag använder Fibaro wall plug till detta tillsammans med Pushover för notifieringar. Har fungerat sedan februari ungefär men har också tänkt på den tveksamma kvaliteten...

Använde förresten PLEG för att lösa det.
Vad har du använt för logik för att detektera att maskinen är klar? Torktumlaren tycker jag är extra trixig eftersom den, efter att den är klar, snurrar då och då för att hålla tvätten skrynkelfri.
 
Koppla om maskinen och sätt en fibaro universalgivare på lucklåset så vet du när tvätten är klar. :) ha ha det går ju men det kanse inte är rätt.
 
  • Gilla
mapau
  • Laddar…
Ja, man kan göra så... :)

Veran vet att maskinen jobbar när den drar >100w och att den är klar när den har dragit 100w och sedan legat <5w i två minuter. Skulle tro att det fungerar på torktumlaren också (har ingen plugg på den), vår har den där skrynkelfria funktionen och jag har för mig att den aktiveras ganska lång tid efter att programmet avslutats. En halvtimme skulle jag gissa på.
 
Får ta en ny titt på tumlaren. Borde ju gå att få till relativt enkelt som du beskriver.
 
Planerar bevattning och skulle gärna vilja mäta hur mycket vatten som går åt, dels av intesse av hur stor del detta är av totalen och dels för att kunna styra hur mycket vatten olika sektioner får.

Nån som gett sig på att mäta vattenflöde?
 
Freddan101 skrev:
Planerar bevattning och skulle gärna vilja mäta hur mycket vatten som går åt, dels av intesse av hur stor del detta är av totalen och dels för att kunna styra hur mycket vatten olika sektioner får.

Nån som gett sig på att mäta vattenflöde?
Finns ju massa olika små flödesmätare på Ebay som hade passat bra för detta.. Å sen bara köra en Mysensors pulsprogram
 
Vill bara tala om att jag såg att M.nu kör med 8% rabatt bara idag :)!
Står en rabattkod på deras Facebooksida.
 
Redigerat:
n0ir skrev:
Är det någon som har fått ordning på mätning av elförbrukning av tvättmaskin med en Fibaro wall plug? Vet att hek pratade om det både här och på [länk] men jag fick för mig att det kom en plugin?

Har alltså en Vera med en Fibaro wall plug. Vill slå på en virtuell switch när tvättmaskinen tvättar, och av (med medföljande notification till våra vägghängda tablets och våra iPhones) när tvättprogrammet är klart.
Jag har gjort det, använder pleg för logiken. Man får laborera lite beroende på hur maskinen beter sig när den tvättat klart.

Min maskin går tex ner under 3 watt även i när programmet körs, så jag har tvätten klar när strömmen är under 3w i mer än 3 minuter.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Överskådligt och bra. Lite enklare att få en bra översyn jämfört med PLEG. Fibaro har väl nåt liknande upplägg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.