dhanjel skrev:
Tycker zipatos sceneditor verkar trevlig, någon som bytt från fibaro som har lite åsikter?
Vad skulle man ha för argument för att byta HC2 mot Zipabox? :confused:
 
Nyfniken skrev:
Vad skulle man ha för argument för att byta HC2 mot Zipabox? :confused:
Slå ihop EnOcean, Knx, Zwave och 433Mhz där har du ofantliga möjligheter med Zipabox.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Vad skulle man ha för argument för att byta HC2 mot Zipabox? :confused:
Irriterar mig mest på Fibaros inställning till slutkonsumenten och förmågan att slutföra produkter.
Väntar fortfarande på blackbox för brandvarnarna, historik för motion sensor (funktioner som är med i produktinformationen)
Förra sommaren nämnde de "multimedia features coming soon", ett år senare så är det fortfarande inte här, och läser man runt på hur buggig version 4.0 alpha är så lär det dröja ett bra tag innan det kommer med.
Man har lagt till en "Intercom" ikon i iOS gränssnittet, men det är ingen funktion som finns, utan istället får man bara ett meddelande om att det inte fungerar än. (Ge f--n i att lägga till den då!).

Tycker HC2 boxen blir riktigt varm med. En fördel med Zipaboxen med är backup-delen man kan komplettera med.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Visst Fibaro HC2 är kanske inte alltid den bästa lösningen, den har en hel del att önska. Men Vera anser jag vara sämre, framförallt stabiliteten i Vera'n är tveksam. Fibaro'n är förvissor instängd med sin sandbox men Vera'ns superöppna variant gillar jag inte heller, förutom plug-ins möjligheten då (som dessvärre verkat spåra ut). Båda har urkass kundsupport.

Zippan kanske på pappret har bättre kopplingsmöjligheter, men jag har inte sett den som en konkurent. Då kan jag lika gärna köpa en USB z-wave sticka och köra open source på datorn.
 
Varför skall det inte finnas en controller vi kan vara nöjda med?
Det verkar på er som HC2 inte är lika rolig längre = inget händer på mjukvarusidan.

Zipato-killarna verkar ju å andra sidan vara lite mer på hugget än Vera/Fibaro. De har en fräck batteribackup, så varför ser du Bamsefar den inte som en konkurent?
Sämst är väl att man måste programmera den i molnet och att de verkar ha gjort allt för att man skall betala för en massa tjänster i framtiden.
 
Det lilla jag har sett av Domotiga så ser det ju, gränssnittsmässigt, ut att vara mycket trevligare än de flesta andra...
 
Qunaki skrev:
Varför skall det inte finnas en controller vi kan vara nöjda med?
Bra fråga - vi är krävande konsumenter helt enkelt....!
Qunaki skrev:
Det verkar på er som HC2 inte är lika rolig längre = inget händer på mjukvarusidan.
Njae - jag har inte den typen av förväntningar. Visst en global function, och bättre loggfunktioner, inklusive loggning av mätvärden vore nice. Men allt annat har jag ju löst idag - just nu är min HC2 lösning överlägsen min Vera lösning.
Qunaki skrev:
De har en fräck batteribackup, så varför ser du Bamsefar den inte som en konkurrent?
Jag har separat batteribackup till hela nätverket, så just den delen ser jag inget behov av...
Qunaki skrev:
Sämst är väl att man måste programmera den i molnet och att de verkar ha gjort allt för att man skall betala för en massa tjänster i framtiden.
Du besvarar själv frågan till varför jag inte vill ha zippan... plus begränsningar i scriptkodning.
 
Är rätt trött på min Vera, rebootar varje dag med följden att den tappar datum/tid.
Så man undrar ju mer och mer vad man skall satsa på, som verkligen fungerar.

Vill helst inte dra in mjukvara i HTPCn, men på en NAS (som jag inte har) skulle jag ju kunna tänka mig det (snälla Synology hjälp oss). Annars en Raspberry eller en liknande med mer tryck i med, som Stefancrs skriver, Domotiga och en sticka.
Å så kommer det nya problem innan Heks Arduionos fungerar där.
 
Bamsefar skrev:
Bra fråga - vi är krävande konsumenter helt enkelt....!
Nu menar jag en controller som har pulver nog att hantera våra enheter och inte är seg som tjära. En som ser det primära med att hålla rätt datum och tid så automationen verkligen fungerar. En som är stabil så man kan lita på den.
De delarna klarar ju inte Veran iaf.
Sedan skulle man ju vilja ha möjlighet till förändring å la plugin som Veran = mer öppenhet. Hade Veran haft bättre kontroll och styrmöjligheter hade ju inte PLEG/PLTS behövts, för det är väl de som Bamsefar avser som spårat ut.

Fibaro, HC2, tar duktigt betalt för klen hårdvara, men ok om de bara levt upp till det på mjukvarusidan. Men så verkar ju inte vara fallet, tyvärr.

Om Zipatons modul-blocks-språk kunde göra allt man ville (vilket den säkert inte kan), då behövdes ju i egentligen ingen scriptmöjlighet.
 
HC2 är mer än snabb i nuvarande utformning (låt bli Lite varianten), och stabil som en klippa jämfört med Vera. Min går med en omboot per månad för närvarande, men funderar på att dra ned det till varje vecka just in case. Men den är verkligen stabil jämfört med Vera.
 
Håller med dig Bamsefar att HC2 är den mest kompletta Z-wave kontrollen.
Sedan som jag och kunder som har Knx och inte vill blanda in någon dator, så känns det som det inte finns något alternativ till Zipaboxen.
 
Någon som hört något om dimmers med 0-10v output ännu?

Måste väl vara fler än jag som saknar dessa??
 
Ja Fibaros Lite-variant lär nog ingen människa bli glad av - då tror jag tom Vera/Zipan är bättre.
 
erik_n skrev:
Någon som hört något om dimmers med 0-10v output ännu?

Måste väl vara fler än jag som saknar dessa??
Fick precis veta att det nu finns en 0-10v modul man kopplar på RGBW-pucken! Äntligen kan man styra led på ett ordentligt sätt!
 
erik_n skrev:
Fick precis veta att det nu finns en 0-10v modul man kopplar på RGBW-pucken! Äntligen kan man styra led på ett ordentligt sätt!
berätta gärna mer... länka??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.